Titel
Klag over varer eller tjenesteydelser: Sådan gør du

Få svar på dit spørgsmål med det samme
Er du i tvivl om dine rettigheder i en konkret sag?
Få rådgivning om købelov og markedsføring online nu - du kan også få hjælp til at skrive et klagebrev.
Hvorfor skal du klage?
Køber du en vare, skal du have det produkt, du har betalt for. Virker mobiltelefonen, computeren eller køkkenmaskinen ikke som lovet, kan du klage over den.
Håndværkere, bredbånd eller andre tjenesteydelser skal også leve op til den aftale, du har indgået med virksomheden.
Klag, hvis du ikke har fået det, du er blevet lovet. Gå altid først til forhandleren. Ifølge reklamationsretten har du ret til at klage over produkter indtil 2 år efter købsdatoen.
Reklamationsret: Her er dine rettigheder
Fysisk butik: Klag nede i butikken
Varer, du har købt i en fysisk butik, kan du klage over i butikken. Medbring varen og kvitteringen på varen.
Opvaskemaskiner, fladskærme og andre varer, du ikke kan have med i butikken, klager du over ved at gå til butikken eller kontakte butikken via mail.
Fejlen ved din vare skal du vise, når du klager. Video og billeder af fejlen kan hjælpe dig med at dokumentere, hvad der er galt med produktet. Vis dokumentationen frem i butikken eller send dokumentationen til butikken i en mail.
I butikken skal du bede om at få skriftligt dokumentation på, at du har indleveret varen og klaget over den. Det kan eksempelvis være et indleveringsbevis, hvor der stå, hvad du klager over, og hvilken løsning på problemet du har aftalt med butikken.
Din klage skal du altid gemme. Vil du tage klagen op hos Center for Klageløsning, skal du bevise, at du først har forsøgt at klage hos butikken.
Derfor skal du gemme din kvittering
Online shopping: Klag til forhandleren
Køber du varer online, kan du ikke gå ned i butikken og klage over produktet.
Fejlen ved dit produkt skal du dokumentere så godt som muligt. Beskriv problemet i en mail til forhandleren. Brug også billeder eller video til at dokumentere problemet, hvis det hjælper.
Butikker på nettet skal du kontakte på forskellige måder. Nogle butikker skal du maile til. Andre butikker har særlige kontaktformularer til formålet. Tjek webshoppens hjemmeside for at finde de rigtige kontaktinformationer.
Skriftlig dokumentation er vigtig, når du bruger din reklamationsret. Gem altid al dokumentation på din klage. Både din dokumentation af fejlen ved din vare og alle mails, der er udvekslet mellem dig og forhandleren.
Få hjælp til at skrive din klage hos Forbrugerrådet Tænk
Afvist klage? Gå til Center for Klageløsning
Klager, der ikke er blevet løst mellem dig og forhandleren, kan du tage videre til Center for Klageløsning.
Produkter og tjenesteydelser skal koste over 1050 kroner, for at du kan klage. Det kan være alt fra kaffemaskiner til frisører. Tøj og sko kan du klage over, hvis produktet koster over 680 kroner.
Center for Klageløsning går først i dialog med dig og forhandleren for at løse problemet. Hjælp hos Center for Klageløsning koster 100 kroner, men hvis du er medlem af Forbrugerrådet Tænk, dækker vi gebyret for dig.
Klag til Center for Klageløsning
Få betalt klagegebyret som medlem af Forbrugerrådet Tænk
Klag hos Forbrugerklagenævnet
Klager, som Center for Klageløsning ikke kan løse, kan du gå videre til Forbrugerklagenævnet med.
Gebyret for at klage hos Forbrugerklagenævnet er på 400 kroner. Du får gebyret refunderet, hvis du får medhold i klagen.
Få rådgivning om dine rettigheder
Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Forbrugerrådet Tænk giver rådgivning om dine rettigheder.
Som medlem af Forbrugerrådet Tænk kommer du forrest i telefonkøen, og du kan få rådgivning på mail.