Grundige og uvildige test koster penge
Du kan få adgang til denne og alle andre test på tænk.dk
for 58 kr. / måned
Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.
Find den bedste autostol til alle aldersgrupper. Vi har testet over 120 autostole de seneste år. Læs, hvordan du vælger den rigtige autostolen.
Opdateret d. 22. maj 2025
Vi har ændret i vores testparametre i 2025 , derfor kan du finde endnu flere autostole under tidligere test. Testresultaterne mellem de to test er ikke sammenlignelig, men en autostol der får scoren God eller Meget god er stadig et godt valg.
Se tidligere testede autostolePixel Pro 2.0 C
Pixel Pro 2.0 C + IQ-Orbit Base
Advansafix Pro
Kidfix Pro M
Seat105 i-Size
Anoris T2 i-Size
Solution G2
Turn2Me DLX i-Size R129
Sprint
i-Pivot 360
i-Trillo FX
Braam i-Size
Pearl S + FamilyFix S
Pebble S
Pebble S + FamilyFix S
Axion 1
Autostol til småbørn + Alfi Base
Elm bagudvendt autostol + Alfi Base
Autostole skal leve op til en række sikkerhedskrav, for at de kan komme i handlen. Alligevel viser vores test, at ikke alle autostole beskytter lige godt ved frontal- og sidekollision.
Vi tester ud fra sikkerhedstandarderne, men derudover har vi skærpet kravene yderligere. Vi undersøger også for uønskede kemikalier i stolene.
Vi har opdateret og ændret i vores testprogram. Det betyder, at vi endnu ikke hat testet så mange autostole efter det nye program. Men under ”Tidligere testede autostole” finder du endnu flere autostole. Testresultaterne mellem de to test er ikke sammenlignelige, men en autostol, der klarede sig godt i vores tidligere test, er stadig en god autostol.
Testen bliver opdateret løbende med nye modeller.
Autostolene i testen er indkøbt i babyudstyrsbutikker (fysiske og webbutikker), supermarkeder og autoudstyrsbutikker.
Vi har testet autostole fra disse mærker:
I vores nye og i den tidligere test af autostole finder du autostole fra mærkerne
Avionaut, Besafe, Britax Römer, Bugaboo, Chicco, Cosatto, Cybex, Doona, Graco, Joie, Kinderkraft, Lionelo, Maxi-Cosi, Nuna, Peg Perego, Recaro, Silver Cross, Stokke, Thule og Uppababy
Autostole er underlagt særlige standarder og sikkerhedskrav (ECE R129), som betyder at alle autostole skal sikkerhedsgodkendes på et akkrediteret laboratorium for at komme på markedet.
Vi tester efter de samme standarder, men har skærpet kravene yderligere, både så vi kan pege på de bedste, og fordi vi mener autostolene skal beskytte barnet endnu bedre end standarderne forskriver. Samtidig er det vigtigt for sikkerheden at autostole er nemme at installere og bruge, så der ikke sker fejl når du monterer stolen eller sætter dit barn fast.
Vi kan se at rigtig mange producenter har forbedret deres autostole, over de sidste mange år, så de lever op til vores skærpede krav om sikkerhed og brugervenlighed. Vi oplever desværre stadig at der er autostole som ikke klarer vores skærpede krav.
Produkter til børn skal ikke indeholde skadelige stoffer – heller ikke i autostole, hvor barnet er i tæt kontakt med fx betræk og seler, som det rør ved, sutter på mm. Vi undersøger derfor også for uønskede kemikalier i vores test, og selvom vi oplever, at der er autostole der dumper, er der væsentlig færre autostole i dag med problematisk kemi, end da vi startede med at teste og sætte fokus på der.
Vi tester for at skubbe både producenter og hele markedet i den rigtige retning, så dit barn er beskyttet bedst muligt - både hvis uheldet er ude og når det sidder i bilen og har kontakt til stof og kan indånde afgasning fra stolen.
Gitte og Lisbeth har i mange år stået for vores test af autostole. Testen laver vi i samarbejde med andre europæiske forbrugerorganisationer, og vi udfører test flere gange om året. Lisbeth sikrer, at autostole på det danske marked kommer med i testen og Gitte omsætter de mange testresultater til brugbar viden for os alle, og reagerer, hvis autostole dumper testen.
Sikkerheden er testet både i frontalkollision og sidekollision. Kollisionstesten er baseret på den internationale standard ECE R129, men vi har skærpet kravene.
Frontalkollisionstesten af autostolene er udført i et bilkarosseri af typen Kia Sportage, type NQ5. Der er anvendt realistiske testdukker, der passer i størrelse til de højde- og vægtklasser autostolene er godkendt til.
Hastigheden ved påkørslen i frontalkollision var 50 km/t, og ved sidekollision skete det ved 60 km/t.
Vi bedømmer blandt andet belastningen på testdukkernes nakke, bryst og mave.
Som billedet herunder viser, er der sket en del med vores testmetoder og udformningen af autostole fra da vi startede til i dag:
Brugervenligheden er bedømt subjektivt af både eksperter og et panel af almindelige brugere. Under testen er autostolene blevet installeret i 3 forskellige biltyper: Mini, Citroen Berlingo og Kia Sportage.
Risikoen for at montere autostolen forkert er bedømt, og hvor stor risikoen er for at gøre det forkert. Det er også testet, hvor let det er at spænde barnet fast i stolen og stramme selerne.
Komforten for barnet i form af plads, polstring, hovedstøtte og udsyn er bedømt og vi har også bedømt, hvor meget plads autostolen kræver i bilen.
Vi har undersøgt autostolens tekstil for en række miljø- og sundhedsskadelige kemikalier som f.eks.
Bedømmes en barnestol "under middel" eller "dårlig" i testen af Skadelige kemikalier, begrænses den samlede bedømmelse.
Bedømmes en barnestol "middel" eller derunder i parametrene Sikkerhed og Brugervenlighed, begrænses den samlede bedømmelse.
Testen er gennemført i samarbejde med europæiske forbrugerblade og -organiationer i International Consumer Research & Testing, ICRT.
Du skal vælge en autostol, som passer til dit barns størrelse og alder, og som passer til din bil.
Du skal regne med, at skifte autostol et par gange, fordi dit barn vokser ud af stolene.
I vores test af autostole, kan du sortere autostolene på barnets vægt og højde
I vores test af autostole bruger vi følgende tommelfingerregel, når vi inddeler stolene efter størrelse
Ifølge færdselsloven skal dit barn sidde i en autostol indtil det er 135 cm høj – det er cirka i otte-ti års alderen.
Eksperter og myndigheder anbefaler ikke selepuder uden ryglæn. Det skyldes, at selepuder uden ryglæn ikke yder nogen beskyttelse ved sidekollision.
Alle autostole, som kommer på markedet skal leve op til en række sikkerhedskrav
Vi tester på et uafhængigt godkendt laboratorium og kollisionstesten er baseret på den internationale standard ECE R129, men vi har skærpet kravene.
Derudover tester vi på brugervenlighed, ergonomi og om autostolene indeholder uønsket kemi. Derfor dumper vi også autostole en gang i mellem.
Få gode råd til hvordan du vælger det rigtige produkt og meget mere.
Hvordan spænder du barnet korrekt fast i en autostol? Må barnet have flyverdragt på i autostolen, og hvordan spændes sikkerhedsselen rigtigt? Få hjælp her.
Retningen på din autostol er vigtig for dit barns sikkerhed. Eksperter anbefaler, at barnet sidder bagudvendt så længe, som muligt.
Du kan spare penge, hvis du køber autostolen brugt. Men du risikerer også at spare på børnenes sikkerhed, hvis kvaliteten ikke er i orden.
Autostole skal passe til både dit barn og din bil. Barnets sikkerhed skal være i top, og regler skal overholdes. Få hjælp til at sikre dine børn i bilen.
Autostolen skal beskytte dit barn, hvis uheldet er ude. Men flere stole dumper i vores test på grund af problemer med sikkerheden eller uønsket kemi.
En selepude giver ikke god nok beskyttelse til de store børn over fire år, der skal mere til. Se hvilke autostole, som bliver Bedst i Test til børn i alderen 4-11 år.
Hvilke autostole er bedst til babyer og børn op til 15 måneder? Forbrugerrådet Tænk tester autostole og anbefaler de bedste.
Vil du købe den bedste autostol til dit barn i alderen 1 til 4 år? Vi tester, om autostole er sikre og lette at bruge. Find de bedste her.
Klapvogne, autostole og andet babyudstyr har ikke en ingrediensliste. Derfor skal du selv spørge i butikken. Se, hvilke uønskede stoffer du bør spørge om.
Det er ulovligt at bruge en autostolen, der ikke er godkendt til din bil. Få hjælp til at finde ud af, om bil og autostol matcher her.
I podcasten undersøger gravide Tanja kemiske stoffer, og hvordan du kan minimere din og dit barns samlede udsættelse af uønsket kemi – også kaldet cocktaileffekten.
Autostole er generelt uden uønskede kemikalier, der for eksempel er mistænkt for at være hormonforstyrrende eller kræftfremkaldende, viser vores test.