Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Online shopping: Undgå at blive snydt på nettet

Nethandel gør det nemt at købe varer fra hele verden. Men digitale svindlere kan sidde klar bag skærmen. Få hjælp til at handle sikkert på internettet.
Af Mette Andrea Boesgaard
15. November 2019
Online shopping: Undgå at blive snydt, når du handler online
Foto: iStock

Risikerer du at blive hacket?

Forbrugerrådet Tænk har i øjeblikket særligt fokus på din sikkerhed, når du bruger internetforbundne produkter.

Undgå at blive hacket og lær hvordan du tager kontrol med dine egne data.

Nethandel er nemt, men du skal være på vagt

Webshops gør det let at købe varer hjemme fra sofaen.

Men er netbutikken sikker og pålidelig, eller risikerer du at miste dine penge uden at få din vare? Det kan være svært at gennemskue, hvis du ikke ser dig godt for.

Undgå at blive snydt med disse råd.

Er webshoppen svindel eller ej?

Fup og svindel er let på nettet – enhver kan oprette en webshop og lokke penge ud af dig. Svindlerne bliver bedre og bedre til at snyde. Tjek derfor altid, om webshoppen ser troværdig ud, før du køber:

Ser teksten fornuftig ud? Hvis teksten ligner noget, der er oversat med Google Translate og er fyldt med stavefejl, kan det være tegn på, at siden ikke er sikker.

Er priserne realistiske? Hvis varerne har "skæve” priser som 492,43 kroner, kan det være tegn på, at siden er oversat af en maskine. Hvis varerne er betragteligt billigere end andre steder, kan det være et tegn på, at varerne er kopivarer.

Kopivarer: Derfor skal du undgå dem

Hvor længe har hjemmesiden eksisteret? Hvis webadressen ender på .dk, kan du slå virksomheden op på hostmaster.dk.

Skriv webadressen på butikken i søgefeltet "Er dit ønskede .dk-domænenavn ledigt?". Er webadressen korrekt, vil der stå "Domænenavnet er optaget", og du kan trykke på "se detaljer".  Her får du information om, hvor i Danmark virksomheden er registreret, og hvornår websiden er oprettet.

En nyoprettet webside behøver ikke være en svindelside, men det kan give dig en fornemmelse af webshoppens troværdighed. Reklamerer webshoppen eksempelvis med 100.000 tilfredse kunder, selv om den kun har været oprettet i 2 uger, kan det tyde på fusk.

Ender webadressen på noget andet end .dk, kan du bruge whois.com til at slå hjemmesiden op.

Hvem står bag webshoppen?

Webshoppen skal altid tydeligt fortælle dig, hvem du handler med. Tjek derfor altid:

Hvilke kontaktoplysninger har webshoppen? Websiden skal oplyse virksomhedens navn, en e-mail-adresse, et telefonnummer og virksomhedens fysiske postadresse. Kan du ikke finde disse oplysninger, skal du ikke handle på siden.

Har webshoppen et CVR-nummer? Danske virksomheder har et 8-cifret CVR-nummer, når den er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister. CVR-nummeret fortæller dig, at virksomheden hører hjemme i Danmark. CVR-nummeret skal stå på hjemmesiden.

Er siden e-mærket? E-mærket er en dansk mærkningsordning, som skal gøre det let for dig at finde sikre webbutikker. Virksomheder med e-mærket har forpligtet sig til at overholde gældende lovgivning og følger e-mærkets retningslinjer for blandt andet betalingsformer. E-mærket kontrollerer løbende de e-mærkede butikker.

Tjek om webshoppen er e-mærket på emaerket.dk

Lever varer og webshop op til forventningerne?

Køber du varer på nettet, har du kun webshoppens oplysninger til at vurdere, om produktet er et godt køb. Du kan heller ikke vurdere, om webshoppens service lever op til dine forventninger:

Tjek virksomheden på brugeranmeldelsessider og sociale medier. Hvad har andre gjort sig af erfaringer med virksomheden? Anmeldelserne kan give dig en ide om, hvad andre synes om virksomheden – selv om du skal være kritisk over for, om anmeldelserne giver det fulde billede.

Anmeldelserne kan du nogle gange se direkte på webshoppen, men her kan virksomheden selv vælge, hvilke anmeldelser de vil vise. Derfor er de ikke nødvendigvis retvisende. Det er vigtigt, at du selv går ind på brugeranmeldelsessider som Trustpilot og læser anmeldelserne der.

Brugeranmeldelsessider: Sådan bruger du dem

Læs betingelserne for køb

Webshoppens betingelser skal du altid læse grundigt igennem, inden du trykker køb.

