Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Varen er en kopi: Hvad skal du gøre?

Køber du en dyr designerstol, skal den selvfølgelig være original. Men hvad gør du, hvis det senere viser sig, at du har fået en kopi?
Af Christina Vejsgaard
10. August 2018
Varen er en kopi: Hvad skal du gøre?

Købt af en butik

Køber du en designervare fysisk gennem en butik eller et auktionshus i EU, er det dækket af reklamationsretten, hvis det viser sig, at du har fået en kopi.

Reklamationsretten giver dig krav på enten at få udleveret den originale vare eller få pengene retur. Kontakt den virksomhed, du har købt varen af og gør opmærksom på, at du har fået en kopi.

Købt på nettet

Køber du en designervare på nettet men får leveret en kopivare, vil dit køb være dækket af reklamationsretten på 2 år indenfor EU's grænser.

Handler du med en webbutik i EU, kan du altså gøre opmærksom på, at du ikke har fået den vare, du bestilte. Virksomheden skal enten levere den ægte vare eller give dig pengene tilbage.

Reklamationsretten gælder, hvis det er tydeligt, at du har købt den originale vare. Derfor er det en god idé at bede om en garanti eller et bevis for, at varen er ægte.

Købt af private

Køber du en brugt designertaske af en anden privatperson, vil reklamationsretten normalt også gælde, hvis det viser sig, at tasken er en kopi.

Køb af private giver dig som udgangspunkt reklamationsret. Men sælgeren må godt stille det som et krav for handlen, at købet er uden reklamationsret. Det gælder dog kun, hvis sælgeren er i god tro, hvilket vil sige, at sælgeren tror, at varen er en original.

Klagemuligheder

Virksomheden skal hjælpe dig, når du vil gøre brug af din reklamationsret. Gør de ikke det, kan du gå videre med sagen. Hvis varen er købt i Danmark eller en dansk webbutik, kan du klage til et anke- eller klagenævn på området.

Læs mere om at klage til et anke- eller klagenævn her

Købte du varen af en virksomhed i et andet EU-land, kan Forbruger Europa hjælpe dig videre med sagen.

Læs mere om Forbruger Europa på deres hjemmeside

Købte du varen uden for EU, kan du klage til econsumer.gov

Læs mere om econsumer

Købte du varen af en privat, kan du dog ikke klage til et klage- eller ankenævn. Samarbejder sælgeren ikke, er en civil retssag din eneste mulighed for at få sælgeren til at give dig pengene retur. Retssagen kan være så dyr, at det praktisk talt ikke kan betale sig at gå videre med sagen.

Køber du af private i andre lande, er det endnu sværere at få dine penge tilbage, idet banken ikke vil kunne hjælpe dig.