Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Ferie: Sådan klager du over rejser, oplevelser, billeje og husudlejning

Beskidte hotelværelser, aflyste fly eller en Airbnb-bolig, der ikke levede op til løfterne, kan du klage over. Få hjælp til klagen her.
Af Helle Marie Kieler Koefoed
16. Maj 2017
Sådan klager du over ferierejsen
Foto: iStock

Ferie: Det kan du klage over

Forsinkelser, en defekt lejebil eller et beskidt hotelværelse. Ferien kan hurtigt blive spoleret, men hvad gør du, hvis du er utilfreds?

Ferierejsen kan du klage over, og du har ofte mulighed for at få erstatning for de mangler, skader eller gener, som du kan dokumentere.

Klag på skrift med det samme

Klag altid med det samme, hvis du er utilfreds – vent ikke til du kommer hjem. Dit rejsebureau, flyselskab, eller hotel skal nemlig have mulighed for at udbedre fejlen.

Klag direkte til dem, du har købt rejsen, opholdet eller udflugten af. Få altid et skriftligt bevis for, at du har klaget. Det styrker din sag, hvis du ender med at klage til et ankenævn.

Sådan klager du

Klager, du ikke får udbedret på rejsen, kan du gå videre med, når du kommer hjem. Hvor du skal klage afhænger af, hvad du har betalt for. Få hjælp til din klage herunder.

Pakkerejse, charterejse mm: Sådan klager du over rejse købt hos et rejsebureau

Pakkerejser: Hvad er det?

Rejsebureauer sælger pakkerejser. Pakkerejser kan være charterrejse, weekendferier, koncert- eller fodboldferie eller færdige backpacking-rejser.

Rejsen er en pakkerejse, hvis mindst 2 af disse 3 dele indgår:

  • Transport. Her gælder både fly, tog, bus og færge.
  • Indkvartering, eksempelvis hotelophold.
  • Andre services som for eksempel udflugter tilbudt af rejsebureauet eller liftkort, hvis du er på skiferie. 

Pakkerejser skal herudover opfylde 2 andre betingelser:

  • At transport og/eller indkvartering og/eller andre services udbydes eller sælges samlet af bureauet.
  • At den samlede rejse har en varighed på over 24 timer eller omfatter overnatning.

Sådan klager du

Rejsebureauet skal du klage til så hurtigt som muligt, mens du er på ferien. Så har rejsearrangøren en mulighed for at udbedre manglen.

Få et skriftligt bevis for, at du har klaget.

Kommer du hjem, og er du stadig ikke tilfreds med den måde, dit problem er blevet afhjulpet på? Så klag til rejsearrangøren igen. Klag på skrift og udbed dig et svar.

Sådan anker du afgørelsen

Er du utilfreds med rejsebureauets svar på din klage,  kan du klage til Pakkerejse-Ankenævnet.

Klag over pakkerejser på Pakkerejseankenævnets hjemmeside

Billeje: Sådan klager du

Billeje: Det kan du klage over

Ekstragebyrer og ekstraregninger for skader, du ikke er ansvarlig for, kan betyde, at du vil klage over din lejede bil.

Vil du klage over billeje, skal du altid først henvende dig til biludlejningsfirmaet. Husk at klage på skrift, så du har dokumentation for din klage.

Sådan klager du over biludlejning i Danmark

Hjælper biludlejningsfirmaet dig ikke, kan du klage videre sådan:

  1. Send din klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Det koster 100 kroner, og det er en forudsætning for, at du kan gå videre til trin 2 i processen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil forsøge at mægle mellem dig og biludlejningsfirmaet. 
    Forbrugerrådet Tænk betaler gebyret for medlemmer
     
  2. Finder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke en løsning, skal du sende en klage med al din dokumentation til Forbrugerklagenævnet. Du kan kun klage til Forbrugerklagenævnet, hvis din klage handler om et beløb på over 1.000 kroner. Det koster 400 kroner at klage, men du får pengene retur, hvis du vinder din sag.    

Sådan klager du over biludlejning i udlandet

Klage over biludlejningsfirmaer i udlandet kan være vanskelige, fordi det kan være svært at finde ud af, hvor du skal klage, og det kan tage lang tid at få behandlet din klage.

Klag over billeje i udlandet sådan her:

  1. Send en skriftlig klage til biludlejningsfirmaet.
     
  2. Afviser biludlejningsfirmaet at hjælpe dig, kan du undersøge, om der er en klageinstans i det pågældende land, som du kan kontakte. Har du lejet en bil i et EU-land, kan EUs forbrugerinstans, Forbruger Europa, hjælpe dig med at finde ud af, hvor du skal klage. 

    Få hjælp hos Forbruger Europa til din klage

    Er der blevet hævet et større beløb end aftalt på din konto, kan du kontakte din bank.

    Sådan får du pengene igen
     

  3. Har du lejet bilen som en del af en pakkerejse, kan du klage til rejsebureauet. Får du ikke et tilfredsstillende svar, kan du klage videre til Pakkerejse-Ankenævnet.

    Læs mere om pakkerejseklager på Pakkerejseankenævnets hjemmeside

Flyrejse: Sådan klager du

Forsinkelser og aflysninger ved flyrejse: Sådan får du kompensation

3 ting kan give dig ret til kompensation fra dit flyselskab:

  • forsinkelse
  • aflysning 
  • afvisning ved gaten

Sådan får du kompensation ved flyrejser

Sådan klager du over flyselskabet ved flyrejser til og fra EU

Nægter flyselskabet at give dig kompensation ved flyrejser til og fra EU, kan du klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Du kan også sende en klage, hvis flyselskabet ikke har givet dig kompensation på trods af gentagende henvendelser.

