Gå til hovedindhold

På forbrugernes side: Forbrugerrådet Tænk går ind i retssag om negative renter

Forbrugerrådet Tænk · Foto: Getty Images

Den kommende retssag om bankernes ret til at tage negative renter handler om dine penge – og om aftaler, der skal holdes. Derfor går Forbrugerrådet Tænk ind i sagen på forbrugernes side.

Det her er vigtigt for dig, fordi…

Negative renter er ikke bare et teknisk bankbegreb – det er penge, banker har taget direkte ud af din opsparing og retfærdiggjort det med løse formuleringer i alenlange aftaledokumenter. Og hvis vi ikke trækker en streg i sandet nu, risikerer vi, at det sker igen. 

Derfor går Forbrugerrådet Tænk nu ind i retssagen om negative renter, som skal føres i Højesteret.

Når du sætter dine penge i banken, skal du kunne regne med, at banken holder sig til de aftaler, I har indgået. Det gælder også, når renten ændrer sig. At renten kunne blive negativ, var imidlertid ikke en del af de aftaler, bankerne havde med deres kunder i de år, hvor milliarder af kroner blev trukket fra forbrugernes konti i form af negative renter. 

At en rente på den måde kunne gå i minus, var aldrig sket før, og forbrugerne havde derfor ingen mulighed for at forudse, at deres opsparing kunne blive ramt. 

Så hvor tydeligt skal det stå i aftalen, før banken må ændre priser og vilkår? Og hvilket ansvar har banken for at handle redeligt og ordentligt over for sine kunder? De spørgsmål skal vurderes i Højesteret. 

Sagen er principiel og vigtig for forbrugernes tryghed og tillid til deres bank. Derfor har Forbrugerrådet Tænk valgt at gå ind i sagen sammen med forbrugerombudsmanden på forbrugernes side. 

embed_boks_sag

embed_breaker_sag

For mange mennesker er det at have rede penge på indlånskontoen en sikkerhed, men den sikkerhed blev mange forbrugere straffet for i årene 2019 til 2022, da banker – med Jyske Bank i fortroppen – begyndte at opkræve negative renter fra deres kunders konti. Nu blev der pludselig vendt op og ned på hvem, der skulle betale hvem. 

Negative renter var et historisk brud med den måde, bankmarkedet hidtil har fungeret på. Indtil omkring 2020 stillede forbrugerne penge til rådighed for banken mod at få en rente – ikke omvendt. Jyske Bank var de første, men ikke de sidste til at ændre denne grundlæggende kontrakt ved at indføre negative renter. Derfor er sagen principiel og vigtig for alle bankkunder i Danmark.

I 2023 stævnede Forbrugerombudsmanden Jyske Bank for at have opkrævet negative renter uden lovligt grundlag og for urimelige vilkår i sine aftaler om prisændringer og renter. I september i år frifandt Sø- og Handelsretten banken og kort derefter ankede Forbrugerombudsmanden sagen til Højesteret. Og nu går Forbrugerrådet Tænk ind i sagen på forbrugernes side.

Det mener vi, du har krav på som forbruger

Med negative renter blev der taget penge direkte fra forbrugernes opsparing. Det harmonerer dårligt med den aftale, du som kunde med rimelighed kan forvente at have med din bank. Derfor mener vi, at forbrugere skal kunne regne med:
• at en aftale er en aftale, og at en aftale, som den du indgår med en bank, ikke kan ændres uden dit samtykke.
• at banken, som den professionelle part, har ansvaret for at sikre, at du som kunde forstår aftalen, og at det er klart og tydeligt, hvilke justeringsmuligheder der er i den periode, aftalen løber.
Det handler om, at du skal kunne træffe trygge beslutninger med dine penge – uden ubehagelige overraskelser.