Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Pakkepost: Hvem må modtage din pakke?

Fragtfirmaer har vidt forskellige vilkår for levering. Derfor er det ikke ligegyldigt, hvem der bringer dine pakker fra webshoppen ud.
Af Mette Andrea Boesgaard
5. December 2019
Ny postlov forringer dine rettigheder
Foto: Thinkstock

Fragtfirmaerne har forskellige regler

Fragtfirmaer leverer de varer, du har købt på internettet. Ofte kan du selv vælge, hvem der skal levere din pakke. Og det er ikke lige meget, hvilket fragtfirma der leverer dine pakker.

Vilkårene er nemlig ikke ens fra fragtfirma til fragtfirma. Det afhænger for eksempel af fragtfirmaet, om pakken med din nye smartphone må stilles uden for hoveddøren, eller om andre beboere på din adresse må tage imod pakken for dig.

GLS, DAO365, PostNord og DHL er 4 meget brugte leveringsfirmaer i Danmark. Få her et overblik over leveringsvilkårene for de 4 firmaer.

Undgå at blive snydt, når du handler på nettet

Hvem må tage imod pakken?

PostNord, GLS, DHL og DAO365 tilbyder alle at levere pakken på din egen adresse.

GLS og DHL afleverer pakken til enhver person på adressen ifølge deres aftalevilkår. PostNord afleverer pakken til enhver voksen person på adressen ifølge deres aftalevilkår. Den, som modtager pakken, kvitterer for leveringen.

Modtageren har derefter ansvaret for at levere pakken videre til dig. Når modtageren har kvitteret for pakken, fraskriver GLS, DHL og PostNord sig ansvaret.

Er der ingen hjemme til at modtage pakken, afleverer GLS og PostNord pakken til afhentning hos det respektive fragtfirmas pakkeshop.

DHL, GLS og PostNord sender dig en sms med alternative leveringsmuligheder. Det kan være levering en anden dag eller afhentning i en pakkeshop.

DAO365 afleverer ikke pakker personligt, da de leverer pakker om natten. Derfor hænger DAO365 enten pakken på dit dørhåndtag eller lægger den i postkassen. Kan pakken ikke være i postkassen, eller er døren til din opgang låst, bliver den afleveret i en pakkeshop.

Hvem må hente min pakke i en pakkeshop?

Pakkeshoppen må som udgangspunkt kun udlevere pakker til dig, der står som modtager på selve pakken. Hvis ikke du selv kan hente pakken, kan du give en fuldmagt til en person, som henter pakken for dig.

Videresender du mailen eller sms’en med pakkenummeret, anser både PostNord, GLS og DAO365 det for en fuldmagt.

PostNord og GLS kræver, at den, der henter din pakke, viser legitimation som et officielt billed-id eller det gule sundhedskort.

DAO365 kræver kun, at den der afhenter pakken kan vise pakkenummer og udleveringskode. DAO365 kræver altså ikke personlig legitimation.

DHL udleverer kun pakken til andre end dig, hvis du på forhånd har afgivet en fuldmagt på deres hjemmeside. Den, som henter pakken, skal medbringe legitimation.

Må pakken efterlades uden for døren?

GLS, DHL og PostNord må kun efterlade pakken uden for dit hjem, hvis du har valgt denne leveringsform.

Hos PostNord kan du tilmelde dig ordningen Modtagerflex, hvor du kan lave en permanent aftale med PostNord om, hvor de må efterlade din pakke. Du vil modtage et klistermærke, som skal sættes på din brevkasse. Du kan også give en engangsfuldmagt, når du får en sms om, at pakken er på vej.

Hos GLS kan du give en engangsfuldmagt eller en fast fuldmagt om, hvor din pakke må efterlades.

Hos DHL kan du afgive en engangsfuldmagt.

GLS, DHL og PostNord fralægger sig ansvaret for pakken, når de har afleveret den uden for døren. Bliver pakken stjålet efter leveringen, kan du altså ikke søge erstatning hos fragtfirmaerne.

DAO365 afleverer pakken uden for din dør, selv om du ikke aktivt har valgt denne leveringsform. DAO365 sender dig også en sms, når pakken er leveret. Men da DAO365 oftest leverer om natten, kan pakken sagtens stå flere timer uden opsyn.

DAO365 fralægger sig ansvaret for pakken, når de har afleveret den uden for døren. Bliver pakken stjålet efter leveringen, kan du altså ikke søge erstatning.

Sådan gør du, hvis din pakke ikke dukker op 

Hvordan klager jeg over leveringen?

Er pakken er gået i stykker under leveringen? Eller er pakken slet ikke nået frem? Så kan du klage.

Har du bestilt pakken på en webshop, skal du klage til webshoppen. Er pakken sendt fra en privatperson, skal du klage til det fragtfirma, der er blevet brugt.

Hvis fragtfirmaet nægter dig en erstatning, skal du tage klagen videre til Center for Klageløsning. Du skal dog være opmærksom på, at prisen for varen eller ydelsen, du klager over, skal være mindst 1.050 kroner.

Sådan klager du over en vare

Forbrugerrådet Tænk mener: Du skal have mulighed for at vælge sikker levering

”Webshops bør altid give dig et valg mellem flere fragtfirmaer, der leverer pakker sikkert.

Undersøg altid vilkårene, før du vælger levering af din pakke,. Der kan være stor forskel fra selskab til selskab. Vi anbefaler, at du vælger det fragtfirma, som giver den sikreste levering.”

Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk