Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Det holder ikke!

Dyre smartphone og vaskemaskine reparationer får mange til at købe nye produkter. Kampagnen "Det holder ikke!" satte i foråret 2016 fokus for dyre og besværlige reparationer.
Af Mette Andrea Boesgaard
26. Juni 2016

Mange fravælger reparation   

Reparationer er for dyre og besværlige. 7 ud af 10 danskere har smidt et produkt ud, selv om de måske kunne have været repareret. Det viser en undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk har lavet.

Forbrugerrådet Tænk vil gøre det nemmere at reparere. Det satte vi fokus på med kampagnen "Det holder ikke".

Reperationer er dyre og besværlige

Reparation skal kunne betale sig. Men mange giver op på forhånd, og det koster både spild af penge og natur-ressourcer.

Forbrugerne undlader tit at reparere, fordi reservedele er ofte håbløst dyre eller svære at skaffe.

Mange produkter kan ikke skilles ad, fordi de er limet eller nittet sammen, så du ender med at skulle udskifte et helt produkt, fordi en enkelt lille dims er i stykker.

Nogle forhandlere tager også tårnhøje gebyrer bare for at få undersøgt, om dine ting kan repareres eller ej.

Der kan naturligvis være forskel på, om du går mest op i holdbarhed, pris eller at eje det nyeste nye.

Vælger du at købe nyt, når dine ting går i stykker, skal det være fordi, du har lyst til det - ikke fordi, det er for dyrt, besværligt eller ligefrem umuligt at få repareret et produkt.

Reparation skal være nemmere  

Forbrugerrådet Tænk vil gøre op med de mange forhindringer, du skal kæmpe med, hvis du vil reparere. Og med kampagnen "Det holder ikke!" stillede vi 3 krav til producenter og forhandlere:

  • Producenter skal oplyse produktets forventede levetid. Reservedele og opdateringer skal være tilgængelige i hele den forventede levetid

  • Alle væsentlige dele på produktet skal kunne repareres eller udskiftes

  • Undersøgelsesgebyrer i reklamationsperioden skal fjernes

Stor opbakning til kampagnen gav styrke

Mere end 7.000 skrev under på vores krav til producenter og forhandlere. Og over 2.000 delte deres historier om alt fra smartphones til blendere, som det ikke kunne svare sig at reparere.

Med den opbakning står Forbrugerrådet Tænk stærkere, når vi mødes med producenter og deres organisationer.

Holdbarhed og reservedele er på tapetet

Forbrugerrådet Tænk arbejder både i Danmark og på EU-plan for at få forbedret dine rettigheder, når du køber varer.  For eksempel kæmper vi for, at reklamationsretten bliver meget længere end 2 år. Vi kæmper også for at give dig bedre regler for, hvem der skal bevise hvad, hvis din vare viser sig at være defekt.

I EU bliver der arbejdet med nye regler for reklamation, når du handler online. Der sidder vi også med på dine vegne.

Reservedele skal være lettere at få fat i. I Frankrig sikrer en lov, at du skal have at vide, når du står i butikken, hvor længe du kan få reservedele. Den information mener vi også, at du skal have i Danmark, så du ved, hvad du kan regne med.

Video: Klagekor rundede kampagnen af med sang

Som en afslutning på kampagnen "Det holder ikke!" lavede Forbrugerrådet Tænks klagekor en sang. Klagesangen er blevet til på baggrund af de mange historier, vi har fået fra jer. Se videoen her: