Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Online shopping i EU: Her er dine rettigheder

Handler du på nettet inden for EU, kan du få hjælp, hvis varen går i stykker. Det er bare ikke altid let at se, om du handler inden for EU's grænser.
Af Mette Andrea Boesgaard
11. Oktober 2021
Online shopping inden for EU - rettigheder
Foto: Getty Images

Handler du på webshops inden for EU's grænser, er du godt dækket, hvis købet går galt. 

Men hvem skal betale returfragten, hvis varen går i stykker? Skal du have fragten tilbage, hvis du fortryder dit køb? Og ligger butikken overhovedet i EU? Få styr på dine rettigheder, når du shopper online inden for EU her.

Handel uden for EU: Her er dine rettigheder

Handler du i EU eller ej?

Reglerne for handel i EU gælder kun, hvis dit køb bliver sendt fra et land i EU.

Sender butikken varen til dig fra et land uden for EU, gælder reglerne for handel uden for EU i stedet – også selv om butikken har hovedsæde i EU. Du kan altså sagtens komme ud for, at en webshop har hovedsæde i fx Tyskland, men sender din vare fra et land uden for EU. Og i det tilfælde skal du betale told.

Tjek derfor altid, hvor pakken sendes fra. Hvis du ikke kan finde svaret på hjemmesiden, så spørg forhandleren. 

Varer fra eksempelvis Ålandsøerne i Finland og de Kanariske øer er ikke med i de fælles EU-toldregler. Handler du fra de steder, følger butikkerne reglerne for internethandel uden for EU.

Det skal du overveje, hvis du handler uden for EU

Handler du i Storbrittanien? Her er de nye regler efter Brexit

Kan du handle fra alle webshops i EU?

Webshops i EU må ikke gøre forskel på EU-borgere. Hvis du handler på en slovensk hjemmeside, har du ret til at handle på samme vilkår og til samme priser som en slovener.

Reglerne skal først og fremmest sikre, at webbutikken ikke sender dig til en anden version af butikken, hvor varen er dyrere. Derudover må sælgere i EU heller ikke nægte dig at købe deres varer, fordi du bor i Danmark.

Onlinebutikker i Europa er dog kun forpligtet til at sælge dig varen - de har ikke pligt til at levere varen til dig i Danmark. Derfor kan du selv blive ansvarlig for at få varen transporteret fra købslandet til Danmark.

Når du shopper online i EU, skal du altid tjekke aftale- eller betalingsvilkårene – de kan nemlig være anderledes, end du er vant til.

Reglerne gælder både fysiske varer som smartphones og tjenesteydelser som for eksempel leje af hotelværelse eller en bil og billetter til kulturelle oplevelser.

Musikstreaming, e-bøger, onlinespil, software og andet materiale, der er ophavsretligt beskyttet, er ikke omfattet af de samme regler. Det er finansielle ydelser, transport og sundhedspleje heller ikke.

Fortrydelsesret: Her er dine rettigheder

Køber du varer på nettet i EU, har du 14 dages fortrydelsesret. Der er dog visse undtagelser: Du har ikke fortrydelsesret, når det gælder flybilletter, kulturoplevelser og mad.

Fortryder du et køb, skal du selv betale returfragten, hvis butikken har gjort dig opmærksom på det, før du købte varen.

Får du pengene tilbage, skal du både have fragten og varens pris tilbage.

Sælgeren skal kun refundere prisen for standardfragten – også selv om du ved købet valgte en dyrere forsendelsesmetode.

Fortrydelsesret: Læs mere om dine rettigheder her

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

Går dit køb i stykker? Så har du mindst 2 års reklamationsret på varer, når du handler inden for EU.

Sælgeren skal betale for fragten, hvis varen viser sig at være defekt inden for reklamationsfristen. Aftal hvordan returneringen skal foregå, inden du sender varen tilbage til sælgeren.

Gem kvitteringen for returforsendelsen, så sælger kan refundere beløbet, hvis du har lagt ud.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

Klage: Her er dine rettigheder

Køber du varer eller tjenesteydelser i en webshop i et andet EU-land, kan du klage, hvis du får et problem med varen.

Klag altid først til forhandleren.

Hjælper forhandleren ikke, kan du klage via Europa Kommissionens ODR-portal.

Skriv din klage på dansk. Klageportalen oversætter klagen til sælgerens sprog og sørger for, at klagen bliver sendt videre til den relevante klageinstans i sælgers land.

Forbruger Europa kan også hjælpe dig med din klage. Forbruger Europa er et netværk, som med støtte fra EU og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen hjælper forbrugere ved handel over grænserne.

Klag via ODR-portalen hos europa.eu  

Få hjælp til din klage hos forbrugereuropa.dk

Skat og afgifter: Her er dine rettigheder

Shopper du online i EU, indeholder prisen som hovedregel allerede moms. Du skal ikke betale told af varer, der er sendt til dig fra et andet EU-land.

Visse varer skal du dog betale andre afgifter af. Chokolade, sodavand, alkohol, nødder og kaffe er blandt de varer, du i visse tilfælde skal betale de såkaldte punktafgifter af.

Læs mere om reglerne for punktafgift på skat.dk

Få rådgivning om dine rettigheder

Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Forbrugerrådet Tænk giver rådgivning om dine rettigheder med hensyn til købelov og markedsføring.

Som medlem af Forbrugerrådet Tænk kommer du forrest i telefonkøen, og du kan få rådgivning på mail.