Lad os skabe en tryg digital verden sammen
Techgiganter kontrollerer vores digitale infrastruktur. Nye, skærpede krav til deres forretningsmodeller er nødvendige for at sikre forbrugernes tryghed online.
Det er på mange måder en gevinst for forbrugerne, at Danmark er ét af verdens mest digitaliserede samfund. Udviklingen har blandt andet gjort det nemmere at tjekke priser og brugeranmeldelser, inden man handler, har gjort flere produkter og tjenester tilgængelige online og har i det hele taget lettet hverdagen for mange.
Men udviklingen har også en vild skyggeside. Markedet er domineret og drevet af nogle få gigantiske virksomheder, der foretager massiv og ulovlig dataindsamling og profilering af danske forbrugere. De lægger platforme til udbredt svindel og til utrygge, grænseoverskridende og skadelige oplevelser for især vores børn og unge, og de er gentagne gange dømt for brud på konkurrencelovgivningen.
Der skal med andre ord ske forbedringer, hvis gevinsterne ikke skal overskygges af problemerne. Techgiganter, som fx Meta og Google har det til fælles, at deres produkter og tjenester og de enheder, fx smartphones, computere og tablets, som de bruges på, er viklet ind i vores liv, når vi handler, rejser, arbejder, slapper af og laver aftaler for os selv og vores børn.
Techgiganterne ejer og kontrollerer langt hen ad vejen vores samfunds digitale infrastruktur, og en række aktuelle sager har vist, at der er brug for at stille nye og skrappere krav til deres forretningsmodeller og deres ageren, hvis forbrugerne trygt skal kunne færdes i den digitale verden.
Techgiganter arbejder og fungerer på tværs af grænser. Derfor kan det umiddelbart virke udsigtsløst at løse udfordringerne i Danmark. Men nogle ting kan faktisk løses nationalt, og i andre tilfælde kan vi presse på og gå foran i forhold til europæiske løsninger. Derfor indeholder dette udspil bud på løsninger i både dansk og europæisk regi, ligesom vores udspil ikke kun handler om nye regler og håndhævelse. Løsningerne på de aktuelle udfordringer kan også komme fra techgiganterne selv og fra forbrugerne.
Man kan ingenting alene - forbedringer kræver samarbejde. Formålet med vores udspil er derfor at indbyde politikere, forbrugere, organisationer og techgiganter til en dialog om, hvordan vi skaber en tryg digital verden. En verden hvor forbrugerbeskyttelsen er i orden, fordi techgiganterne overholder reglerne, behandler os ordentligt og tager det samfundsansvar, der følger med, når man ejer og kontrollerer den digitale infrastruktur i vores samfund.
Se hele Forbrugerrådet Tænks techudspil
Vores techudspil består af 20 konkrete forslag med udgangspunkt i disse målsætninger:
- Børn og unge skal kunne færdes sikkert på sociale medier
- Forbrugerne skal beskyttes mod svindlere
- Forbrugerne skal ikke snydes og manipuleres af techgiganterne
- Sund konkurrence skal give bedre services og større valgfrihed for forbrugerne
- Techgiganterne skal straffes, hvis de ikke følger reglerne.
Mit digitale selvforsvar
Mit digitale selvforsvar er en gratis app, der hjælper dig med at være sikker online. Appen holder dig opdateret på de nyeste digitale trusler.
Kender du disse 4 typer svindel?
Mange tusind danskere bliver hvert år udsat for digital svindel, og svindlerne udvikler og avancerer deres taktikker. Men hvis du er opmærksom på deres tricks, kan du bedre beskytte dig mod dem.
Forbrugerne betaler med data: Flere medier kræver login
Flere medier og digitale indholdstjenester kræver, at du skal logge ind for at få adgang til indholdet, men selvom et login ofte giver fordele til brugerne, er der også en bagside ved udviklingen, siger eksperter.