Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Mange unge køber økologi på trods af prisen

8 ud af 10 unge køber økologiske produkter, selv om de forbinder økologi med højere priser. Det viser en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk.
19. Juni 2020

Ny undersøgelse viser, at 33 % af de 18-24-årige køber mindst halvdelen af deres mad og drikke økologisk, og 46 % køber få udvalgte økologiske varer. Valget af økologi bunder for de unge i, at de ser økologisk mad som sundere, og at produktion af økologisk mad tager bedre hensyn til både dyr og miljø – og de vælger økologi selv om, at de forbinder økologi med højere priser.

Hos Forbrugerrådet Tænk ser seniorrådgiver i fødevarepolitik, Camilla Udsen, positivt på de unges valg af økologi:

”Unge har generelt ikke så mange penge til madindkøb. At de stadig vælger økologi, når de køber ind, sender et stærkt signal om, at de unge synes økologi er vigtigt, og at de ønsker at tage hensyn til dyr, mennesker og miljø, når de handler,” siger Camilla Udsen.
 

Færrest foretrækker færdigretter

Dykker man ned i, hvad de unge køber af økologiske varer, får frugt og grønt en klar førsteplads, skarpt efterfulgt af mejeriprodukter. De færreste vælger økologiske færdigretter. Det kan skyldes, at udbuddet af økologiske færdigretter stadig ikke er stort.

”Vi kan se, at interessen for økologi er stor. Derfor opfordrer vi producenter af færdigretter til at udvikle flere økologiske, kvalitetsfærdigretter, så det i højere grad bliver muligt også at vælge økologi, når det kommer til hurtig mad”, siger Camilla Udsen.

Andre konklusioner fra undersøgelsen:

  • Målgruppen (18-24-årige) forbinder økologiske madvarer med høje priser, bedre dyrevelfærd og mindre miljøbelastning.

  • 1 ud af 3 unge mellem 18 og 24 år køber mindst halvdelen af deres mad økologisk.

  • 1 ud af 4 af de unge prioriterer at handle klimavenligt, mens lige under halvdelen kun i nogen grad er opmærksom på at handle klimavenligt:
     

Undersøgelsen er gennemført af YouGov for Forbrugerrådet Tænk i maj 2020, hvor 503 unge i alderen 18-24 år deltog.
Undersøgelsen er en del af projekt Økologi Fordi, som er støtte af Fonden for Økologisk Landbrug.

Ved yderligere spørgsmål, kan seniorrådgiver i fødevarepolitik, Camilla Udsen, kontaktes:  cu@fbr.dk eller 22 22 74 59

Se hele rapporten her: https://dokumentation.taenk.dk/dokumentation/undersoegelse-om-unges-forhold-til-oekologi-klimahensyn-og-koedforbrug