Hvor bliver varen sendt fra? Virksomheden er ikke nødvendigvis fra Danmark, selv om webadressen ender på .dk, og teksten på hjemmesiden er på dansk. Hvis varen ikke bliver sendt fra et EU-land, skal du betale told, skat og andre afgifter oven i varens pris. Tjek derfor altid, hvor varen bliver sendt fra.

Det skal du tænke over, før du handler uden for EU

Hvordan er du stillet, hvis du vil fortryde købet eller reklamere over varen? Reglerne for returret, fortrydelsesret og hvem, der betaler for tilbagesendelse af varer, skal fremgå af butikkens betingelser. Dele af dit køb kan du kun fortryde, hvis det står i betingelserne. I så fald skal du have tilbagebetalt beløbet for den del af købet, du fortryder. Er varen undtagelsesvist ikke omfattet af fortrydelsesretten, skal butikken oplyse dig om det.

Her er dine rettigheder, når du handler på nettet inden for EU

Billige varer eller gratis prøvepakker kan være en fælde. Nogle gange siger du ja til at betale til et månedligt abonnement, selv om du tror, du kun har købt en vare eller takket ja til en prøvepakke. Læs betingelserne grundigt før du køber eller skriver dig op til noget, så du undgår at blive snydt.

Sådan undgår du abonnementsfælder på nettet

Hvem leverer varen?

Handler du på nettet, skal et fragtfirma sørge for at levere pakken til dig. Men det er ikke lige meget, hvilket fragtfirma der leverer din pakke.

Fragtfirmaer har nemlig vidt forskellige vilkår for levering. Og vilkårene kan betyde, at din pakke altid er godt beskyttet.

Pakkepost: Kend reglerne for fragt

Betal sikkert

Betalingskort, kontooverførsler eller Mobile Pay? Du kan betale på mange måder online – men det er ikke alle betalingsformer, som stiller dig lige godt, hvis handlen går galt.

  • Brug betalingskort eller Mobile Pay. Hvis du aldrig får din vare, eller hvis webshoppen har trukket et højere beløb end aftalt, kan banken føre dine penge tilbage for dig, når du har betalt med Dankort, Visadankort eller Mastercard.
     
  • Betal ikke via kontooverførsel eller per efterkrav. Banken kan ikke hjælpe dig, hvis du har betalt med kontooverførsel eller per efterkrav, og du bliver snydt!
     
  • Kontrollér om forbindelsen er sikker, når du betaler. Din internetforbindelse skal være krypteret, når du overfører fortrolige oplysninger som for eksempel dit kortnummer. Forbindelsen er sikker, når der er en lille hængelås foran adressen på hjemmesiden.
     
  • Oplys kun dit kortnummer, når du er ved kassen og i gang med at betale. Du skal aldrig oplyse dit kortnummer på andre tidspunkter – heller ikke per mail eller telefon til en, der skal hjælpe dig!
     
  • Gem dokumentationen. Tag et screenshot eller et billede af bekræftelsessiden og gem det, eller gem ordrebekræftelsen, som butikken sender til din mail.

Efter købet

Når varen ankommer, skal du tjekke, at varen lever op til dine forventninger:

Er det rigtige beløb trukket fra din konto? Hvis virksomheden trækker et beløb, du ikke har godkendt, skal du klage til webshoppen. Klag på skrift, så du altid har dokumentation for din klage.

Hvis virksomheden ikke accepterer din klage, skal du kontakte banken. Banken kan føre pengene tilbage til dig, hvis du har betalt med betalingskort eller Mobile Pay.

Lever varen ikke op til dine forventninger? Så kan du fortryde købet i 14 dage, hvis du har købt varerne inden for EU.

Fortrydelsesret på nettet: Her er dine rettigheder

Virker varen ikke? Så kan du reklamere over varen.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

Online shopping: Er det alligevel gået galt?

Handel på nettet går for det meste godt, hvis du tjekker siden, før du køber. Men går det galt, kan du få hjælp:

Vil du klage over varen? Hvis du er utilfreds med dit køb, skal du altid først klage til webshoppen. Hvis webshoppen ikke accepterer din klage, kan du gå videre med klagen.

Sådan klager du over online-køb i Danmark, EU og uden for EU

Dukker din vare aldrig op? Du skal have pengene tilbage, hvis dit køb ikke dukker op.

Det skal du gøre, hvis varen ikke dukker op

Er du blevet snydt? Oplever du svindel på nettet, skal du melde netbutikken til politiet.

Sådan anmelder du svindel på nettet

Få rådgivning om dine rettigheder

Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Forbrugerrådet Tænk giver rådgivning om dine rettigheder.

Som medlem af Forbrugerrådet Tænk kommer du forrest i telefonkøen, og du kan få rådgivning på mail.