Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Ærlig snak eller ren salgsgas?

Producenter vildleder dig med smarte tricks, så du vælger deres varer i supermarkedet. Det kan godt være, at det er lovligt - men det er ikke i orden.
Af Mette Andrea Boesgaard
15. November 2018
Forbrugerrådet Tænk klager over kogt og farvet ”roastbeef”

Madens emballage snyder

Navne, der emmer af nostalgi. Smukke billeder. Producenternes egne mærker, der ikke garanterer noget som helst.

Producenterne bruger mange tricks for at overbevise dig om, at netop deres produkt er sundt, naturligt og velsmagende – selv om det måske slet ikke er det.

Forbrugerrådet Tænk satte i efteråret 2016 med kampagnen Ærlig snak eller ren salgsgas fokus på, om du kan stole på det, der står på mad-emballagen.

Emballagen stiller store krav til dig

Som forbruger bliver du let bliver vildledt, når du køber ind i supermarkedet.

Forbrugerrådet Tænks undersøgelse op til kampagnen viste, at 6 ud af 10 var blevet snydt af madens indpakning. Hver 4. følte sig endda jævnligt snydt.

Reglerne for, hvad producenterne må pryde emballagen med, er vage. Ofte bliver de ikke håndhævet af myndighederne. Dertil kommer, at producenterne tit går lige til grænsen.

Forbrugerrådet Tænk var derfor i supermarkedet for at finde produkter, der snød med salgsgas.

Disse produkter blev anmeldt for vildledende markedsføring

Fødevareproducenterne skal stoppe salgsgas

Forbrugerrådet Tænk ønsker, at lovgivningen i EU og Danmark skal forbedres, så det bliver lettere at undgå salgsgas.

Kampagnen betød, at vi kunne aflevere 4.700 underskrifter til fødevareministeren med disse 3 krav:

  • Stop salgsgas på mad.
  • Usund mad må ikke forklæde sig som sund mad.
  • Vildledende mærker skal væk fra mad.

Forbrugerrådet Tænk kontaktede også producenter, der laver mad med salgsgas på pakken. To producenter – Spangsberg og Graasten – ændrede på deres indpakning efter kampagnen.

Få hjælp til at undgå salgsgas i artiklerne nedenfor.