Her er de største sejre for forbrugerne i 2024
Sammen med vores 90.000 medlemmer skabte vi vigtige forandringer for danske forbrugere i 2024. Se, hvilken forskel vi sammen har gjort og hvilke sejre, vi kan fejre.
Forbrugerrådet Tænk kæmper vi hver dag for forbrugernes rettigheder og for et mere fair og gennemskueligt marked med sikre og holdbare produkter, hvor forbrugerne har magten til at træffe oplyste valg, og virksomhederne ikke kan løbe fra deres ansvar – men også for, at vi forbrugere har muligheden for at træffe valg, der er gode for os selv, for vores nære og for kloden.
”Den kamp er kun mulig, fordi tusinder af medlemmer står bag os. Når vi taler forbrugernes sag over for politikere og beslutningstagere eller i medierne, giver det vægt bag ordene. Derfor glæder jeg mig, når jeg ser tilbage på 2024. Her har vi gennem vores tests, politisk pres og rådgivning skabt vigtige forandringer for danske forbrugere,” siger Winni Grosbøll, direktør i Forbrugerrådet Tænk.
Her er nogle af de sejre, vi sammen har vundet for danske forbrugere i 2024
Nettet strammes om de brodne kar blandt elselskaberne
I 2024 testede vi elselskaber for tredje gang, og heldigvis viste testen, at det fortsatte pres på elmarkedet har betydet, at der er kommet flere gode produkter på markedet. Desværre måtte vi også dumpe en tredjedel af selskaberne. Vi ser elaftaler, der er svære at gennemskue, aggressiv markedsføring uden større konsekvenser og tandløse sanktioner.
Derfor kæmper vi fortsat for, at de danske forbrugere skal have et trygt og gennemsigtigt elmarked, og den kamp ser ud til at have båret frugt: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard har meldt ud, at han er på vej med et udspil, der skal beskytte forbrugerne mod de useriøse og skruppelløse elselskaber.
Metas brugere får alternativ til udnyttelsen af personlige oplysninger
Meta har annonceret, at brugere af Facebook og Instagram fremover vil kunne bruge tjenesterne gratis og samtidig modtage annoncer baseret på færre personoplysninger end hidtil. Det er noget, vi i Forbrugerrådet Tænk har arbejdet hårdt for ved bl.a. at klage over Metas såkaldte pay or consent-model til forskellige myndigheder gennem det sidste år. Vi har kritiseret modellen, fordi adfærdsbaseret markedsføring indtil nu har været det eneste alternativ til kontant betaling, hvilket indebærer en omfattende overvågning af brugeradfærden online. Vi er derfor rigtig glade for at se, at Meta begynder at rette ind og nu giver brugerne et reelt alternativ til, at deres personlige oplysninger bliver brugt kommercielt.
Grisen var greenwashing – sagen om Danish Crown
Du skal kunne stole på det, når producenter siger, at deres produkter er klimavenlige. Det er essensen af den retssag mod Danish Crown, som først Vestre Landsret og siden Højesteret traf vigtige afgørelser i. Danish Crown havde i en storstilet kampagne brugt betegnelsen ’klimakontrolleret gris’ på pakker med svinekød, og de ord var ifølge retten egnede til at vildlede os forbrugere, så vi ikke kan træffe et oplyst valg.
Sagen er af principiel karakter, fordi den kommer til at vise, hvor grænsen går for reklamer, der benytter sig af klima- og miljøbudskaber, fx i supermarkederne. Retssagen mod slagterigiganten blev anlagt af Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen i Danmark, og i retssagen deltog Forbrugerrådet Tænk på de grønne organisationers side.
Slut med PFAS i dit regntøj
I foråret 2024 foreslog regeringen, at PFAS- stoffer skal være ulovlige i tøj, sko og im præg ne ring fra juli 2026. PFAS eller fluorstoffer er en samlebe tegnelse for en række meget svært nedbry delige, miljøfarlige stoffer, der også kan påvirke vores sundhed.
I Forbrugerrådet Tænk har vi testet mange produkter for PFAS, og vi har fundet PFAS i alt fra fx regntøj, kosmetik og kagepapir til tandtråd, klapvogne og stegepander. Derfor har vi i årevis kæmpet politisk for, at PFAS bliver forbudt i alle produktkategorier, og det kommende danske forbud mod PFAS i tøj, sko og imprægnering er et skridt i den rigtige retning.
