Eksplosion af sager: IT-kriminelle kræver løsepenge af forbrugere Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Eksplosion af sager hvor IT-kriminelle kræver løsepenge af forbrugere

Flere og flere danskere bliver udsat for, at deres data på computeren bliver låst af kriminelle, som derefter forlanger løsesum for at frigive ofrets data igen. Danmark har brug for at styrke indsatsen imod cyberkriminalitet og øge forebyggelse og hjælp til danskerne, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Foto: Getty Images · 3. april 2017
IT-kriminel

It-kriminelle har tilsyneladende fundet et nyt favoritvåben til at begå digitale forbrydelser med.

Europol rapporterer, at såkaldt ransomware var den mest udbredte type af software brugt af kriminelle i 2016, og IT-sikkerhedsfirmaet CSIS rapporterer om en voldsom vækst af ransomware-angreb i årets første tre måneder.

Ransomware går ud på at narre en forbruger til at trykke på et link, som ser ud til at komme fra en troværdig afsender som fx en offentlig myndighed. Linket bliver typisk sendt via enten mail eller sms, men kan eksempelvis også dukke op som pop-up på en hjemmeside eller som en besked på Facebook.

Når offeret har trykket på linket, bliver der installeret et program på computer eller smartphone. Programmet låser offerets data bag en avanceret kode, som kun hackeren kender. Hackeren sender herefter en besked om, at der skal betales et beløb, ellers vil alle data blive slettet.

"Uhyggelig udvikling"

”Det er en uhyggelig udvikling, der blandt andet skyldes, at forbryderne bliver mere og mere professionelle, og at vi, billedeligt talt, har for mange døre stående åbne i den digitale verden.  Digitaliseringen betyder, at helt almindelige mennesker før eller siden risikerer at blive ofre for skruppelløse it-kriminelle. Det er en stærkt krænkende oplevelse når ens digitale indhold, fx billeder og beskeder, bliver brugt som pressionsmiddel. Derfor er der – ligesom i den fysiske verden - brug for at forebygge forbrydelser og rådgive ofrene; alt peger desværre på, at it-kriminalitet rettet mod helt almindelige forbrugere kun vil blive grovere, mere udbredt og mere udspekuleret i de kommende år”, siger Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk.

Rådgivning og hjælp er en samfundsopgave

Forbrugerrådet Tænk mener, at det er en samfundsopgave at skabe en tryggere færden for forbrugerne i cyberspace.

”Hvis vi skal høste frugterne og de mange fordele ved digitaliseringen, kræver det, at vi forbrugere kan færdes trygt og bevarer tilliden. Det kræver dels at offentlige og private virksomheder kun indsamler den nødvendige data og opbevarer det sikkert. Og dels at vi bliver bedre til at passe på os selv, når vi færdes digitalt og tager vores forholdsregler.. Derfor er der brug for at ruste forbrugerne bedre. Vi skal uddannes og have adgang til rådgivning og hjælp – både før og efter et cyber-angreb. Det er en vigtig samfundsopgave, som vi må stå sammen om at løse, siger Anja Phillip.