Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Flyrejse: Hvis din bagage er forsinket eller beskadiget

Kufferter, der er forsinket, bliver ødelagt eller forsvinder efter en flyvetur, kan spolere en ferie. Hvad skal du gøre? Her er dine rettigheder.
Af Astrid Lund Olstrup
24. August 2017
Erstatning kan du kræve, hvis din bagage bliver ødelagt, skadet, forsvinder eller bliver forsinket på en flyvning. Henvend dig til flyselskabet for at gøre dit krav gældende.
Foto: iStock

Mistet, forsinket eller ødelagt bagage: Det skal du gøre

Kufferter og tasker kører i ring på bagagebåndet i ankomsthallen, men din bagage er ikke til at se. Hvad skal du gøre, hvis din bagage er forsinket, ødelagt eller hvis den slet ikke kommer frem?

Internationale regler dækker dig til en hvis grad, hvis uheldet er ude. I nogle tilfælde vil din egen forsikring dække dig mere.

Hvis uheldet er sket, så husk altid:

  • Klag skriftligt til flyselskabet.
  • Kontakt også dit eget forsikringsselskab – det kan være, at din rejseforsikring eller indboforsikring dækker mere end de internationale regler.
  • Dyre erstatningskøb såsom mærkevarer skal du ikke lave.  Det er ikke sikkert, at alle dine udgifter vil blive dækket.
  • Gem kvitteringer for alle dine udgifter.

Dokumentation er altid vigtig

Oplever du problemer med din bagage, er det vigtigt, at du kan dokumentere problemet. Det gør du ved at henvende dig til flyselskabet eller handlingsagenten, der håndterer bagagen i lufthavnen. De vil lave en såkaldt PIR-rapport til dig (Property Irregularity Report).

Hjælpen finder du i ankomsthallen ved bagageudleveringen. Uanset hvordan du oplever problemer med din bagage, er det vigtigt, du får lavet en PIR-rapport.

Forsinket bagage

Det skal du gøre

Forsinket bagage skal du klage over senest 21 dage, efter din bagage er kommet frem. Du skal klage til det selskab, som du har en aftale med. Er det et andet flyselskab, som flyver ruten, skal du klage til dem.

PIR-rapporten skal du stadig have lavet, lige så snart, du opdager forsinkelsen.

Det har du ret til

Tandbørste, undertøj og andet nødvendigt indhold af din bagage har du ret til at købe på flyselskabets regning, hvis din bagage er forsinket.

Beløbet, du må bruge, er der ikke en præcis grænse for. Du skal bruge din sunde fornuft og huske at gemme kvitteringerne, så du kan dokumentere dine udgifter. Lav ikke dyre mærkevarekøb.

Ødelagt bagage

Det skal du gøre

Ødelagt bagage skal du klage over skriftligt og direkte til flyselskabet. Du skal sende klagen sammen med dit erstatningskrav og PIR-rapporten inden 7 dage, fra du har modtaget bagagen på rejsemålet.

Ved pakkerejser skal du klage til rejsebureauet, hvis din bagage bliver ødelagt.

Det har du ret til

Ødelægger flyselskabet din kuffert, taske eller anden bagage, skal selskabet dække dine udgifter i forbindelse med en reparation eller hvis du skal købe en ny.

Forsvundet bagage

Det skal du gøre

Din bagage bliver anset for at være forsvundet efter 21 dages forsinkelse. Er din bagage forsvundet, skal du klage og søge erstatning skriftligt hos flyselskabet. Husk at få dokumentation for forsinkelsen gennem PIR-rapporten med det samme du opdager, at bagagen ikke er kommet frem.

Det har du ret til 

Internationale regler gør, at flyselskabet maksimum skal dække omkring 10.000 kr. af dit erstatningskrav.

Din indboforsikring vil ofte dække mere end de internationale regler, hvis din bagage bliver ødelagt eller forsvinder. 

Hvad er en pakkerejse?       

En pakkerejse skal bestå af mindst 2 ting:

  • Transport
  • Overnatning
  • Anden turistmæssig ydelse, såsom liftkort eller koncertbillet.

Derudover skal 2 betingelser være opfyldt:

  • Rejsen skal sælges samlet af bureauet
  • Rejsen skal have en varighed på over 24 timer eller omfatte overnatning

Kilde: Pakkerejse-Ankenævnet