Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Online shopping: Undgå at blive snydt på nettet

Nethandel er en nem måde at handle på, men pas på. For digitale svindlere sidder klar. Læs her, hvordan du foretager sikker e-handel.
Af Kasper Ellesøe
6. Februar 2017
Onlineshopping Undgå at blive snydt på nettet
Foto: iStock

Tjek webbutikken

Internethandel kan føles utrygt, for hvordan ved du, om en netbutik er sikker og pålidelig? Men faktisk er du bedre stillet både med fortrydelsesret og med muligheder for tilbagebetaling, når du handler online inden for EU, end du er, når du handler i almindelige forretninger.

Shopper du online med nogle enkle råd in mente, er der ikke så meget at frygte.

Webshoppen skal du altid undersøge grundigt, inden du trykker køb:

  • Hvilke kontaktoplysninger oplister webshoppen? Der skal både stå virksomhedens navn, en e-mail-adresse, et telefonnummer og virksomhedens fysiske postadresse.
     
  • Er der CVR-nummer? Danske virksomheder, der er registreret i det Centrale Virksomhedsregister, har et 8-cifret CVR-nummer. Det er virksomhedens identifikationsnummer. Alle EU-baserede virksomheder skal have det stående.
     
  • Er siden e-mærket? E-mærket er den danske mærkningsordning, der betyder, at virksomheden bag siden har forpligtet sig til at overholde gældende lovgivning og følger e-mærkets retningslinjer for blandt andet betalingsformer. E-mærket kontrollerer løbende de e-mærkede butikker.
     
  • Ser teksten fornuftig ud? Hvis teksten ligner noget, der er oversat med Google Translate og er fyldt med stavefejl, kan det være tegn på, at siden ikke er sikker.
     
  • Er priserne realistiske? Hvis varerne har "skæve priser" som 492,43 kroner, kan det være tegn på, at siden er oversat af en maskine. Hvis varerne er betragteligt billigere end andre steder, kan det være et tegn på, at varerne er kopivarer.
     
  • Tjek virksomheden på Google og forbrugeranmeldelsessider. Hvordan er anmeldelserne af siden? Og hvad har andre forbrugere gjort sig af erfaring med siden?

Læs betingelserne

Returret, fortrydelsesret og hvem, der skal betale for tilbagesendte varer, skal fremgå af shoppens betingelser.

Webshoppens betingelser skal du altid læse grundigt igennem, inden du trykker køb. Du er rigtig godt beskyttet, når du handler online - du har for eksempel 14 dages returret ved køb af langt de fleste varer inden for EU.

Gebyrer og leveringspriser skal være medregnet i prisen, men du kan komme til at betale ekstra i form af told og skat for varer, der bliver sendt fra lande uden for EU.

Abonnementer kan også være en fælde. Læs grundigt, så du undgår at starte et abonnement, som du løbende betaler for, hvis du ikke ønsker det.

Betal sikkert

Betalingskort, kontooverførsler eller Mobile Pay? Der findes mange forskellige måder at betale på, når du handler på nettet.

Shopper du online, så følg altid disse råd:

  • Brug altid betalingskort, Mobile Pay eller Swipp. Hvis du aldrig får din vare, eller hvis webshoppen har trukket et højere beløb end aftalt, kan banken føre dine penge tilbage for dig.
     
  • Betal ikke via kontooverførsel eller per efterkrav – banken kan ikke hjælpe dig, hvis du bliver snydt!
     
  • Kontroller om forbindelsen er sikker, når du betaler. Din internetforbindelse skal være krypteret, når du overfører fortrolige oplysninger som for eksempel dit kortnummer. Når forbindelsen er sikker, vil der være en lille hængelås foran url'en i de fleste browsere.
     
  • Oplys aldrig dit kortnummer, med mindre du er ved kassen og i gang med at betale for en vare - heller ikke per mail eller telefon til en, der skal hjælpe dig!
     
  • Gem dokumentationen. Tag et screenshot eller et billede af bekræftelsessiden og gem det, eller gem ordrebekræftelsen, som butikken sender til din mail.

Efter købet

Kontroller din konto og tjek, om dit kontoudtog passer med din faktura.

Er der trukket beløb på din konto, som du ikke kender til, eller er der trukket et højere beløb på din konto, end du havde godkendt ved bestillingen, skal du straks klage til den erhvervsdrivende – gerne på skrift.

Svarer den erhvervsdrivende ikke på din henvendelse, eller accepterer vedkommende ikke din klage, skal du kontakte din bank. Banken kan føre dine penge tilbage til dig, hvis du har betalt med betalingskort, Mobile Pay eller Swipp.

Betalingskort: Sådan får du pengene tilbage

Online shopping, der er gået galt, kan du i visse tilfælde også klage over.

Sådan klager du over online-køb

Er det alligevel gået galt?

  • Fortryder du dit køb - eller lever det ikke op til dine forventninger - har du 14 dages fortrydelsesret på langt de fleste varer købt inden for EU.

Kend dine rettigheder ved fortrydelse af online-køb

  • Er din vare ikke dukket op?

Nethandel: Det skal du gøre, hvis varen ikke dukker op

  • Er du blevet udsat for netsvindel?

Sådan anmelder du svindel på nettet

Medlemsfordel: Få tjekliste til online shopping

Shopper du ofte online, men er du bekymret for det, kan du som medlem få hjælp med en tjekliste fra Forbrugerrådet Tænk.

Her er der mere indhold for dig, som er medlem

Log ind eller køb adgang for at se indholdet

Undgå fejlkøb med vores uafhængige testresultater og anbefalinger.

Sammenlign testede produkter for at finde de bedste til dit behov.

Få gode råd til før, under og efter køb og hjælp til dine rettigheder.