Black Friday: Bliv klar til udsalg
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Black Friday: Bliv klar til udsalg

Tilbud, rabatter og lave priser kan friste, når udsalget bliver skudt i gang. Få tips til, hvad du skal være opmærksom på, inden du tager til tilbudsfest.

Foto: Getty Images · 21. november 2023
Person i vintertøj står med papirspose i den ene hånd og smartphone i den anden hånd, i København

Imagecredit: Getty Images

Black Friday, Singles Day, Cyber Monday, Black Week, sommerudsalg, vinterudsalg, fødselsdagsudsalg, januarudsalg – listen over udsalg er lang.

Når der er udsalg, kan du købe fladskærme, smartphones, vaskemaskiner, tøj, tasker, sko og møbler billigt eller med stor rabat.

Prisen er dog langt fra det eneste, du skal se på, når du køber et nyt produkt. Forbered dig til Black Friday ved at stille dig selv fire simple spørgsmål.

1. Hvor meget sparer jeg egentlig?

Udsalg kan være hektiske, og du mister nemt overblikket, når du bliver lokket med store rabatter – især hvis der er korte frister eller kun få varer til udsalgsprisen.

Skal du købe en specifik ting på udsalg? Så hold øje med priserne op til udsalget.

Følg priserne på fx pricerunner.dk, hvor du også kan tjekke prishistorikken de seneste måneder. Så får du en god fornemmelse af, om du rent faktisk sparer penge på tilbuddet.

2. Er lige præcis denne model den rigtige?

Udsalg er en god måde for butikker at rydde op i lagrene og komme af med mindre attraktive produkter. Så tjek hvor gammel modellen er, før du køber, og vær sikker på, at den passer til dine behov. Hvis du hurtigt skifter varen ud, har du ikke sparet noget.

Vær opmærksom på, at forskellige versioner af samme model ofte bliver solgt i forskellige forretningskæder. På den måde har forretningskæderne eneret på de enkelte modelnumre. Det betyder, at et produkt, som klarer sig godt i vores test, kun kan fås i fx Elgiganten eller Power, mens identiske modeller, vi ikke nødvendigvis har testet, måske kan findes til en lavere pris hos konkurrerende forretningskæder. Når vi får kendskab til identiske produkter, oplyser vi altid om det i vores testresultater.

Vi tester hvert år masser af produkter fra smartphones til køleskabe, frysere og ovne. I vores test får du både konkrete råd til produkter og hjælp til at få afklaret, hvad dine behov er.

3. Har jeg returret på produktet?

Køber du varer online i Danmark og inden for EU, har du 14 dages fortrydelsesret. Husk dog, at det kan være dyrt og besværligt at sende store produkter som hårde hvidevarer og fladskærme retur – især hvis du ikke har købt varen i Danmark.

I fysiske butikker har du ikke automatisk returret, men butikkerne kan vælge at tilbyde det som en service. Tjek derfor, hvad du har ret til, inden du køber.

Sørg for at få skriftlig dokumentation på din returret. Læg også mærke til, hvad fristen er for at bruge din bytte- eller returret.

Du kan altid bytte varer med fejl

Fejl ved varen har intet at gøre med fortrydelses- eller bytteret. Hvis der er fejl ved varen, kan du altid få varen enten byttet eller repareret eller få pengene tilbage, afhængigt af situationen.

Husk, at reklamationsretten også gælder ved tilbud, rabatter og nedsatte varer, og husk at få din kvittering med. Sørg for at opbevare kvitteringen i mindst to år.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

4. Har jeg brug for produktet?

Du sparer ingenting, hvis du køber ting, du ikke har brug for. Samtidig har produktionen af produkterne ofte et stort aftryk på klima og miljø, så der er meget fornuft i at overveje dine køb.

Afklar med dig selv, hvad du egentlig har brug for, inden du går i butikken eller klikker ind på webshoppen – ligesom du skriver indkøbssedler, inden du tager i supermarkedet.

Vær opmærksom på svindel

Udsalg har ofte korte tidsfrister, og du kan måske føle dig presset til at slå til, inden du får tænkt dig om. Det udnytter både butikker og svindlere til at tjene penge.

På Black Friday kan du få mails, sms’er og annoncer på sociale medier, der lokker med gode tilbud, som du får adgang til ved at klikke på et link. Men linket kan lede dig til en svindel-hjemmeside, der ser meget overbevisende ud eller ligner en webshop, du kender.

Du kan også få besked om, at der er problemer med din forsendelse, og at du skal opdatere dine betalingsoplysninger. Svindlerne ved, at mange danskere har en pakke på vej efter Black Friday, og derfor er det mere sandsynligt, at du falder i fælden.

Du kan undgå meget svindel ved at trække vejret en ekstra gang og tage de kritiske briller på.

Sådan undgår du at blive snydt på Black Friday

  1. Giv dig tid – Undersøg virksomheden ved at tjekke CVR-nummer, om webshoppen er e-mærket, og om der er kontaktoplysninger på hjemmesiden. Du kan også læse om andres erfaringer med webshoppen på Google eller bruge Tjek På Nettet til at få en indikation af, om den er sikker.
  2. Vær kritisk – Hvis noget virker forkert, så lad være med at tage chancen. Ser hjemmesiden, sms'en eller mailen mærkelig ud? Virker tilbuddet lidt for godt til at være sandt? Så lad være med at klikke på links eller give dine oplysninger.
  3. Klik ikke på links – Gå i stedet til kilden. Får du at vide af et fragtfirma, at du skal opdatere dine oplysninger, så log ind på firmaets hjemmeside eller app, og tjek om de rent faktisk mangler oplysninger fra dig. Søg Elgigantens hjemmeside frem i stedet for at klikke på en tilbudsmail, sms eller annonce, der leder dig til en overbevisende kopi af Elgigantens webshop.
Husk dette, hvis du bliver udsat for svindel