Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Det holder ikke!

Smartphones, vaskemaskiner og andre produkter er typisk så dyre og svære at få repareret, at du ender med at købe nyt i stedet. Det holder ikke.

Reparation skal kunne betale sig

Reparationer er dyre og besværlige. Ofte kan det bedre betale sig at smide ting ud, end at reparere dem, når de går i stykker.

Reservedele, der er håbløst dyre eller umulige at skaffe. Softwareopdateringer, der gør telefon og computer tung og langsom. Produkter, der ikke kan skilles ad og derfor slet ikke kan repareres. Tårnhøje gebyrer for overhovedet at få undersøgt hvad der er galt og om reparation er en løsning... Forhindringer er der nok af, og det får mange af os til at opgive at reparere.

Det er ikke i orden. Reparation skal kunne betale sig.

Forbrugerrådet Tænk vil gøre det nemmere at reparere. I foråret 2016 skød vi derfor kampagnen "Det holder ikke!" i gang, som stillede 3 krav: 

  • Producenter skal oplyse produktets forventede levetid. Reservedele og opdateringer skal være tilgængelige i hele den forventede levetid
  • Alle væsentlige dele på produktet skal kunne repareres eller udskiftes
  • Undersøgelsesgebyrer i reklamationsperioden skal fjernes