Klag over banken: Sådan gør du | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Sådan klager du over din bank

Oplever du, at din bankrådgiver har vildledt dig? Eller har banken ikke hjulpet dig godt nok i forbindelse med en akut sag, hvor du havde brug for hjælp? Så kan du klage.

Lea Sofie Preisler og Morten Bruun Pedersen · Foto: Illustration: · 6. juni 2025
bank

Er du blevet rådgivet om lån, boligkøb eller investeringer, men fik forkerte råd? Eller fik du ikke den hjælp du havde brug for, da du bad om vejledning? Så kan du klage over din bank. 

Bankrådgiveren skal rådgive dig om din økonomi ud fra, hvad der er i dine interesser. Men samtidig er bankrådgiveren også interesseret i, at banken tjener penge på at have dig som kunde – og det kan være en svær balance.

Er du blevet vildledt eller forsømt af din bank, kan du klage. Læs med, og bliv vejledt i hvordan du gør.

Hvad kan du klage over ved din bank?

  • Dårligt forhold og dårlig kommunikation med din bankrådgiver.
  • Forhøjelse af renter og gebyrer.
  • Forringelser af service og produkter.
  • Mangelfuld rådgivning.
  • Misbrug af betalingskort, konto og svindel med betalinger.
  • Vildledende markedsføring.
  • Vildledende rådgivning.

Klager behøver ikke nødvendigvis at være af økonomisk karakter.

Et dårligt forhold til din bankrådgiver kan være problematisk for dig, hvis I for eksempel bare ikke kan snakke sammen. I sådan et tilfælde kan du klage til din bankfilials leder, og i bedste fald få tildelt en ny rådgiver.

Hvordan klager jeg hos banken?

Vil du klage over din bankrådgiver eller din bank, skal du først henvende dig hos din bank. Har du ikke først vendt din klage med din bank, kan du ikke føre din sag videre til Det finansielle ankenævn og Forbrugerombudsmanden. Ofte er det dog muligt at finde en løsning med banken.

Rådgiver din bankrådgiver dig ikke ordentligt om eksempelvis lån og investeringer, og med udgangspunkt i dine interesser og din erfaring, skal du kontakte bankfilialens leder med en klage over mangelfuld og vildledende rådgivning.

Låner du penge til køb af bolig for første gang, er det ikke sikkert, at du har den nødvendige viden om renter, kurssikring og lån. Din bank skal rådgive dig ud fra den erfaring, du har.

Klagen kan du henvende til din bankrådgiver, den relevante afdelings ledelse, eller også skal du sende klagen gennem bankens hjemmeside eller på e-mail.

Klag til bankens klageansvarlige

Alle banker har en klageansvarlig, som du kan klage til, hvis du ikke finder en løsning med din bankrådgiver, afdelingsdirektøren eller filiallederen.

Kontaktinformation på den klageansvarlige finder du på bankens hjemmeside. Hos nogle banker skal du udfylde et online klageskema, og hos andre skal du sende en e-mail.

Brug afgørelser fra Det finansielle ankenævn i din klage

Det finansielle ankenævn behandler klager over banker og realkreditinstitutter. Ankenævnets tidligere afgørelser kan du bruge til at argumentere din sag over for banken.

Findes der sager i stil med din sag, hvor klageren har fået medhold i ankenævnet, kan du bruge afgørelsen til at forhandle med din bank. Så slipper du måske for at klage til Det finansielle ankenævn.

Tidligere afgørelser fra ankenævnet kan du også bruge til at undersøge, om der er gode chancer for at få medhold, hvis du vil klage til Det finansielle ankenævn.

Find tidligere afgørelser fra Det finansielle ankenævn på fanke.dk

Sådan finder du tidligere afgørelser:

  • Under Søg i afgørelser: Skriv relevante søgeord, for eksempel Dankort, misbrug, lån og investering.
  • Under Fra dato og Til dato: Vælg den periode, du vil se afgørelser fra.
  • Ved PengeinstitutterRealkreditinstitutter og Investeringsfonde: Vælg om afgørelser kun skal handle om for eksempel banker (pengeinstitutter).
  • Tryk til sidst på Søg for at få vist afgørelserne.

