Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Pas på saltindholdet i din mad

Salt er usundt i store mængder, og det er svært at undgå. Der er tilsat salt i det meste mad, du kan købe. Hvordan skærer du ned på salt? Få hjælp her.
Af Rune Hendriksen
4. September 2018
Pas på saltindholdet i din mad
Foto: iStock

For meget salt er skidt

Salt fylder lidt for meget i danskernes mad. Fødevarestyrelsen anbefaler 5-6 gram salt om dagen, men 9 ud af 10 danskere spiser mere.

Salt i for store mængder kan øge risikoen for hjertekarsygdomme, forhøjet blodtryk og blodpropper.

Køkkensalt drysset på maden er ikke det store problem. Størstedelen af danskernes saltindtag kommer fra salt i pålæg, brød og færdigretter. Derfor er der god grund til at være opmærksom på de madvarer, der indeholder mest salt.

Brød indeholder meget salt

Brød er en af de største kilder til salt, og især bagerbrød fra bagerier som Emmerys og Lagkagehuset indeholder meget salt. Det viser Forbrugerrådet Tænks undersøgelse af bagerbrød.

Læs næringsdeklarationen på brødet eller spørg til saltindholdet, når du handler brød hos din bager.

Du kan også kigge efter Nøglehulsmærket eller Fuldkornsmærket på din mad. Nøglehulsmærket og Fuldkornsmærket stiller krav til indholdet af salt, fedt, sukker og fuldkorn.

Se Forbrugerrådet Tænks undersøgelse af bagerbrød

Undgå færdiglavet pålæg

Ost indeholder meget salt.

Leverpostej, spegepølse og andet færdiglavet kødpålæg indeholder også meget salt.

Avocado og æg indeholder meget mindre salt. De er gode erstatninger til madpakken eller frokostbordet, hvis du vil skære ned på saltet.

Sådan laver du en god og sund madpakke

Lav hjemmelavet mad frem for færdigretter

Pizza, burger og anden fastfood er fyldt med salt. Også supper og andre færdigretter indeholder meget salt.

Tilbered hellere maden fra bunden og drys selv lidt salt på. Så ved du, hvor meget salt du spiser.

Sådan finder du sunde alternativer til fastfood

Søde sager er også salte

Kager, kiks og andre snacks indeholder i flere tilfælde også meget salt. Hold derfor øje med næringsdeklarationen, når du handler.

Læs altid bag på indpakningen, når du køber mad. Forsiden er reklame. Det reelle indhold i maden læser du i ingredienslisten og næringsdeklarationen bag på maden.

Forstå varedeklarationen på din mad

Brug andre krydderier end salt

Smagen af salt er noget, du vænner dig til. Ifølge forskning kan du også vænne dig at spise mindre salt og stadig få den samme smagsoplevelse.

Chili, hvidløg og krydderier er gode smagsgivere, som du kan bruge i stedet for salt.

Kig efter nøglehulsmærket

Nøglehulsmærket er et officielt mærke, der er på mad, som lever op til særlige krav om næringsindhold.

Nøglehullet på maden betyder blandt andet, at der er et lavt indhold af salt. Derfor kan du med god samvittighed vælge mad, der er mærket med Nøglehullet.

Forstå mærkerne på maden

Forbrugerrådet Tænk mener: Producenterne kan spare på saltet

"Brød, færdigretter og pålæg er kilder til det meste salt, vi spiser. Derfor har fødevareproducenterne også et stort ansvar for at reducere mængden af salt i danskernes mad.

Forbrugerrådet Tænk er med i Saltpartnerskabet, der er et samarbejde mellem Fødevarestyrelsen, industrien og interesseorganisationer. Partnerskabet arbejder blandt andet for at skrue ned for saltet i maden."

Sofie Søndergaard Risborg, Projektleder