Online Shopping i EU: Her er dine rettigheder
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Online shopping i EU: Her er dine rettigheder

Handler du på nettet inden for EU, har du en række rettigheder, hvis der er fejl på varen. Det er bare ikke altid let at se, om du handler på en webshop, der ligger i EU.

Foto: Getty Images · 17. april 2023
Kvinde shopper online inden for EU's grænser

Handler du på webshops inden for EU's grænser, er du dækket af forbrugerbeskyttelsesreglerne, hvis der er fejl ved varen.

Men hvem skal betale returfragten, hvis varen går i stykker? Skal du have fragten tilbage, hvis du fortryder dit køb? Og ligger webshoppen overhovedet i EU? Få styr på dine rettigheder, når du shopper online inden for EU her.

Handler du i EU eller ej?

Du er kun dækket af forbrugerbeskyttelsesreglerne, hvis du handler på en webshop, der ligger i EU.

Før du handler på en webshop, bør du derfor altid tjekke en række forskellige ting for at sikker på, hvordan du er dækket, hvis noget går galt, eller der er fejl ved din vare.

At en webshop ender på fx .dk er ikke ensbetydende med, at der er tale om en dansk hjemmeside, og webshoppen kan derfor godt ligge udenfor EU. Derfor bør du i stedet undersøge de informationer, du kan finde om sælgeren på selve webshoppen.

Webshops beliggende i EU skal oplyse kontaktinformationer fx nederst på forsiden af webshoppen, under ”kontakt os” eller ”om os”. Er webshoppens fysiske adresse i EU, er du som udgangspunkt dækket af forbrugerbeskyttelsesreglerne.

Kan du på webshoppen ikke finde en fysisk adresse, bør du overveje, om du vil handle på hjemmesiden, eller om vil finde en sælger, hvor der ikke er tvivl om, hvor webshoppen ligger.

Du skal være opmærksom på, at en række europæiske lande IKKE er en del af EU, fx England, og handler du på en engelsk hjemmeside, er du derfor ikke som udgangspunkt omfattet af forbrugerbeskyttelsesreglerne.

Der kan også gælde særlige told og momsregler for nogle EU-områder fx Ålandsøerne i Finland og De Kanariske Øer. Derfor skal du være særligt opmærksom på, om webshoppen er beliggende i et af disse områder.

Kan du handle på alle webshops i EU?

Webshops i EU må ikke gøre forskel på EU-borgere, og du har derfor ret til købe vare og tjenester på webshops, der ligger i et af de andre EU-lande. Du har desuden også ret til at købe varen til samme pris, som borgerne i det pågældende land. Hvis du fx finder en vare på en slovensk hjemmeside, har du ret til at handle på samme vilkår og til samme pris som en slovener.

 Webshoppen i det andet EU-land må ikke videresende dig til en webshop med højere danske priser, eller nægte at sælge varer til dig, fordi du bor i Danmark, men webshoppen er ikke forpligtet til at levere varen til dig. Derfor kan du selv blive ansvarlig for at få varen transporteret fra købslandet til Danmark.

Reglerne gælder både køb af fysiske varer som en mobiltelefon og tjenesteydelser som fx leje af hotelværelse eller en bil og billetter til kulturelle oplevelser.

Musikstreaming, e-bøger, onlinespil, software og andet materiale, der er ophavsretligt beskyttet, er ikke omfattet af de samme regler. Det er finansielle ydelser, transport og sundhedspleje heller ikke. Der kan derfor være situationer, hvor sælgeren kan nægte dig at købe varen eller kræve, at du betaler mere end borgerne i andre EU-lande.

Fortrydelsesret: Her er dine rettigheder

Køber du varer på nettet i EU, har du altid 14 dages fortrydelsesret. Der er dog visse undtagelser: Du har ikke fortrydelsesret, når det gælder flybilletter, kulturoplevelser og mad.

Fortrydelsesretten gælder kun for varer og tjenesteydelser købt på en webshop (nettet). Har du købt varen i en fysisk butik, kan du kun fortryde købet og få pengene tilbage, hvis det er aftalt mellem dig og sælgeren (det vil som regel stå på din kvittering).

De 14 dages fortrydelsesret begynder, når du har modtaget din vare, og det er vigtigt, at du overholder fristen, da du ellers risikerer at miste retten til at fortryde købe.

Hvis du fortryder dit køb, bør du altid give sælgeren skriftlig besked herom. Det kan enten være via den standardfortrydelsesformular, der ligger på EU-webshops eller via e-mail. Det er desuden vigtigt, at du gør det klart, at du vil fortryde købet (at du ikke længere vil have varen).  Du skal ikke skrive, at der er mangler eller fejl ved varen, da det er klage over varen og ikke fortrydelse.   

Fortryder du et køb, skal du selv betale returfragten, når du sender varen tilbage sælgeren. Har du imidlertid ikke fået information om, at du selv skal betale returfragten, da du købte varen, er det sælgeren der skal betale for den. Tjek derfor de oplysninger du fik tilsendt på e-mail, da du handlede på webshoppen.

Når du fortryder købet skal du have hele købesummen inkl. den oprindelige fragt tilbagebetalt medmindre du fik leveret din vare med en dyrere forsendelsesmetode, end standardfragt.  

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

Går din vare i stykker senest 2 år efter købet, kan du reklamere til sælgeren og kræve reparation, afslag i prisen eller købet hævet og købesummen tilbagebetalt. Opstår fejlen senere end 2 år efter købet, har du ikke nogle rettigheder, medmindre det er aftalt med sælgeren fx gennem en garanti.

De 2 års reklamationsret løber fra det tidspunkt, du modtog varen.

Du skal dog være opmærksom på, at der ved siden af de 2 års reklamationsret gælder en regel om, at du inden for rimelig tid skal reklamere til sælgeren, efter du har opdaget fejlen.

Når du har opdaget fejlen ved varen, er det derfor vigtigt, at du reklamerer hurtigst muligt til sælgeren (den webshop du købte varen på). Er der gået mere end 2 måneder siden, du opdagede fejlen, kan du risikere at miste din ret til at reklamere – også selvom det er inden for de 2 års reklamationsret.  

Sælgeren skal betale for returfragten, hvis der er mangler ved varen (fejl som sælgeren er ansvarlig for). Aftal, hvordan returneringen skal foregå, inden du sender varen tilbage til sælgeren.

Gem kvitteringen for returforsendelsen, så sælger kan refundere beløbet, hvis du har lagt ud.

Sådan klager du

Køber du varer eller tjenesteydelser i en webshop, er du omfattet af forbrugerbeskyttelsesreglerne og har en række rettigheder.

Hvis din vare går i stykker, skal du altid klage til sælgeren (den webshop, hvor du købte varen). Det er ikke et krav, men en rigtig god ide at klage skriftligt fx via e-mail. Det gør det nemmere for dig senere at bevise, hvad du sagde, og hvad der evt. blev aftalt med sælgeren.

Sørg for i din klage tydeligt at skrive, hvad der er galt med varen, samt hvad du gør krav på: Reparation? Afslag i købesummen? Pengene tilbage? Erstatning for merudgifter?

Hvis sælgeren afviser din klage og fx siger, at du selv har været skyld i, at din vare er gået i stykker, kan du gå videre med din klage i et klagenævn eller domstol i Danmark eller et andet EU-land.

Ligger webshoppen i Danmark, kan du i mange tilfælde klage til et klagenævn. Hvilket klagenævn du skal klage til, afhænger af hvad du har købt.

Ligger webshoppen i et andet EU-land, kan du som udgangspunkt ikke klage til et dansk klagenævn, men kan i stedet få hjælp til at klage til det rette klagenævn via Europa Kommissionens ODR platform eller ved at henvende dig til Forbruger Europa.

Forbruger Europa er et netværk, som med støtte fra EU og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen hjælper forbrugere ved handel over grænserne inden for EU.

Skat og afgifter: Hvad skal du betale?

Handler du webshops i EU, skal du have den fulde købesum oplyst inkl. moms m.m. Du skal ikke betale told af varer, der er købt på en webshop inden for EU, mens du risikerer at betale moms og told af varer købt på webshops uden for EU. Det er derfor en god ide at undersøge, om webshoppen hører hjemme i EU eller ej.