Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Billeje i udlandet: Det skal du huske, før du lejer

Med biludlejning kan du få frihed på rejsen. Men du skal undersøge firmaet og kontrakten grundigt, inden du skriver under, så du ikke bliver snydt.
Af Sia Eliasen
7. Juli 2020
Billeje i udlandet: Det skal du huske, før du lejer bil på ferien
Foto: Getty Images

Coronavirus: Kan du få pengene tilbage for en lejet bil?

Vil du afbestille din lejede bil på grund af coronasmitte? Så kan du måske få pengene tilbage.

Har du lejet bilen som en del af en pakkerejse, fraråder Udenrigsministeriets rejsevejledning rejsen, har du købt rejsen før rejsevejledningen blev ændret, og er der under 14 dage til afrejse? Så kan du aflyse og få pengene tilbage.

Har du selv lejet bilen direkte hos udbyderen, kommer det an på vilkårene i din aftale, og om du har en afbestillingsforsikring. Tjek vilkårene i din lejekontrakt eller din afbestillingsforsikring.

Biludlejning: Undgå at blive snydt, når du lejer bil på ferien

Hertz, Avis, Europcar og andre tilbyder dig biludlejning i mange lande.

En lejebil kan give dig frihed til at komme rundt og se mere af din feriedestination. Men du skal være opmærksom på vilkårene i kontrakten og ekstra gebyrer.

Billeje af private: Se dig godt for, før du lejer

Biludlejningsfirmaet: Tjek det grundigt

Biler kan du leje på flere måder:

  • Book bilen direkte på biludlejningsfirmaets kontor.
  • Book bilen gennem biludlejerens hjemmeside.
  • Book bilen gennem en bookingportal.

Sammenlign priser og vilkår hos flere forskellige firmaer, før du tager af sted. Så kan du danne dig et indtryk af markedet.

Udlejningsfirmaer med kontor i Danmark kan være en fordel at vælge, fordi det gør det lettere at klage, hvis der har været problemer med din lejebil. Det kan samtidig være en fordel først at leje bilen på destinationen, når du kender dit behov og udbuddet af biler.

Bookingportaler som Rentalcars, Cartrawler og Holidayautos kan du også leje bil igennem. Men det kan være svært at finde ud at, om det er bookingsportalen eller udlejningsfirmaet der har ansvaret, hvis noget går galt, og du vil klage. Det undgår du, hvis du lejer direkte hos udlejningsfirmaet.

Forsikring: Hvordan er du dækket?

En ansvarsforsikring (Liability Insurance) er obligatorisk, når du lejer bil.

Forsikringen dækker, hvis du laver skade på biler eller andres ejendele. Er du ikke forsikret med et højt nok beløb, kan du som fører af bilen i nogle lande blive stillet overfor et stort erstatningskrav ved uheld.

Husk, at forsikringen skal dække personskader på både føreren og passagererne, hvis der sker et uheld.  

En ansvarsforsikring har altid en selvrisiko (Excess). En selvrisiko er det beløb, du selv skal betale, hvis der sker en skade.  Tjek hvor stor selvrisikoen er i kontrakten.

Selvrisikoen kan du eventuelt gøre mindre ved at betale en højere præmie (pris) for din forsikring.

Sådan vælger du den rigtige bilforsikring

Ekstraforsikring: Er det nødvendigt?

Ansvarsforsikring af din lejebil kan du allerede have. For eksempel gennem:

  • Din rejseforsikring.
  • Dit kreditkort – for eksempel MasterCard.

Tjek altid, om du allerede er dækket gennem dit forsikringsselskab eller din kreditkortudbyder, før du køber flere forsikringer.

Biludlejeren vil også ofte tilbyde dig at købe flere forsikringer. Det kan være en kaskoforsikring (Loss Damage Waiver), som dækker skader på bilen ved uheld. Kaskoforsikringen kan også være inkluderet i prisen.

Udenlandske kaskoforsikringer dækker ikke nødvendigvis det samme som i Danmark. Tjek derfor hvilke skader den dækker, og hvor stor selvrisikoen er.

Tyveriforsikring og vejhjælp kan du også tilkøbe. Overvej, om du har brug for de ekstra forsikringer.

Pris: Hvad betaler du for?

Prisen på din lejebil kan være inklusiv fri kilometer. Det betyder, at du kan køre så langt, du vil uden ekstra beregning.

Er fri kilometer ikke med i prisen, skal du betale et beløb for hver kilometer, du kører.

Skal du køre meget langt, er det praktisk med fri kilometer. Men vær opmærksom på, at der kan være et loft over, hvor langt du må køre med fri kilometer. Betalingsveje kan derudover få prisen til at løbe op.

Krydser du landegrænser og broer, kan det også koste et ekstra gebyr til udlejningsfirmaet. Gebyret skal du enten betale med det samme, eller du kan blive opkrævet beløbet senere af biludlejeren.

Undersøg også, om det er tilladt at køre ind i andre regioner, end hvor du har lejet bilen. Der kan gælde særlige regler, eksempelvis skal du nogle steder have tilladelse til at køre i en byzone.

