Fup på sms: Beskyt dig mod svindelbeskeder
Svindlerne bruger sms'er til at narre MitID, CPR-nummer, kodeord eller penge ud af dig. Lær at gennemskue de falske beskeder her.

- ”Handling påkrævet: Bekræft dit betalingskort for at undgå spærring.”
- ”Din pakke er ankommet til fragtcentret. Bekræft venligst dine leveringsoplysninger.”
- ”SKAT: Din refusion er klar til udbetaling. Klik her for at modtage beløbet.”
Sådan skriver de kriminelle i svindel sms’er, der skal få dig til at overføre penge eller give dine oplysninger via falske links.
Svindlerne udgiver sig ofte for at være en person, du kender, eller en rigtig virksomhed eller myndighed, for at lokke betalingsoplysninger, koder og lignende ud af dig.
Få hjælp til at beskytte dig mod falske sms’er her.
Genkend en fup-sms
Falske beskeder har ofte det formål at få dig til at give penge eller private oplysninger som MitID, CPR-nummer, kodeord eller bankoplysninger.
Svindlerne udnytter, at vi tit er optaget af noget andet, når fup-sms’en tikker ind, så vi giver vores oplysninger, inden vi når at tænke os om.
Skræmmer en sms dig til at gøre noget bestemt indenfor en kort tidsfrist, fx at afgive bankoplysninger via et link, er det et typisk tegn på en fup-sms.
Tag dig derfor tid til at undersøge sagen eller spørge en ven til råds, inden du giver dine oplysninger – også når afsenderen påstår, at det haster.
Vær opmærksom på disse faresignaler
- Du bliver bedt om at opdatere eller give dine oplysninger
- Du bliver presset til at handle hurtigt
- Det lyder for godt til at være sandt – du har fx vundet en præmie, eller du modtager en tilbagebetaling
Lad dig ikke narre af afsendernavnet
Afsenderen kan ligne en bank, et fragtfirma, dit elselskab, en streamingtjeneste eller en myndighed, men lad dig ikke narre.
Navnet på afsenderen kan nemlig laves om af svindlerne, så det på din telefon ser ud, som om du har fået en sms fra ”NETFLIX”, ”Google” eller ”Borger” i stedet for telefonnummeret på afsenderen.
Sms’en kan også starte med fx ”Vigtig info fra SKAT:” eller ”Danske Bank:”. Men husk, at enhver kan skrive dette i en sms, og at det ikke gør beskeden officiel eller troværdig.
Vær opmærksom på beskeder fra…
Banken, Nets, politiet og myndighederne. De vil aldrig kontakte dig uopfordret på sms og bede dig give personlige oplysninger.
Stol ikke på links
Links i falske sms’er skal få dig til at afgive dine oplysninger, eller give svindlerne adgang til din konto eller din telefon.
Et link kan være forkortet, så du ikke kan se, hvad der gemmer sig bag linket, før du trykker på det.
Forkortede links kan se sådan ud: http://goo.gl/2xcwlP eller bit.ly/1dw0I2I (bare rolig, begge links fører dig kun til forsiden tænk.dk)
Tryk ikke på linket, hvis du er det mindste i tvivl om afsenderens identitet.
Eksempler på falske sms’er, som vi er blevet tippet om i appen Mit Digitale Selvforsvar.
Kontakt selv virksomheden
Søg selv virksomhedens hjemmeside frem og log ind eller tjek i deres app. Hvis din bank, din streamingtjeneste eller et fragtfirma rent faktisk mangler oplysninger fra dig, har du også fået besked derinde.
Du kan også kontakte virksomheden gennem deres officielle kanaler for at høre dem, om beskeden er ægte.
Husk, at du ikke skal bruge nummeret i selve sms’en, når du ringer. Find i stedet et telefonnummer på virksomhedens hjemmeside.
De fleste mennesker...
... får jævnligt beskeder fra en streamingtjeneste, et fragtfirma, deres bank eller et elselskab. Det udnytter svindlerne, når de sender beskeder ud til rigtig mange danskere i håb om, at timingen virker troværdig – og at du reagerer, før du bliver mistænksom.
Anmeld fup-sms'erne
Svindel sms'er er kriminalitet ligesom alt andet tyveri. Derfor skal du melde sms'en og afsenderen til politiet.
Spam-beskeder med uanmodede reklamer på din telefon er derimod en sag for Forbrugerombudsmanden.
Har du givet dine oplysninger i en svindelbesked?
Hvis du har givet dine betalingsoplysninger, skal du kontakte banken. Har du givet dine MitID-oplysninger, skal du spærre dit MitID og oprette en kreditadvarsel.
Du kan få gratis vejledning hos Cyberhotline for digital sikkerhed på tlf. 33 37 00 37 og på sikkerdigital.dk.
Det kan være meget ubehageligt at blive udsat for svindel. Hvis du har brug for at tale med nogen anonymt om din oplevelse, kan du kontakte Offerrådgivningens døgntelefon på 116 006.
Få advarsler om svindel på din telefon
Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden driver appen Mit digitale selvforsvar. Det er en gratis app, der hjælper dig med at være sikker online.
Appen advarer dig om aktuel svindel, fx fup-sms’er, svindelkonkurrencer på Facebook, falske webshops og svindelmails i omløb.
Du kan også tippe os i appen om svindelbeskeder, du har modtaget, så andre kan blive advaret.

Kender du disse 4 typer svindel?
Mange tusind danskere bliver hvert år udsat for digital svindel, og svindlerne udvikler og avancerer deres taktikker. Men hvis du er opmærksom på deres tricks, kan du bedre beskytte dig mod dem.

“Hej mor”-svindel: Sådan genkender du falske beskeder fra bekendte
Har du fået en besked fra en ven eller et familiemedlem, der beder dig overføre penge? Så kan det være en udspekuleret form for svindel. Se, hvordan du gennemskuer det.

Phishing: Sådan får du dine penge tilbage
Fupmails og falske sms’er skal lokke dig til at give svindlere adgang til din konto. Men hvad skal du gøre, hvis du er blevet udsat for svindel?