Vil du læse mere nu?
Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.
Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.
Vi har testet elcykler primært med centermotor, men også en enkelt med baghjulsmotor. Se, hvilke der er Bedst i Test, så du kan vælge en cykel der passer til dit behov.
Opdateret d. 3. juli 2024
Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.
Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.
Vi har testet elcykler siden 2018. Når elcyklerne ikke længere er i handlen kan du finde dem her. Vi har ændret i testparametrene, derfor er testresultaterne af den nuværende og de tidligere testde ikke helt sammenlignelige.
Men en elcykel med en god vurdering er stadig en god elcykel.
Altura E-go
Altura Ego
Bryte E-go
Brisbane M8 2019
Away Susp Auto 5
M16 In-tube Center 36V
Pace S9
Nova Max
Arroyo C7+ HMB
Orange C8 HMS 2019
Ultimate C8+ HMB Belt
Dailytour E+ 2 BD
Agattu 1.B Move
Jubilee WA I7R MOVE 7G
City El Center
Premium E-center
Sub Sport USX 2022
Dorset E
Superbe 3
Elcykler er en stor investering. Vi har testet 14 elcykler. 13 med centermotor, og en enkelt med baghjulsmotor for at se hvilke der er bedst i test.
Disse mærker har vi testet
Vi har testet elcykler fra mærkerne: Batavus, BESV, Falter, Gazelle,Kalkhoff, Kildemoes, QiO, SCO, Swapfiets og Tenways
Vores test er en kombination af en brugertest, en ekspertvurdering og en laboratorietest. Brugertesten er udført af et testpanel på i alt otte testere - fire som ikke har erfaring med elcykler og fire erfarne elcykelbrugere. Hver bruger har haft mindst tre dage til at cykle på hver cykel, og samlet har de kørt næsten 3.500 km – svarende til et helt Tour de France. Dermed har der været tid til at teste mange aspekter af cyklerne.
To ekspertbrugere har også gennemgået cyklerne, og lavet en bremsetest.
Endeligt er motorerne testet i en testbænk på laboratoriet, for at se hvordan de klarer sig imod hinanden. Motortesten er baseret på vores store motortest, som kan ses på hjemmesiden.
Nederst på siden kan du læse mere om de enkelte testparametre
Thorben, Thomas og Anders står bag vores test af elcykler med centermotor. Sammen med vores testpanel har de cyklet, testet og samlet data sammen til denne test.
Testpanelet har bedømt, hvor god cyklen er under opstart med motorhjælp. Det er også undersøgt, om motoren slår fra på en god måde, når der stoppes med at træde i pedalerne, eller farten passerer 25 km/t. Det er også vurderet, om det er nemt at regulere motorens hastighed, og om den eventuelt støjer unødigt. Testpanelet har også givet en vurdering af, hvor god cyklen er i bakket terræn, og om det er nemt at køre uden motorhjælp.
Motortesten på laboratoriet er baseret på vores store motortest som du kan se på hjemmesiden. Her er motorhjælpen bedømt, acceleration, fastholdelse af hastighed, kørsel på fladt terræn og i mere kuperet terræn. Alt sammen simuleret i en testbænk, til at give helt samme forudsætninger for motorerne. Der er også kigget på motoreffektivitet, altså hvor effektivt motoren omsætter energien til fremdrift. Motorstøjen er både målt og vurderet for hvor generende den er.
Det er undersøgt, hvor god cyklen er at køre i forskellige situationer. Det tæller alt fra længere distancer til bykørsel med mange stop, eksempelvis indkøb. Det er også undersøgt, om gearet fungerer, og om cyklen er behagelig at køre på, når underlaget er ujævnt.
Desuden er der lavet en bremsetest, for at se hvor hurtigt cyklen nedbremser og hvor behagelig den gør det.
Batteriet er afprøvet af testpanelet, som har bedømt, hvor nemt det er at tage af og sætte på. Det er også vurderet, om det er nemt at bære, og om batteriindikatoren på selve batteriet er let at forstå. Ud over vurderingen fra testpanelet, indgår også en ekspertvurdering af batterihåndteringen.
Testpanelet har vurderet, om knapper til betjening af motor samt lys er hensigtsmæssigt placeret, og om skærmen er nem at aflæse i både dagslys og mørke. Testpanelet har desuden vurderet, om det er nemt at forstå informationer og symboler vist på skærmen. Ud over vurderingen fra testpanelet, indgår også en ekspertvurdering af skærmen.
Alle paneldeltagere er blevet spurgt til, om de – uden at skele til pris – vil anbefale elcyklen til venner og familie.
Den samlede bedømmelse er vægtet således:
Cykling med motor: 30%
Motortest på laboratorie: 20%
Generel cykling: 20%
Batterihåndtering: 10%
Display og betjening: 10%
Panelets anbefaling: 10%
Få gode råd til hvordan du vælger det rigtige produkt og meget mere.
Elcykler er dyre, men ikke alle er lige gode. Se hvilke elcykler, der bliver Bedst i Test, så du undgår et dyrt fejlkøb.
Elcykler drives enten af en frontmotor, centermotor eller baghjulsmotor. Hvad er forskellen på de tre motorplaceringer, og er det vigtigt? Få hjælp her.
Elcykler adskiller sig fra almindelige cykler på en række centrale områder. Undgå dyre fejlkøb ved at tjekke disse ti detaljer, før du køber din elcykel.
Elcykler fylder mere og mere på vejene. Det er der mange gode grunde til, og måske overvejer du også selv en at købe en elcykel? Men er det noget for dig?
Over de seneste år er der sket en stigning i brande opstået i genopladelige batterier af typen litium-ion, som findes i alt fra elcykler og boremaskiner til mobiltelefoner og eltandbørster – senest var et genopladeligt elcykelbatteri skyld i en brand i en københavnsk beboelsesejendom. Men bør du være bekymret, og hvad kan du gøre for at sikre dig bedst muligt?
Hvor glad er du for din elcykel og vil du anbefale den til andre? Det har vi spurgt 1.505 elcykelejere om. Se, hvilke mærker og typer cykelejerne anbefaler.
Batteriet har betydning for hvor glad du bliver for din elcykler. Læs hvad du skal se efter før køb, og hvordan du undgår dyre reparationer.
Elcyklen skal passes som en cykel, men der er ting ved elcyklen, som kræver særlig opmærksomhed.
Der er mange fordele ved at få repareret batteriet til din elcykel. Både for dig og miljøet. Der er dog også ting, du skal være opmærksom på. Læs med her.
Karina Andersen kunne hverken få batteriet til sin elcykel repareret eller udskiftet til et nyt, da det gik i stykker efter 11 måneder.
Forbrugerrådet Tænk mener, at det er urimeligt, at gode elcykler ikke kan repareres.
Speed pedelecs er hurtige elcykler, som giver dig ekstra medvind på cykelstien. De kan køre 45 kilometer i timen, men det kræver, at du er forsigtig.