Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Fup med refurbished smartphones stopper

Apple har bedt sine forhandlere om at følge loven og udlevere fabriksnye smartphones til kunder, der har en defekt telefon og bruger deres reklamationsret.
Af David Bergeon
30. Marts 2017
udlevering af refurbish stopper
Foto: Getty Images

Fup med brugte dele i nye telefoner

iPhones med brugte dele har Apples forhandlere ulovligt udleveret til kunder, der havde krav på en fabriksny telefon, fordi telefonen, de købte, havde en defekt.

Apple tabte i december 2016 en retssag, som de havde anlagt mod en forbruger, der ikke ville acceptere en refurbished telefon frem for en ny. I overensstemmelse med købeloven havde kunden nemlig krav på en fabriksny telefon, da han lavede en reklamation over sin defekte telefon.

Refurbished telefoner indeholder brugte dele, og derfor er der ikke tale om en fabriksny smartphone, som købeloven ellers giver forbrugere ret til at få, hvis de inden for reklamationsretten skal have deres defekte telefon "omleveret".

Dommen i december 2016 slog blot fast, at du ifølge købeloven har ret til en ny telefon, når der er tale om en omlevering. Der var ikke tale om en lovændring eller ændret praksis.

Forbrugerrådet Tænk anmeldte forhandlere og hjalp forbrugere med at klage

Efter dommen mod Apple fik Forbrugerrådet Tænk stadig henvendelser fra kunder, der havde fået udleveret refurbished telefoner ved omlevering, og som ikke kunne få dem byttet til en ny telefon, når de kontaktede forhandleren.

Derfor satte Forbrugerrådet Tænk fokus på problemet og hjalp de ramte kunder med at klage til deres forhandlere.

Forhandlerne henviste ofte til, at de var afhængige af producentens procedurer. Det vil sige, at det var Apple, der ikke ville udlevere de fabriksnye telefoner.

Sælgeren af et produkt har dog ansvaret over for forbrugeren og for at købeloven overholdes. Forbrugerrådet Tænk anmeldte derfor forhandlerne til Forbrugerombudsmanden i marts 2017.

Apple ændrer sin procedure

Anmeldelsen fastholder Forbrugerrådet Tænk, fordi hverken Apple og forhandlerne ikke straks rettede ind men fortsatte med ikke at leve op til lovgivningen i over 3 måneder efter dommen.

Forbrugerrådet Tænk mener også, at Forbrugerombudsmanden skal vurdere, om Apple har misbrugt sin dominerende position til at tilsidesætte købeloven og i praksis at få deres forhandlere til at gøre det samme.

Apple har i marts 2017 – 4 måneder efter dommen – tilsyneladende ændret deres procedure for sådanne omleveringer og meddelt deres forhandlere, at kunderne fremover skal have fabriksnye telefoner.

Sådan får du en ny telefon

Forhandleren, der har udleveret en refurbished telefon til dig, skal du kontakte for at få en fabriksny telefon, hvis du har krav på det.

Din reklamationsret gælder i 24 måneder, efter du har købt den fabriksnye telefon, så hvis du i den periode har fået udleveret en smartphone med brugte dele i stedet, skal du klage.

Få hjælp til at klage til din forhandler

Indleverer du en defekt telefon, har Forbrugerrådet Tænk lavet et brev, som du kan tage med til forhandleren.

Hent brevet som pdf-fil

Få adgang til mere rådgivning

Log ind eller bliv medlem

Undgå at blive snydt med hjælp fra Forbrugerrådet Tænks rådgivning om købeloven, reklamationsret og markedsføring.

Medlemsrådgivningen giver adgang til udvidet rådgivning: Medlemmer kommer altid forrest i telefonkøen, har adgang til længere åbningstid og har mulighed for at få skriftlig hjælp.