Test af autostole (2024) - over 120 testede auto-barnestole
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Test: Autostol

Find den bedste autostol til alle aldersgrupper. Vi har testet 127 autostole. Læs, hvordan du vælger den rigtige og monterer autostolen korrekt.

Opdateret d. 22. oktober 2024

Vil du læse mere nu?

Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?

Om testen af
Autostole

Autostole skal leve op til en række sikkerhedskrav, for at de kan komme i handlen. Alligevel viser vores test, at ikke alle autostole beskytter lige godt ved frontal- og sidekollision.

Vi tester ud fra sikkerhedstandarderne, men derudover har vi skærpet kravene yderligere. Vi undersøger også for uønskede kemikalier i stolene. Der er ikke den store udskiftning af autostolemodellerne fra år til år, derfor vil du også finde autostole, som vi har testet for flere år siden Testen bliver opdateret løbende med nye modeller og alle vores testresultater er sammenlignelige. 

Autostolene i testen er indkøbt i babyudstyrsbutikker (fysiske og webbutikker), supermarkeder og autoudstyrsbutikker.

Vi har testet autostole fra disse mærker: 

ABC Design, Avionaut, Axkid, Besafe, Britax Römer, Bugaboo, Cosatto, Cybex, Graco, Joie, Kinderkraft, Lionelo, Maxi-Cosi, Nuna, Peg Perego, Recaro, Silver Cross, Stokke og Uppababy

Derfor tester vi autostole

Autostole er underlagt særlige standarder og sikkerhedskrav (ECE R129), som betyder at alle autostole skal sikkerhedsgodkendes på et akkrediteret laboratorium for at komme på markedet. 

Skærpede krav til sikkerhed

Vi tester efter de samme standarder, men har skærpet kravene yderligere, både så vi kan pege på de bedste, og fordi vi mener autostolene skal beskytte barnet endnu bedre end standarderne forskriver. Samtidig er det vigtigt for sikkerheden at autostole er nemme at installere og bruge, så der ikke sker fejl når du monterer stolen eller sætter dit barn fast.

Vi kan se at rigtig mange producenter har forbedret deres autostole, over de sidste mange år, så de lever op til vores skærpede krav om sikkerhed og brugervenlighed. Vi oplever desværre stadig at der er autostole som ikke klarer vores skærpede krav.

Krav til uønskede kemikalier

Produkter til børn skal ikke indeholde skadelige stoffer – heller ikke i autostole, hvor barnet er i tæt kontakt med fx betræk og seler, som det rør ved, sutter på mm. Vi undersøger derfor også for uønskede kemikalier i vores test, og selvom vi oplever, at der er autostole der dumper, er der væsentlig færre autostole i dag med problematisk kemi, end da vi startede med at teste og sætte fokus på der.

Vi tester for at skubbe både producenter og hele markedet i den rigtige retning, så dit barn er beskyttet bedst muligt - både hvis uheldet er ude og når det sidder i bilen og har kontakt til stof og kan indånde afgasning fra stolen.

Mød holdet bag vores autostol test

Gitte og Lisbeth har i mange år stået for vores test af autostole. Testen laver vi i samarbejde med andre europæiske forbrugerorganisationer, og vi udfører test flere gange om året. Lisbeth sikrer, at autostole på det danske marked kommer med i testen og Gitte omsætter de mange testresultater til brugbar viden for os alle, og reagerer, hvis autostole dumper testen.

Gitte Sørensen

Gitte Sørensen

Projektleder
Test og analyse
Lisbeth Walker

Lisbeth Walker

Markedsresearcher
Test og analyse

Sådan tester vi autostole

  • Sikkerheden er testet både i frontalkollision og sidekollision. Kollisionstesten er baseret på de internationale standard ECE R129, men vi har skærpet kravene.

    Frontalkollisionstesten af autostolene er udført i et bilkarosseri af typen VW Polo VI. Der er anvendt realistiske testdukker, der passer i størrelse til de højde- og vægtklasser autostolene er godkendt til.

    Hastigheden ved påkørslen i frontalkollision var 74 km/t, og ved sidekollision skete det ved 27 km/t.

    Vi bedømmer blandt andet belastningen på testdukkernes nakke, bryst og mave.

    Som billedet herunder viser, er der sket en del med vores testmetoder og udformningen af autostole fra da vi startede til i dag:

    Udvikling af test af autostole
  • Brugervenligheden er bedømt subjektivt af både eksperter og et panel af almindelige brugere. Under testen er autostolene blevet installeret i 3 forskellige biltyper: Opel Adam, Ford C-Max og Golf 7.

    Risikoen for at montere autostolen forkert er bedømt, og hvor stor risikoen er for at gøre det forkert. Det er også testet, hvor let det er at spænde barnet fast i stolen og stramme selerne.

    Komforten for barnet i form af polstring, hovedstøtte og udsyn er bedømt.

  • Autostolens betræk, seler med mere kommer i kontakt med barnet hud. Små børn kan også sutte på betrækket og selerne. Autostolene kan også stå og afgasse uønsket kemi.

    Derfor undersøger vi om betrækket, selerne og polstringen indeholder skadelige kemikalier. Vi tester for følgende kemikalier:

    • PAH'er
    • Ftalater
    • Flammehæmmere
    • Fenoler, nonylfenoler og bisphenol A
    • Organotinforbindelser
    • Formaldehyd
    • Tungmetaller
    • Sikkerhed 50 %
    • Brugervenlighed 50 %
    • Skadelige kemikalier 0 %

    Bedømmes en barnestol "under middel" eller "dårlig" i testen af Skadelige kemikalier, begrænses den samlede bedømmelse.

    Bedømmes en barnestol "middel" eller derunder i parametrene Sikkerhed og Brugervenlighed, begrænses den samlede bedømmelse.

    Testen er gennemført i samarbejde med europæiske forbrugerblade og -organiationer i International Consumer Research & Testing, ICRT.

Spørgsmål og svar om vores autostole test

  • Du skal vælge en autostol, som passer til dit barns størrelse og alder, og som passer til din bil.

    Du skal regne med, at skifte autostol et par gange, fordi dit barn vokser ud af stolene.

    I vores test af autostole, kan du sortere autostolene på barnets vægt og højde

    I vores test af autostole bruger vi følgende tommelfingerregel, når vi inddeler stolene efter størrelse

    • 0-15 måneder
    • ca. 15 måneder -4 år
    • 4 – 11 år
  • Ifølge færdselsloven skal dit barn sidde i en autostol indtil det er 135 cm høj – det er cirka i otte-ti års alderen.

    Eksperter og myndigheder anbefaler ikke selepuder uden ryglæn. Det skyldes, at selepuder uden ryglæn ikke yder nogen beskyttelse ved sidekollision.

  • Alle autostole, som kommer på markedet skal leve op til en række sikkerhedskrav

    Vi tester på et uafhængigt godkendt laboratorium og kollisionstesten er baseret på de internationale standarder ECE R 44-04 og ECE R129, men vi har skærpet kravene.

    Derudover tester vi på brugervenlighed og om autostolene indeholder uønsket kemi. Derfor dumper vi også autostole en gang i mellem.

Læs mere om dette

Få gode råd til hvordan du vælger det rigtige produkt og meget mere.