Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Backup: Undgå at miste vigtige filer på computeren

Backup kan redde din computers indhold, hvis den bliver hacket eller går i stykker. Her får du et overblik over, hvordan du tager backup.
Af Signe Funch Madsen
26. Februar 2018
Foto: Getty Images

Backup sikrer dig mod at miste dine filer

Billeder, dokumenter, musik, video og andre filer på din computer kan være uerstattelige. Derfor er det drønærgerligt, hvis de forsvinder, og du ikke kan genskabe dem.

Computerens vigtige filer og billeder kan blive ødelagt, hvis malware inficerer din computer. Eller du kan miste filerne, hvis din computer går i stykker.

En backup er en digital kopi af en eller flere filer, som er et andet sted end på din computer. Hvis du laver en backup, kan du altid få filerne tilbage, hvis der sker noget med din computer.

Muligheder for backup:

  • USB-nøgle
  • Ekstern harddisk
  • Online backup (skyen)

Backup-mulighederne er forskellige. Herunder får du et overblik over, hvad de hver især kan, og hvordan du gør.  

USB-nøgle gemmer vigtige data i lommeformat

Foretrækker du at have dine filer på en fysisk genstand, du let kan transportere rundt, kan du bruge en USB-nøgle eller et USB-stik, som det også hedder.

USB-nøglen har et indbygget stik, som du tilslutter gennem USB-porten på computeren.

Ikonet for USB-nøglen kommer frem på skrivebordet på din computer, når du har tilsluttet den. Klik på det dokument du vil kopiere, og træk det over på USB-nøglens ikon på skrivebordet, mens du holder musen nede.

Opbevar USB-nøglen med din backup på et andet sted end i dit hjem, for eksempel hos et familiemedlem. Så sikrer du, at du har din backup, hvis der er indbrud eller brand i dit hjem.

Fordelen ved en USB-nøgle er, at den er lille og kan indeholde meget data i forhold til størrelsen. Derfor kan du nemt have en kopi af dine vigtigste dokumenter og billeder i lommen, hvis du får brug for dem på farten.

Ulempen er, at pladsen på en USB-nøgle er begrænset. Hvis dit behov for backup kræver meget lagerplads, eller du vil kopiere alle data fra din computer til din backup, er en USB sjældent nok.

Virus: Er du beskyttet mod virus?

Beskyt dig mod virus, malware, phishing og andre digitale trusler.

Find den bedste beskyttelse i Forbrugerrådet Tænks test af antivirusprogrammer til Windows og Mac.

Ekstern harddisk har plads til alle filer

En ekstern harddisk har typisk så meget plads, at den kan indeholde alle filer fra din computer.

Filer fra din computer kan flyttes over på den eksterne harddisk manuelt, men computere med nyere systemer kan du ofte få til at lave backup automatisk.

Dokumenter fra din computer kan du kopiere over på den eksterne disk, så du har en kopi, hvis der sker noget med din computer.

En ekstern harddisk tilslutter du med et USB-kabel til USB-porten på din computer. Du kan nu se den eksterne harddisk som et ikon på skrivebordet på din computer.

Klik på det dokument eller den mappe, du vil sikkerhedskopiere. Træk dokumentet over på ikonet for den eksterne harddisk, mens du holder musen nede.

Filerne er – ligesom USB’en - sikret bedst mod ulykker i hjemmet, hvis din eksterne harddisk er et andet sted end hjemme hos dig selv.

Ulempen er, at det kan være besværligt at holde sin backup helt opdateret, hvis den skal flyttes frem og tilbage mellem hjemmet og naboen eller et familiemedlem. Så kan du vælge en online backup.

Skyen gemmer en kopi af dine filer online

Online backup, en cloud-løsning eller at lagre noget i ”skyen”, som det også hedder, betyder, at du gemmer dine filer på internettet i modsætning til på en USB-nøgle eller en ekstern harddisk.

Cloud-løsninger findes der mange forskellige af. Men princippet er det samme: Du gemmer dine data på en onlineserver og kan hente dem ned igen, hvis du skulle få brug for det.

Google Drev, OneDrive eller Dropbox er eksempler på cloud-løsninger, du kan bruge til backup.

Fordelen ved online backup er, at du altid kan få fat i dine filer. Det eneste det kræver, er adgang til internet, og at du opretter dig med din e-mail.

Opretter du dig med din e-mail, får du en personlig kode, der giver adgang til at uploade og downloade filer i dit eget online lager.

Økonomisk set skal du være opmærksom på, at nogle tjenester koster penge, mens andre er gratis. Ofte vil du dog have begrænset plads, hvis du skal have tjenesten gratis.

Her er tre versioner, der alle har en gratis basisversion, du kan bruge til backup:

Hvor tit skal du tage en backup?

En ekstern harddisk og en USB-nøgle kan gå i stykker. Derfor er det vigtigt at have flere backups.

Kombinerer du flere backup-løsninger, er der større chance for, at du kan få dine vigtige filer tilbage, hvis din computer bliver hacket, går i stykker eller bliver stjålet.  

Opbevarer du kun filer online med en eller flere cloud-løsninger, er det vigtigt, at du har din kode et sikkert sted.

Din backup kan du for eksempel lave, hver gang du overfører billeder fra dit kamera til computeren eller opretter vigtige dokumenter.