Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Flyrejse: Hvis din bagage er forsinket eller beskadiget

Kufferter, der forsvinder eller bliver ødelagt efter en flyvetur, kan ødelægge en ferie. Her er dine rettigheder, hvis din bagage er blevet væk eller beskadiget.
Af Asta Ostrowski
10. Juni 2016
Erstatning kan du kræve, hvis din bagage bliver ødelagt, skadet, forsvinder eller bliver forsinket på en flyvning. Henvend dig til flyselskabet for at gøre dit krav gældende.
Foto: iStock

Mistet eller ødelagt bagage: Det skal du gøre

Kufferter eller andet bagage, du har mistet eller fået beskadiget på en flyvetur, skal du omgående melde til flyselskabet - ofte vil dette være via selskabets handlingsagent, der håndterer bagagen for flere flyselskaber. Handlingsagenten kan du finde ved bagageudlevering, gaten eller shopping-områderne i lufthavnen. 

Er bagagen gået i stykker, skal dit krav om erstatning meldes skriftligt inden 7 dage, fra du har modtaget bagagen på rejsemålet. Flyselskabet skal her have direkte besked.

Hvis din bagage er forsinket, er tidsfristen på 21 dage for at gøre dit krav gældende. Du kan rette kravet mod det flyselskab, som du har en aftale med eller til det flyselskab, som flyver ruten, hvis det ikke er samme selskab.

Ved pakkerejser skal du også klage til rejsebureauet, hvis bagagen bliver ødelagt.

Dokumentation er vigtig

En PIR-rapport er dit bevis på din klage, så derfor er det vigtigt, at du får lavet sådan en, når du klager.

PIR-rapporten får du lavet ved at henvende dig til flyselskabet eller handlingsagenten, der håndterer bagagen i lufthavnen.

Gem en kopi af PIR-rapporten, der viser, at du har givet flyselskabet besked i tide. 

Erstatningskrav

Hvis din bagage er forsinket, mistet eller ødelagt er det højeste beløb, du kan få erstattet, omkring 10.000 kroner. 

Forsinket bagage

Tandbørste, undertøj og andet nødvendigt indhold af din bagage har du ret til at købe på flyselskabets regning, hvis din bagage er forsinket. Hvad du ellers har ret til at købe afhænger af forsinkelsens længde og din rejsedestination. 

Erstatning for dine udgifter kan du gøre krav på skriftligt til flyselskabet senest 21 dage efter, du har fået din bagage.

Mistet bagage

Bagage, der ikke er kommet frem efter 21 dage, er anset for at være mistet.

Erstatning har du ret til, hvis du ikke har fået din bagage efter 21 dage, eller hvis flyselskabet tidligere giver besked om, at din bagage er tabt. 

Klag og gør krav på erstatning skriftligt til flyselskabet. 

Ødelagt bagage

Hvis flyselskabet har beskadiget din bagage, har du ret til at få dækket dine udgifter i forbindelse med reparationer. 

Erstatningskravet og klagen skal du sende skriftligt til flyselskabet senest 7 dage efter, du modtog din bagage.