Online shopping: Det skal du gøre, hvis du er blevet snydt
Er dit køb aldrig dukket op? Eller er varen i stykker eller helt anderledes end aftalt? Få hjælp til, hvad du kan gøre, hvis du er blevet snydt på nettet.
Snyd på nettet kan dække over mange ting. Nogle eksempler kan være, at:
- Du har handlet i en falsk webshop og betalt for varen uden at få den.
- Du har modtaget en vare, der ikke er som aftalt.
- Butikken har lokket dig ind i et abonnement, du ikke vidste, du sagde ja til.
Hvad skal du gøre, hvis du er blevet svindlet i en online butik? Og hvornår kan din bank hjælpe dig?
Bliv klogere her.
Hvad gør du, hvis varen dukker ikke op?
Har du handlet online, og dukker varen ikke op?
Hvis I har aftalt et tidspunkt for, hvornår din vare skal leveres, skal sælgeren overholde denne aftale. Har I ikke aftalt et leveringstidspunkt, skal sælgeren levere varen senest 30 dage efter aftalen er indgået. Dukker varen ikke op som aftalt, eller dukker den slet ikke op, skal du kontakte webshoppen og se, om I kan finde en løsning.
Kan I ikke finde en løsning, og får du stadig ikke din vare? Så kan du gøre indsigelse i banken. Banken kan tilbageføre dine penge, hvis du har betalt med et betalingskort som Dankort, Visa/Dankort og MasterCard. Længere nede i denne artikel kan du læse mere om bankens mulighed for at hjælpe.
Hvad gør du, hvis varen ikke er som aftalt?
Køber du en vare i en onlinebutik, skal varen være leve op det aftalte.
Varer lever ikke altid op til det aftalte. Din vare kan fx:
- Være helt anderledes end den vare, du har købt
- Være i stykker
- Være en kopivare
- Være decideret farlig
Køber du varen online i Danmark eller EU, har du altid 14 dages fortrydelsesret. De 14 dage løber, fra du har modtaget varen, men du skal være opmærksom på, at hvis du benytter din fortrydelsesret, skal du ofte selv betale for at sende varen tilbage til sælgeren.
Er varen i stykker skal du i stedet bruge din reklamationsret og klage til sælgeren. Reklamationsretten har du i to år, fra du fik leveret varen og den dækker mangler ved varen (fejl som sælgeren er ansvarlig for) fx hvis kameraet på din mobiltelefon uden videre går i stykker. Benytter du din reklamationsret, skal du have alle dine penge tilbagebetalt – også evt. returfragt til sælgeren – eller have byttet varen til en ny.
Hvis webshoppen ikke accepterer din klage, kan du gå videre med klagen til et anke- eller klagenævn i Danmark eller Forbruger Europa.
Har du købt varen online uden for EU, er du ikke omfattet af forbrugerbeskyttelsesreglerne medmindre det er aftalt med sælgeren. Læs derfor købsvilkårerne , før du handler på webshoppen, så du vedhvad dine rettigheder er, hvis noget går galt
Er varen en kopivare? Du kan hjælpe med at bekæmpe kopivarer ved at skrive til originalproducenten og fortælle dem, at deres produkt er blevet kopieret. Vedlæg fotos og kvitteringer som dokumentation. Du kan også politianmelde web-butikken for at sælge kopivarer.
Hvad gør du, hvis virksomheden har trukket flere penge end aftalt?
Virksomheden må kun trække det aftalte beløb fra din konto. Trækker de mere, skal du sende dem en klage. Kontakt helst virksomheden over mail, så du har dokumentation for din klage.
Vil virksomheden ikke give dig dine penge tilbage, kan du gå til din bank og i visse tilfælde få dem til at hjælpe. Læs mere om denne mulighed længere nede på siden her.
Hvad gør du, hvis du er blevet lokket ind i et abonnement?
Onlinebutikker må kun tilmelde dig en abonnementsordning, hvis de tydeligt har oplyst dig om deres abonnementsbetingelser, og du har godkendt betingelserne. Har du tegnet et abonnement, uden at du vidste det, er du som udgangspunkt ikke bundet af aftalen, og er berettiget til at få dine penge tilbage.