Dokumentation er nødvendig, hvis Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal behandle din klage. Derfor skal du have flyselskabets afvisning på skrift.  Gem også boardingkort, kvitteringer på forplejning og lignende.

Klag til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen over flyrejsen

Sådan klager du over flyselskabet ved flyrejser uden for EU

Ved rejser uden for EU skal du klage til luftfartsmyndighederne i det land, hvor hændelsen er sket. 

Kontakt dit forsikringsselskab

Får du ikke kompensation, kan du kontakte dit forsikringsselskab og høre, om du kan få erstatning for tabt rejsetid hos dem. Husk derfor at gemme al korrespondance under hele forløbet som dokumentation.

Ødelagt eller mistet bagage: Sådan klager du

Mistet eller ødelagt bagage: Det skal du gøre

Kufferter og tasker, der er gået i stykker eller bagage, du har mistet på en flyvetur, kan du få erstatning for.

Sådan søger du erstatning for mistet eller ødelagt bagage

Sommerhus eller feriehus: Sådan klager du

Sommerhuse og feriehuse: Det kan du klage over

Sommer- eller feriehuse kan du klage over, hvis de ikke lever op til lejeaftalen eller det, du blev lovet i annoncen. Du kan også klage over manglende rengøring.

Dokumentation er vigtig, og så gem altid lejekontrakten og udlejningsannoncen.  

Sådan klager du

Klag direkte og hurtigst muligt til udlejeren, så udlejer kan løse problemet, inden du går videre med din klage. Det gælder uanset om du har lejet sommerhuset gennem en privat udlejer eller et bureau.

Dokumentationen er vigtig. Sørg for få korrespondancen mellem dig og udlejer på skrift, eksempelvis mail.

Ankenævnet for Feriehusudlejning skal du klage til, hvis du ikke kan løse klagesagen med udlejer.

Klag over sommerhuse hos Ankenævnet for Feriehusudlejning

Airbnb, HomeAway mm: Sådan klager du over privat ferieboligudlejning

Klag først til udlejer, så til formidleren

Lejer du feriebolig hos en privat udlejer, for eksempel gennem Airbnb eller HomeAway, og har du ikke fået det, du blev lovet, skal du først klage til den, du lejer boligen af.

Klag så hurtigt som muligt, så udlejeren har mulighed for at udbedre manglen. Husk at få dokumentation for, at du har klaget.

Hjælper udlejeren dig ikke, skal du klage til den hjemmeside, der har formidlet aftalen – det kan for eksempel være Airbnb. Husk at klage på skrift, så du har dokumentation for klagen.

Klag til ankenævn for Feriehusudlejning

Bliver problemet ikke løst med hverken udlejer eller formidler, kan du klage til Ankenævnet for Feriehusudlejning, hvis du har lejet boligen i Danmark.

Klag over sommerhuse hos Ankenævnet for Feriehusudlejning

Det skal du tjekke, før du lejer bil eller bolig af private

Udflugter og oplevelser: Sådan klager du

Udflugter: Hvad kan du klage over?

Jeepsafari, hesteture og surfing – du kan blive tilbudt mange udflugter og oplevelser, når du er på ferie. Brochurer, plakater og ivrige sælgere kan dog love mere, end de kan holde. Har du betalt for noget, du ikke har fået, kan du klage.

Dine klagemuligheder er forskellige, alt efter om udflugten er købt gennem et dansk rejsebureau, eller om du selv har købt den hos en sælger på feriestedet.

Sådan klager du over udflugter købt gennem et dansk rejsebureau

Er udflugten købt gennem et dansk rejsebureau, skal du hurtigst muligt klage til rejsebureaet.

Bliver tvisten ikke løst, kan du klage til Pakkerejse-Ankenævnet, når du kommer hjem.

Klag over udflugter på Pakkerejseankenævnets hjemmeside

Sådan klager du over udflugter købt hos en udenlandsk udbyder

Klager over udflugter købt i udlandet skal du rette til det sted, hvor du har købt udflugten. Vil de ikke hjælpe dig, kan du ikke anke klagen i Danmark.

Klagenævn kan du dog finde i de fleste lande. Vil du klage over udbyder i et EU-land, kan du få hjælp hos Forbruger Europa.

Få hjælp hos Forbruger Europa

Hotel og ferieland: Sådan klager du

Hoteller og ferielande: Det kan du klage over

Beskidte værelser, aircondition, der ikke virker, mangel på varmt vand og faldefærdige møbler er eksempler på ting, du kan klage over ved hoteller.

Klag altid hurtigst muligt til hotellet, mens du stadig er gæst på hotellet. Hotellet skal have en mulighed for at udbedre det, klagen omhandler.

Afviser hotellet at imødese dine krav, kan du vælge at gå videre med klagen til den relevante klagemyndighed i det land, du befinder dig i.

Sådan klager du over hoteller og ferielande i Danmark

Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme skal du klage til, hvis du og hotellet eller ferielandet ikke kan løse konflikten indbyrdes.

Klag over hoteller og ferielande i Danmark hos ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme

Sådan klager du over hoteller og ferielande i udlandet

Hoteller og ferielande i udlandet kan du klage over til danske ankenævn, hvis du har købt dem som en del af en pakkerejse. Læs mere under punktet Pakkerejse, charterrejse mm: Sådan klager du.

Vil du klage over ophold på hoteller og ferielande i udlandet, som du ikke har købt gennem et dansk rejsebureau, skal du kontakte de relevante myndigheder i det land, du har opholdt dig i. Vil du klage over en udbyder i et EU-land, kan du få hjælp hos Forbruger Europa.

Få hjælp hos Forbruger Europa