Alderen på føreren af bilen kan have betydning for prisen. Der kan både være en minimum- og maksimumalder for at køre en lejebil. Hvis du ikke opfylder kravet, kan du risikere at betale ekstra eller måske slet ikke få lov at leje bilen.

Antallet af personer, som skal køre bilen, kan have betydning for prisen af bilen. Undersøg om det koster ekstra, hvis flere skal køre bilen.

Leje af for eksempel autostol og cykelophæng kan også koste ekstra.

Kontrakt: Læs den grundigt

Reglerne og vilkårene skal du sætte dig godt ind i, før du underskriver kontrakten.  Vær særlig opmærksom på, om der er undtagelser for dækning, og om lejefirmaet fraskriver sig ansvar i kontrakten.

Booker du bilen hjemmefra, skal du printe din bestilling ud og tage den med, når du skal hente bilen.

Vilkårene skal være ens i din bestilling og udleveringsblanketten, som du får, når du henter bilen. Brug derfor tid på at sammenligne vilkårene, inden du skriver under.

Underskriv aldrig en kontrakt på et sprog, du ikke forstår. Er der i det hele taget noget, du synes er uklart, så spørg ind til det.

Betaling: Betal med kreditkort 

Lejer du bil i udlandet, skal du huske at tage et kreditkort med. Mange biludlejningsfirmaer kræver, at du betaler med et kreditkort som MasterCard, Diners eller Eurocard. Så kan de nemlig reservere beløbet på dit kort på forhånd.

Nogle europæiske biludlejere afviser helt Visa/Dankort som betalingskort.

Det skal du tjekke, før du vælger kreditkort

Bilen: Undersøg den for fejl og mangler

Undersøg altid lejebilen grundigt, inden du kører af sted. Tjek bilen for mangler, buler og ridser, så du ikke kommer til at hæfte for dem, når du afleverer bilen. Tag et billede af skaderne, og få udlejeren til at notere dem.

Kilometertallet skal du også notere, når du får bilen. Tag for eksempel et billede af instrumentbrættet.

Sikkerhedsudstyr, som sikkerhedsveste og en advarselstrekant, skal der være i alle biler i de fleste lande. Tjek, at bilen har det udstyr, der er krævet.

Udlejningsbilen skal svare til den bil, du har bestilt. Hvis du får udleveret en mindre bil, kan du enten få pengene tilbage og ophæve kontrakten, eller du har ret til et afslag i prisen, hvis du kan leve med bilen.

Hvis biludlejningsfirmaet ikke har din bil hjemme og opgraderer dig til en større bil, er du ikke forpligtet til at betale ekstra.

Aflevering af bil: Husk dokumentation

Udlejeren skal gennemgå bilen ved aflevering. Sørg for at bilen bliver tjekket for skader, og om der er den rigtige mængde brændstof på.

Dokumentation for at bilen er i orden, skal du få fra udlejeren, når du afleverer bilen. Hvis der er for lidt brændstof i tanken eller skader på bilen, skal du også sørge for at få dokumentation. Så undgår du at få en slem overraskelse med en ekstraregning, når du kommer hjem.

Afleverer du bilen uden for åbningstiden, skal du ofte stille bilen og aflevere nøglerne i en postkasse. Tag billeder af bilen fra alle vinkler, så du kan dokumentere, at der ikke var skader ved afleveringen.

Depositummet eller den betalingsreservation, der er foretaget på dit kreditkort, skal du huske at få tilbage, når du afleverer bilen. Kan du ikke få det tilbage med det samme, er det endnu vigtigere med dokumentation for, at du har afleveret bilen i den stand, som du fik den i.

Klage: Her kan du klage over billeje

Klager over din lejebil skal du først tage med udlejningsfirmaet. Hvis du klager via en klageformular på hjemmesiden, skal du gemme en kopi, så du kan dokumentere din klage.

Har du lejet bilen en hos bookingportalen og udlejningsfirmaet? Så klag både til bookingportalen og udlejningsfirmaet, hvis du er i tvivl om, hvem der er ansvarlig for din udlejning.  

Forbruger Europa kan hjælpe dig med, hvor du kan klage, hvis du ikke finder en løsning med bookingportalen eller udlejningsfirmaet. De kan også hjælpe dig, hvis udlejeren mener, at udlejeren har et erstatningskrav imod dig for skader på bilen.

Kontakt Forbruger Europa her

Banken kan du kontakte, hvis udlejningsfirmaet hæver penge på din konto eksempelvis for skader på bilen, uden du ved det. Banken kan hjælpe dig med at føre pengene tilbage på din konto.

Sådan får du dine penge tilbage

 

Kilde: FDM, Forbruger Europa

Få fuld adgang til taenk.dk

Bliv medlem for 54 kr./måneden:

  • Find de bedste produkter

  • Undgå at blive snydt

  • Få mere end 150 uvildige test

  • Modtag medlemsmagasin

  • Få hjælp før, under og efter køb