Elcykel kunne ikke få nye batterier | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Lones elcykler kunne ikke få nye batterier

Forbrugerrådet Tænk mener, at det er urimeligt, at gode elcykler ikke kan repareres.

Anette Birch · Foto: Kristine Mengel · 22. marts 2021
Elcykel kan ikke få nye batterier

Imagecredit: Kristine Mengel

Lone Borg og hendes mand har to dyre elcykler, som de efter syv og otte år ikke længere kan bruge. Cyklerne fejler ikke noget, men batterierne fungerer ikke mere, og de kan ikke skiftes ud.

"Vi købte nogle elcykler af god kvalitet i velanskrevne butikker, fordi vi ikke ville have noget vrøvl. Vi havde ikke forestillet os, at de ikke kunne repareres. Det kan da ikke være meningen, at vi bare skal smide helt brugbare og velholdte cykler på lossepladsen!" siger Lone Borg, der er 76 år og bor i nærheden af Odense.

Hun og hendes mand købte i 2012 en Mustang-cykel til 6.000 kroner hos Coop og i 2013 en Batavus-cykel til 10.000 kroner hos Fri BikeShop. De virkede også fint. Men da de i efteråret 2020 ville tage en cykeltur, virkede batterierne ikke, og de kunne heller ikke lade dem op. Det undrede dog ikke Lone Borg, for batterierne var gamle, og hun havde været forberedt på, at de skulle skiftes ud. Men det var en ubehagelig overraskelse, at både Coop og Fri BikeShop fortalte hende, at batterierne var udgået, og at det ikke var muligt at få nye batterier til cyklerne.

Lone Borg er imidlertid ikke alene om ikke at kunne bruge sit produkt mere, fordi hun ikke kunne reparere det. En undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk fra 2020 og en undersøgelse fra ingeniørforeningen IDA fra 2019 viser, at mange forbrugere smider defekte produkter ud, fordi det er for dyrt og besværligt at få dem repareret. Omkring halvdelen lagde i IDA’s undersøgelse stor vægt på, at det ofte er billigere at købe nyt – og besværligt at få reservedele. Og 85 procent mente i Forbrugerrådet Tænks undersøgelse, at reservedele skulle være tilgængelige i hele produktets levetid. Det er dog kun 17 procent af de adspurgte, der for det meste tjekker, at de kan få reservedele til produktet, inden de køber det.

Produkterne skal kunne repareres

Vibeke Myrtue Jensen, der er miljøpolitisk rådgiver hos Forbrugerrådet Tænk, mener ikke, at det er rimeligt, at Lone Borg bruger mange penge på en cykel, der ikke holder længere tid, fordi den ikke kan repareres.

"Det er også et ret stort spild af ressourcer og dårligt for miljøet, når man ikke kan bruge cyklen, kun fordi batteriet ikke kan skiftes," siger Vibeke Myrtue Jensen.

Det er imidlertid ikke kun elcykler, som bliver skiftet ud før tid, fordi forbrugerne ikke kan få reservedele til dem, eller de ikke kan repareres. Forbrugerrådet Tænk fandt for eksempel i 2016, at flere smartphones og badevægte er limet sammen, så de er vanskelige at skille ad, eller har indbyggede batterier, der ikke kan tages ud.

Flere undersøgelser viser, at det belaster miljøet. En hurtigere udskiftning betyder nemlig, at der bliver produceret et større antal produkter. Det giver en større belastning af miljøet, da den største belastning ligger i produktionen. Hvis produkterne der­imod kunne repareres, ville de også kunne holde længere. Så vil der næppe blive købt lige så mange produkter.

"Produkter skal som udgangspunkt holde i længere tid, så de ikke belaster miljøet i den grad, de gør i dag. Det bedste er, at man selv eller en anden bruger produktet så længe som muligt. Alternativt skal produkterne genanvendes til andre produkter eller materialer, så ressourcerne ikke går tabt. Men det bedste er at bruge produktet, som det er," siger Vibeke Myrtue Jensen.

Desuden opfordrer hun til, at der indføres et holdbarhedsmærke, så forbrugerne kan se, hvor lang tid produktet kan holde, når de køber det.

Den ene cykel kan få batteri

Lone Borg kan imidlertid få batteriet udskiftet på den ene elcykel. Fri BikeShop oplyser til Forbrugerrådet Tænk, at Lone Borg kan få et batteri til Batavus-cyklen. Det originale batteri er udgået, men der findes en opdateret udgave, som de kan skaffe hjem inden for fem-syv dage. Det er imidlertid ikke tilfældet med den anden cykel.

"Vi mener naturligvis, at man skal have adgang til reservedele – også selv om cyklen er mere end to år gammel. I dette tilfælde er cyklen dog otte et halvt år gammel, og her kan vi ikke længere skaffe reservedelene fra producenten af cyklen. Det mener vi heller ikke, at vi er forpligtet til, da otte et halvt år er en ganske flot levetid for en elcykel, der er brugt jævnligt," siger Lasse Skou Hauschildt, der er Junior Manager hos Coop.

Lasse Skou Hauschildt oplyser, at Coop i dag ikke sælger elcykler, som forbrugerne ikke kan få reservedele til eller få repareret. Desuden skifter virksomheden i 2021 leverandør til en dansk producent af elcykler, der garanterer at have reservedele på lager i mindst fem år og har lave reklamationsrater på deres cykler.

Spørg forhandleren om reservedele

For Lone Borg er det godt nyt, at hun alligevel kan få et nyt batteri til den ene cykel. Begge cykler har ellers stået i skuret uden at blive brugt, da de uden batteri er svære at træde rundt og tunge at trække op ad bakkerne. Det har hverken Lone Borg eller hendes mand overskuddet til – og det var ikke derfor, de købte elcykler.

"Når man køber en cykel med batteri, så forventer man ikke, at den er svær at træde rundt og tung at trække op ad bakker. Min anden cykel er 20 år ældre og holder stadig. Jeg kunne ikke drømme om at skifte den ud eller smide den væk. Det skal være mig, der beslutter, hvornår den er kassabel, og ikke, om der kan fås batteri til den," siger Lone Borg.

Vibeke Myrtue Jensen anbefaler at spørge forhandleren, hvor længe de tilbyder reservedele før køb af en elcykel. Generelt er det en god ide at få på skrift, hvor længe reservedele er tilgængelige, hvis der købes et dyrt produkt.