Har du tegnet et abonnement uden at vide det, eller trækker sælgeren penge fra din konto, uden du har aftalt det med dem, skal du klage til sælgeren. Kontakt helst virksomheden via e-mail, så du kan gemme dokumentationen for din klage.
Nægter virksomheden at give dig dine penge tilbage, kan din bank i nogle tilfælde hjælpe dig. Vær opmærksom på, at der kan gælde frister for, hvornår du skal henvende dig til din bank.
Du har brugt din fortrydelsesret
Du har altid 14 dages fortrydelsesret på varer, du har købt online. Det betyder, at du kan få pengene tilbage, hvis du meddeler sælgeren, at du vil fortryde købet og returnerer varen inden 14 dage.
Fortrydelsesretten på 14 dage starter den dag, du modtager varen. Skal du hente varen i en butik eller en pakkeboks, starter de 14 dage den dag, du henter varen.
Bruger du din fortrydelsesret inden for tidsfristen, skal du have alle dine penge tilbage.
Nægter sælgeren at tilbagebetale købesummen eller ignorerer de din forespørgsel, skal du sende dem en klage. Reagerer de ikke, kan du gå til din bank, som i nogle tilfælde vil kunne hjælpe dig. Vær opmærksom på, at der kan gælde frister for, hvornår du skal henvende dig til din bank.
Din bank kan måske hjælpe dig
Er du blevet snydt i en handel på nettet, kan din bank i nogle tilfælde tilbageføre dine penge. Du skal altid først klage direkte til sælgere, men vil de ikke hjælpe, skal du gå til din bank.
Har du betalt med betalingskort som eksempelvis Dankort eller MasterCard, har din bank pligt til at tilbageføre dine penge til dig, hvis du er blevet snydt.
Har du betalt med MobilePay på nettet? Banken kan i nogle tilfælde tilbageføre din penge til dig, hvis du er blevet snydt.
Har du betalt med kontooverførsel, kan banken ikke tilbageføre dine penge til dig.
Afviser banken at give dig pengene tilbage, selvom du har krav på det, kan du klage til det finansielle ankenævn.
Spær dit betalingskort, hvis du er udsat for bedrageri
Har du været udsat for bedrageri? Så kontakt straks din bank og spær dit betalingskort.
Dine betalingsoplysninger kan havne hos kriminelle, som kan bruge informationen til at trække penge på din konto, eller de kan sælge dine oplysninger til andre, som kan misbruge dem.
Hold øje med din netbank, hvis har været udsat for bedrageri, og kontakt banken med det samme, hvis du opdager ukendte transaktioner.
Anmeld webshoppen til politiet
Svindel på nettet er strafbart og er en sag for politiet.
Er du blevet snydt af en falsk webshop? Anmeld siden så hurtigt som muligt. Det giver politiet mulighed for at stoppe svindlerne.
Anmeld webshoppen til e-mærket
E-mærket, som Forbrugerrådet Tænk har været med til at stifte, arbejder for sikker og gennemsigtig handel på nettet. Du kan hjælpe e-mærket ved at anmelde fupbutikker direkte til dem.
Få advarsler om fupbutikker
Vil du undgå falske webshops?
Forbrugerrådet Tænk står bag appen Mit Digitale Selvforsvar, som giver dig advarsler om aktuelle fupbutikker.
E-mærkets online værktøj SIKKER SHOPPING kan også hjælpe dig til at undgå fupbutikker. Når du installerer programmet i browseren Google Chrome, bliver webshops, som e-mærket mistænker for at være fupbutikker, markeret med et rødt advarselsikon i alle dine søgeresultater.
Køb ikke denne type produkter på Temu og andre online markedspladser
Se, hvilke produktgrupper vi helt fraråder dig at købe fra Temu, Shein og Wish og lignende platforme, hvor du handler med virksomheder uden for EU.
Undersøgelse: Undgå legetøjsslim købt uden for EU
Legetøjsslim købt i danske butikker klarer sig langt bedre end produkterne fra Wish, Shein, Temu og Amazon, viser en ny undersøgelse.
Skadelige ftalater i hvert femte legetøj
Billigt plastiklegetøj fra populære webshops som Shein og Temu indeholder for høje mængder af nogle af de mest sundhedsskadelige ftalater.