Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Hvis flyet er aflyst eller forsinket

Fly, der bliver aflyst eller forsinket, kan være til stor irritation for dig. Men hvad er dine rettigheder, hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst? Få svaret her.
Af Kasper Ellesøe
17. Juni 2016
Hvis flyet er aflyst eller forsinket
Foto: Mikkel William Nielsen

Aflysninger af fly: Her er dine rettigheder

Aflyste fly kan betyde, at du strander i fremmede lufthavne eller aldrig kommer afsted på ferie, og det kan koste dig dyrt, hvis du ikke kender dine rettigheder.

Bliver dit fly aflyst, har du ret til selv at bestemme, om du vil have en ombytning til næste mulige afgang med enten samme eller et andet flyselskab, eller om du vil have pengene tilbage. 

Aflyses dit fly, skal du altid møde op i lufthavnen inden den planlagte afgang, også selv du ved, at flyet er aflyst. Eneste undtagelse er, hvis flyselskabet på skrift har meddelt andet.

Mad og drikke kan du gøre krav på, hvis flyet bliver aflyst. Bliver dit fly aflyst, skal du også have mulighed for at give besked om forsinkelsen på telefon eller e-mail, og du skal have gratis indkvartering på et hotel med transporten mellem lufthavnen og hotellet betalt, hvis der er behov for det.

Måltider kan du typisk gøre krav på efter 2 timers ventetid. I en dansk lufthavn kan du som tommelfingerregel købe mad og drikke for:

  • Morgenmad: 125 kroner.
  • Frokost: 150 kroner.
  • Aftensmad: 200 kroner.

Husk at få en aftale i stand med flyselskabet, før du køber, og få altid kvitteringer på din mad, så du har dokumentation for, hvor mange penge du har brugt.

Økonomisk kompensation ved aflysninger

Økonomisk kompensation kan du gøre krav på, hvis dit fly er aflyst.

Kompensationen afhænger af rejsens længde, hvor tæt på afrejsedagen du modtager besked om aflysningen, og hvor hurtigt du eventuelt kommer frem til dit bestemmelsessted, hvis du ikke vælger at afbryde rejsen.

Du har ret til:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU, og for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km uden for EU
  • 600 euro for flyvninger, som er længere end 3.500 km uden for EU

Mød altid op til check-in i rette tid, hvis du vil være sikker på at kunne søge om kompensation. Det er også en forudsætning, at du har en bekræftet – eventuelt genbekræftet – reservation til den aktuelle flyafgang.

Aflysningen må dog ikke skyldes usædvanlige omstændigheder som krig, terror, uvejr, strejker, uforudsete sikkerhedsmæssige problemer eller lignende. Flyselskabet skal nemlig ikke betale, hvis aflysning og forsinkelser skyldes ekstraordinære omstændigheder, som flyselskabet ikke har kontrol over.

Flyselskabet skal altid bevise, at de har givet dig besked om aflysningen, og hvornår det er sket.

Strejke hos flyselskabet: Her er dine rettigheder

Forsinkelser på fly: Her er dine rettigheder

Er dit fly forsinket, skal udgifterne i forbindelse med forsinkelsen dækkes af flyselskabet. Hvad du har ret til kommer an på omstændighederne, og du får kun kompensation for rimelige og nødvendige udgifter, som du har haft som følge af forsinkelsen. Det kan være udgifter til overnatning på hotel eller lignende, hvis der for eksempel er tale om en pakkerejse.

Mad og drikke skal flyselskabet sørge for, hvis dit fly er mellem 2 og 4 timer forsinket. Du skal også kunne sende en gratis besked om din forsinkelse på telefon eller e-mail.

Disse regler gælder forsinkelser, hvor flyet er forsinket:

  • 2 timer eller mere for flyvninger, som er kortere end 1.500 km
  • 3 timer eller mere for flyvninger, der er inden for EU og længere end 1.500 km
  • 4 timer eller mere for flyvninger, som er længere end 3.500 km og uden for EU

Yderligere forsinkelser

Flyselskabet skal tilbyde dig af få pengene tilbage for billetten, hvis dit fly bliver yderligere forsinket. De skal også tilbyde dig en fri flyrejse tilbage til første afgangssted (helt hjem), hvis du vælger at aflyse/afbryde rejsen ved for eksempel mellemlanding.

Overnatning på hotel samt transport skal flyselskabet sørge for, hvis dit fly er forsinket til næste dag.

Økonomisk kompensation ved forsinkelser

Kompensation har du krav på, hvis dit fly er forsinket i mere end 3 timer til det endelige bestemmelsessted - det vil sige, at du ankommer 3 timer eller mere efter det tidspunkt, som oprindeligt er aftalt med flyselskabet.

Du har ret til:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU, og for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km uden for EU
  • 600 euro for flyvninger, som er længere end 3.500 km uden for EU

Mød altid op til check-in i rette tid, hvis du vil være sikker på at kunne søge om kompensation. Det er også en forudsætning, at du har en bekræftet – eventuelt genbekræftet – reservation til den aktuelle flyafgang.

Flyselskabet skal ikke betale erstatning for økonomiske tab og økonomisk kompensation for forsinkelse, når der er tale om en aflysning på grund af helt ekstraordinære omstændigheder som for eksempel strejke.

Du kan som udgangspunkt ikke blive kompenseret ud over billetprisen ved forsinkelser.

Hvis flybilletten er en del af en pakkerejse, kan du få kompensation, hvis du bliver mere end 6-10 timer forsinket på udrejsen.

Hvornår gælder de særlige regler for flyrejser?

Reglerne gælder, hvis du flyver til og fra lufthavne inden for EU, eller hvis du flyver fra lufthavne uden for EU til lufthavne inden for EU, så længe flyselskabet er et EU-luftfartselskab.

Flypassagerrettighederne gælder både, hvis du kun har købt flybilletter, og hvis du har købt en pakkerejse.

Eksempler:

  • Rejser du hjem fra USA med et amerikansk flyselskab og bliver forsinket i en amerikansk lufthavn gælder reglerne ikke. Rejser du derimod med et EU luftfartsselskab som British Airways, SAS eller andre fra en amerikansk lufthavn, så gælder reglerne.
  • Reglerne gælder for alle flyvninger fra en EU lufthavn, uanset hvilket selskab du flyver med. Det betyder, at alle flyvninger, der bliver aflyst eller forsinket i en dansk lufthavn, skal følge reglerne uanset flyselskab.
  • For at du er omfattet af reglerne, skal du have tjekket ind i tide og have en gyldig billet.
  • Reglerne gælder ikke, hvis du er i et land uden for EU og har modtaget modydelse, kompensation og/eller bistand svarende til EU-reglerne. Reglerne gælder heller ikke for passagerer, der rejser gratis eller på billetter til reduceret pris, som ikke er tilgængelig for den almindelige forbruger.
  • Reglerne gælder derimod for billetter, som er udstedt på baggrund af et bonusprogram eller lignende.

Dine valgmuligheder ved aflyst fly

  • At komme med den næste mulige afgang og få gratis mad og drikke samt hotelophold i ventetiden
  • At udskyde rejsen til et andet tidspunkt, der kan passe dig
  • At få pengene for flyrejsen refunderet indenfor 7 dage.