Hvordan klager jeg hos Det finansielle ankenævn

Det finansielle ankenævn kan du klage til, hvis:

  • Din klage er blevet afslået af den klageansvarlige i din bank.
  • Den klageansvarlige i din bank har givet et svar, som du er utilfreds med.
  • Du har ikke fået svar inden 5 uger, efter banken modtog din klage.

Klagen over din bank skal du indsende på Det finansielle ankenævns hjemmeside. Det koster 300 kroner at klage til ankenævnet. Hvis du får medhold i din klage, får du pengene tilbage.

Der er ikke brug for en advokat, for at du kan klage til Det finansielle ankenævn. Ankenævnet hjælper dig med, hvilken dokumentation du skal bruge, og hvad du skal gøre med din sag.

Hvad kan du klage over til Det finansielle ankenævn?

Det finansielle ankenævn behandler som hovedregel klager om en konkret økonomisk uenighed mellem dig og din bank. For at få erstatning skal du have lidt et reelt tab.

Klager til Det finansielle ankenævn kan blandt andet dreje sig om:

  • Investeringer og investeringsrådgivning.
  • Lån, renter og boligfinansiering.
  • Beregningsfejl, bidragsforhøjelser og gebyrer.
  • Misbrug af betalingskort, konto og svindel med betalinger.

Klag til Det finansielle ankenævn på fanke.dk

Hvad kan du få ud af at klage?

Det finansielle ankenævn når frem til en afgørelse i klagesager over banker. Der findes overordnet 3 typer af afgørelser:

  • Det finansielle ankenævn giver dig medhold i klagen. Banken skal opfylde dine krav eller dele af dine krav, for eksempel hvis du kræver erstatning. Du får klagegebyret tilbagebetalt.
  • Det finansielle ankenævn giver banken medhold i afgørelsen. Hvis du har haft krav om erstatning, modtager du ikke erstatning. Du får ikke klagegebyret tilbagebetalt.
  • Det finansielle ankenævn kan ikke behandle din klage eller giver dig delvist medhold. Det kan for eksempel skyldes, at ankenævnets vedtægter forhindrer dem i at træffe en afgørelse, at der mangler yderligere beviser i klagesagen eller klagerens krav er urimelige. Du får klagegebyret tilbagebetalt.

Giver ankenævnet dig ikke medhold i din klage, vil de vejlede dig i mulighederne for at genoptage din sag eller at tage den videre til domstolene.

Banken følger i langt de fleste tilfælde afgørelserne fra Det finansielle ankenævn, selv om banken ikke er juridisk bundet til det.

Afviser banken alligevel Det finansielle ankenævns afgørelse, kan du eventuelt gå videre til domstolene. Du skal dog indstille dig på, at det kan blive dyrt og tage lang tid at gå videre med sagen.

Forbrugerombudsmanden kan i visse tilfælde tage klagen videre til en domstol, hvis Forbrugerombudsmanden mener, at sagen er principiel.

Hvordan klager jeg over bankens markedsføring?

Bankerne skal overholde markedsføringsloven ligesom andre virksomheder. Det vil sige, at informationer i annoncer, pjecer, reklamer og markedsføring andre steder skal være korrekte.

Bankens reklamer må ikke vildlede dig eller udelade vigtig information, der har indflydelse på, om du for eksempel skriver under på et tilbud fra banken.

Bankrådgiveren må heller ikke sælge dig bankens produkter uden at informere dig grundigt om økonomiske fordele og ulemper.

Klager du over bankens markedsføring, skal du sende klagen til Forbrugerombudsmanden.

Klag til Forbrugerombudsmanden på forbrugerombudsmanden.dk