Nej tak til Temu
Temu er stormet frem i Danmark, men hjemmesiden bugner med varer, der ikke lever op til europæiske regler og sikkerhedsstandarder. Forbrugerrådet Tænk har flere gange i år undersøgt produkter fra Temu, og fx dumpede 30 ud af 38 produkter i testen af engangsemballage. Forbrugerrådet Tænk har klaget over Temu til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og kaldt på politisk indgriben, og nu vil Europa-Kommissionen undersøge, om Temu overholder loven.
Både de ulovlige varer og Temus markedsføringsmetoder skal kigges efter i sømmene. Sidst på året sagde erhvervsminister Morten Bødskov, at han ville skærpe indsatsen mod Temu og andre onlineplatforme for at undgå sundhedsfarlige og skadelige produkter. Flere (genbrugs)butikker og videresalgsplatforme er også begyndt at sige nej tak til Temu-produkter og produkter fra andre usikre handelsplatforme.
Influencere skal – selvfølgelig! – overholde markedsføringsloven
Skjult reklame, brug af børn i reklamer, markedsføring af uegnede produkter over for børn og unge og decideret aggressiv markedsføring – Forbrugerrådet Tænk sendte i slutningen af 2023 en samlet anmeldelse af en række danske influenceres overtrædelser af markedsføringsloven afsted til Forbrugerombudsmanden.
Og i oktober 2024 valgte Forbrugerombudsmanden så at politianmelde nogle af influencerne. Samtidig slog Forbrugerombudsmanden fast, at alt det indhold, som influencere lægger på de sociale medier, skal overholde markedsføringsloven, uanset om det er reklame eller ej.
Hårde hvidevarer skal repareres
Mange hårde hvidevarer bliver smidt ud, når de går i stykker, fordi det er for dyrt at reparere dem. Derfor har vi længe kæmpet for at få indført et skattefradrag for lønudgifter til reparation af hårde hvidevarer, hvilket nu bliver til virkelighed de næste tre år med aftalen om den nye finanslov for 2025.
Nyt krudt i kampen mod tøjspild
Vi danskere smider årligt mere end 100.000 tons tekstil ud. Meget af det bliver brugt i alt for kort tid og ender på forbrændingsanlæg, hvilket er skidt for både klimaet og miljøet. For at mindske tøjspildet har Forbrugerrådet Tænk foreslået, at der laves en national handlingsplan, og det forslag bliver nu ført ud i livet efter vedtagelsen af den nye finanslov for 2025.
Handlingsplanen skal sætte en retning for bæredygtig udvikling i sektoren med et mål om, at forbruget nedsættes, og indebærer bl.a., at der skal laves en informationskampagne over for borgere og virksomheder for at mindske tøjspildet.
Hjælp til nuværende og kommende fjernvarmekunder
Fjernvarmen er vigtig for den grønne omstilling, men forbrugernes tillid er afgørende for udrulningen af fjernvarmen, og den er mildest talt ikke gået lige let over hele landet. Nogle steder er det endt i skandaler, der har kostet forbrugerne dyrt. De store prisforskelle på fjernvarme landet over understreger desuden behovet for større åbenhed om fjernvarmeselskabernes priser og forklaringerne bag prisudsvingene.
Derfor har Forbrugerrådet Tænk i 2024 bl.a. kæmpet for at få indført et prisloft på prisen på fjernvarmen og for at få indført skærpede krav om kompetencer i fjernvar meselskabernes bestyrelser, så forbrugerne kan stole på, at fjernvarmeselskaberne drives effektivt og af personer med den nødvendige viden og erfaring. Det har nemlig også betydning for størrelsen på varmeregningen.
... i 2024 har vi dog også haft travlt med andre ting:
embed_arbejde_24
Er du medlem af Forbrugerrådet Tænk, er du med til at gøre alt dette muligt. Tak for det.
Usikker babylift er fortsat på markedet
Trods adskillige advarsler om ulykker med bløde babylifte og flere undersøgelser af Najell SleepCarrier har Sikkerhedsstyrelsen stadig ikke grebet ind.
Babboe-ladcykler tilbagekaldt: Hvad skal du gøre?
En række ladcykler fra Babboe er tilbagekaldt. Resten af cyklerne kan få et gratis sikkerhedstjek.
Styrelse: Salg af Hövding-hjelme skal stoppe
Sikkerhedsstyrelsen har indført salgsstop for cykelhjelmen Hövding 3. Forbrugerrådet Tænk anbefaler, at du bruger en almindelig skalhjelm.