Online shopping: Undgå at blive snydt på nettet
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Online shopping: Undgå at blive snydt på nettet

Nethandel gør det nemt at købe varer fra hele verden. Men digitale svindlere kan sidde klar bag skærmen. Få hjælp til at handle sikkert på nettet.

Foto: Getty Images · 28. november 2024
Online shopping foran computeren.

Webshops gør det let at købe varer hjemme fra sofaen.

Men er webshoppen sikker og pålidelig, eller risikerer du at miste dine penge uden at få din vare? Det kan være svært at gennemskue.

Undgå at blive snydt med disse råd.

Inden webshoppen: Hvem står bag reklamen?

Mange kommer ind på falske webshops ved at klikke på flotte annoncer for tøj, sko og andre produkter på sociale medier. 

Men alle kan nemt og billigt annoncere på Facebook og Instagram - også svindlere. Derfor er det vigtigt allerede at være opmærksom, inden du kommer ind på webshoppen.

Tjek, om siden der annoncerer har et gråt eller blåt flueben. Det betyder, at Facebook eller Instagram har bekræftet, at siden tilhører den virksomhed, den udgiver sig for at være.

Er webshoppen svindel eller ej?

Det er let at lave fup og svindel på nettet – enhver kan oprette en webshop og lokke penge ud af dig. Svindlerne bliver bedre og bedre til at snyde.

Tjek derfor altid, om webshoppen ser troværdig ud, før du køber:

  • Ser teksten fornuftig ud? Hvis teksten ligner noget, der er oversat med Google Translate og er fyldt med sprog- eller stavefejl, kan det være tegn på, at siden ikke er sikker.
  • Er priserne realistiske? Hvis varerne har "skæve” priser som 492,43 kroner, kan det være tegn på, at siden er oversat af en maskine. Hvis produkterne er betragteligt billigere end andre steder, kan det også være et tegn på, at hjemmesiden er fup eller varerne er kopivarer.
  • Slå webshoppen op på Tjekpånettet.dk Her kan du indsætte linket til den webshop du overvejer at købe fra, og så vil den blive krydstjekket i en række registre for dig. Hvis der ikke er nogle advarsler om webshoppen, er det dog ikke en garanti for, at det er sikkert at handle der. Du kan også se, hvornår hjemmesiden er oprettet. En nyoprettet hjemmeside kan være et tegn på svindel – men er det ikke nødvendigvis. Brug derfor altid din sunde fornuft, og de andre råd i denne artikel, før du bestiller fra en webshop.
  • Hvordan ser webadressen ud? Tjek om webadressen stemmer overens med det, der sælges på hjemmesiden. Vær også opmærksom på falske hjemmesider, som ligner kopier af rigtige webshops. Ofte vil der være en mindre forskel i webadressen – fx elgigantenn.dk i stedet for elgiganten.dk.
  • Er beløb og butiksnavn ændret, når du skal godkende købet? Vær opmærksom på, om navn på butikken og beløbet på det, du vil købe, stemmer overens med det, der står på webshoppen, når du skal godkende købet med fx MitID eller MobilePay.

Hvem står bag webshoppen?

Webshoppen skal altid tydeligt fortælle dig, hvem du handler med. Tjek derfor altid:

  • Hvilke kontaktoplysninger har webshoppen? Hjemmesiden skal oplyse virksomhedens navn, en e-mail, et telefonnummer og virksomhedens fysiske postadresse. Kan du ikke finde disse oplysninger, bør du overveje ikke at handle på siden. Vær opmærksom på, at fup-butikker nemt kan skrive en falsk adresse på. Tjek derfor adressen på Google Maps.
  • Har webshoppen et CVR-nummer? En dansk virksomhed har et 8-cifret CVR-nummer på hjemmesiden, der fortæller dig, at virksomheden hører hjemme i Danmark. Mange falske webshops er begyndt at skrive CVR-numre på deres hjemmeside for at overbevise dig om, at det er sikkert at handle hos dem. Derfor er det altid en god ide at slå CVR-nummeret op på cvr.dk, for at se om det rent faktisk eksisterer, og om det stemmer overens med virksomhedens navn.
  • Er siden e-mærket? Virksomheder med e-mærket har forpligtet sig til at overholde gældende lovgivning og følger e-mærkets retningslinjer for blandt andet betalingsformer. Fup-webshops kan dog finde på at sætte et e-mærke på deres side, uden at være certificeret. Derfor er det en god ide at slå siden op på e-mærkets egen hjemmeside. 
  • Hvem sælger varen på webshoppen? Webshops som Temu, Amazon, Wish, Lightinthebox, AliExpress er i virkeligheden online markedspladser, hvor du køber varen af en ekstern sælger. Også på webshops som Zalando, Asos, Elgiganten og Miinto kan du risikere at handle med eksterne partnere. Typisk kan du kun se, hvem du handler med i beskrivelsen ved den enkelte vare, hvor der fx kan stå: "Denne vare sælges af xxx firma". Vær opmærksom på, hvem du handler med – det kan blive dyrt, besværligt eller gå ud over dine rettigheder, hvis partneren er en anden, end den du tror, eller hvis partnervirksomheden ligger uden for EU.

Lever varer og webshop op til forventningerne?

Køber du varer på nettet, har du kun webshoppens oplysninger til at vurdere, om produktet er et godt køb. Du kan heller ikke vurdere, om webshoppens service lever op til dine forventninger:

  • Tjek virksomheden på brugeranmeldelsessider. Hvad har andre gjort sig af erfaringer med virksomheden? Anmeldelserne kan give dig en ide om, hvad andre synes om virksomheden.

Anmeldelserne kan du nogle gange se direkte på webshoppen, men her kan virksomheden selv vælge, hvilke anmeldelser de vil vise. Derfor er de ikke nødvendigvis retvisende. Det er vigtigt, at du selv går ind på brugeranmeldelsessider som Trustpilot og læser anmeldelserne der.

Lav stikprøvekontroller af brugerne bag anmeldelserne, så du er sikker på, at der ikke er tale om falske anmeldelser. Du kan fx tjekke, om brugeren har anmeldt andre produkter, og om de kun laver 1- eller 5-stjernede anmeldelser.

Læs betingelserne for køb

Læs altid webshoppens betingelser igennem, inden du trykker køb.

  • Hvor bliver varen sendt fra? Ligger virksomheden uden for EU, er du ikke altid sikret de rettigheder, du normalt har, når du handler i en dansk forretning eller webshop i EU.
  • Hvordan er du stillet, hvis du vil fortryde købet eller reklamere over varen? Reglerne for returret, fortrydelsesret og hvem, der betaler for at varen sendes tilbage, skal fremgå af butikkens betingelser. Dele af dit køb kan du kun fortryde, hvis det står i betingelserne. I så fald skal du have tilbagebetalt beløbet for den del af købet, du fortryder. Er varen undtagelsesvist ikke omfattet af fortrydelsesretten, skal butikken oplyse dig om det.
  • Billige varer eller gratis prøvepakker kan være en fælde. Nogle gange siger du ja til at betale et månedligt abonnement, selvom du tror, du kun har købt en vare eller takket ja til en prøvepakke. Læs betingelserne grundigt før du køber eller skriver dig op til noget, så du undgår at blive snydt.

Betal sikkert

Betalingskort, kontooverførsler eller MobilePay? Du kan betale på mange måder online – men det er ikke alle betalingsformer, som stiller dig lige godt, hvis handlen går galt.

  • Brug betalingskort eller MobilePay. Hvis du aldrig får din vare, eller hvis webshoppen har trukket et højere beløb end aftalt, kan banken føre dine penge tilbage for dig, når du har betalt med Visa eller Mastercard.
  • Betal ikke via kontooverførsel. Banken kan ikke hjælpe dig, hvis du har betalt med kontooverførsel, og du bliver snydt.
  • Kontrollér om forbindelsen er sikker, når du betaler. Din internetforbindelse skal være krypteret, når du overfører fortrolige oplysninger som for eksempel dit kortnummer. Forbindelsen er sikker, når der er en lille hængelås foran adressen på hjemmesiden.
  • Oplys kun dit kortnummer, når du er ved kassen og i gang med at betale. Du skal aldrig oplyse dit kortnummer på andre tidspunkter – heller ikke per mail eller telefon til en, der skal hjælpe dig.
  • Gem dokumentationen. Tag et screenshot eller et billede af bekræftelsessiden og gem det, eller gem ordrebekræftelsen, som butikken sender til din mail.

Efter købet: Få styr på dine rettigheder, hvis det går galt

Når varen ankommer, skal du tjekke, at dit køb er som lovet - og at butikken kun har hævet det beløb, I har aftalt.

Er varen gået i stykker, eller lever dit køb ikke op til dine forventninger? Har du købt en kopivare, selv om du troede, du fik en original vare? Har virksomheden trukket det forkerte beløb eller lokket dig ind i et abonnement?

Fupbutikker: Få advarsler, før du handler online

Vil du undgå fupbutikker online, kan du downloade appen Mit Digitale Selvforsvar, som vi står bag. Appen giver dig advarsler om aktuelle fupbutikker og andre former for svindel.

E-mærkets online værktøj SIKKER SHOPPING hjælper dig også til at undgå fupbutikker. Installér programmet i browseren Google Chrome, og brug browseren, når du søger efter produkter online. Så bliver onlinebutikker, som e-mærket mistænker for at være fupbutikker, markeret med et rødt advarselsikon i alle dine søgeresultater.

Få svar på dit spørgsmål med det samme

Er du i tvivl om dine rettigheder i en konkret sag? Få rådgivning om købelov og markedsføring online nu.

Start rådgivningen nu