Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Batterier: Dækker reklamationsretten også dit batteri?

Reklamationsretten på 2 år gælder også indbyggede batterier. Men har du ret til et nyt batteri, hvis det bliver slidt? Få styr på reglerne her.
Af Tina Dhanda Kalsi
30. Maj 2017
Foto: iStock

Reklamationsretten gælder i 2 år for alle varer

Køber du en smartphone, en vaskemaskine eller andre varer i en butik, hvad enten den er fysisk eller online, har du reklamationsret i de første 2 år efter købet.

Reklamationsretten betyder, at du som udgangspunkt har ret til gratis at få repareret eller byttet din vare, hvis den har fejl eller mangler.

Reklamationsretten på 2 år gælder for alle dele af din vare – også batteriet i eksempelvis din computer eller robotstøvsuger.

Få styr på reklamationsretten med disse 10 vigtige regler

Batterier: Det har du ret til

Batterier bliver slidt med tiden. Bliver dit batteri dårligere over tid, har du derfor ikke nødvendigvis ret til at at få et nyt, selv om du har 2 års reklamationsret.

Reklamationsretten kan kun give dig ret til at få udskiftet batteriet, hvis det er ringere, end hvad du med rimelighed kunne forvente.

Batteriet kan for eksempel være ringere, end du kunne forvente, hvis det har kortere levetid end normalt, eller hvis brugsanvisningen giver forkerte oplysninger.

Skift af batteri påvirker ikke din reklamationsret

Virker batteriet ikke, kan du vælge at få det skiftet hos en autoriseret reparatør eller hos en uautoriseret repratør. Du kan også vælge at gøre det selv, hvis det kan lade sig gøre på din telefon.

Din reklamationsret gælder stadig, selv om du skifter batteriet selv eller går til en uautoriseret reparatør.

Din smartphone eller andre varer kan du derfor fortsat klage over, hvis en fejl viser sig. Er der for eksempel fejl ved din smartphones kamera, kan en forhandler ikke nægte at lade dig bruge reklamationsretten alene med den begrundelse, at den allerede har været åbnet.

Klager du over en fejl, må forhandleren ikke afvise dig på grund af batteriskift, hvis fejlen ikke har noget med batteriet at gøre.

Reklamationsret er ikke det samme som garanti. En garanti skal altid stille dig bedre end de rettigheder, du allerede har ifølge loven. Tjek derfor altid, hvad din garanti dækker, hvis du har garanti på varen. 

Se, hvad forskellen er på garanti og reklamationsret

Forbrugerrådet Tænk mener: Producenten skal oplyse dig om forventet levetid

"Forbrugerrådet Tænk mener, at producenter skal oplyse dig om produkters forventede levetid, så du ved, hvad du kan forvente, før du køber en vare.

Køber du for eksempel en ny computer, kan den hurtigt blive dyrere, end du regnede med, hvis det viser sig, at den skal have et nyt dyrt batteri en gang om året.

Vi mener derfor, at producenter skal fortælle dig det på forhånd, hvis der er dele af et produkt, som du ikke kan forvente vil holde i hele levetiden. De bør også informere dig om, hvor ofte du kan forvente, at delene skal skiftes."

Tina Dhanda Kalsi, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk