Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Online shopping: Undgå at blive snydt på nettet

Nethandel er en nem måde at handle på. Men digitale svindlere kan sidde klar bag skærmen. Vi hjælper dig sikkert igennem din e-handel.
Af Kasper Ellesøe
2. Marts 2018
Onlineshopping Undgå at blive snydt på nettet
Foto: iStock

Nethandel er nemt, men du skal være på vagt

Netbutikker er nemme at bruge, når du vil shoppe hjemme fra sofaen, men det kan være svært at gennemskue, om en netbutik er sikker og pålidelig.

Køber du varer over internettet, er du faktisk godt stillet i henhold til loven. Du er nemlig bedre stillet i forhold til fortrydelsesret og muligheder for tilbagebetaling, når du handler online inden for EU, end når du handler i fysiske butikker.

Tjek webshoppen

Webshoppen skal du altid undersøge grundigt, inden du trykker køb:

  • Hvilke kontaktoplysninger har webshoppen? Der skal både stå virksomhedens navn, en e-mail-adresse, et telefonnummer og virksomhedens fysiske postadresse.
     
  • Er det en dansk hjemmeside? At virksomhedens webadresse ender på .dk er ikke en garanti for, at virksomheden ligger i Danmark. Ender webadressen på .dk, har du mulighed for at slå den op på hostmaster.dk for at finde ud af, hvor virksomheden er registreret. Ender webadressen på noget andet end .dk, kan du bruge whois.com, hvor du kan slå andre hjemmesider op.
     
  • Er der CVR-nummer? Danske virksomheder har et 8-cifret CVR-nummer, når de er registreret i det Centrale Virksomhedsregister. Det er virksomhedens identifikationsnummer, som skal stå på hjemmesiden.
     
  • Er siden e-mærket? E-mærket er en dansk mærkningsordning, der skal sikre forbrugerne en sikker e-handel. Virksomheder med e-mærket har forpligtet sig til at overholde gældende lovgivning og følger e-mærkets retningslinjer for blandt andet betalingsformer. E-mærket kontrollerer løbende de e-mærkede butikker.

På e-mærkets hjemmeside kan du tjekke, om webshoppen har e-mærket

  • Ser teksten fornuftig ud? Hvis teksten ligner noget, der er oversat med Google Translate og er fyldt med stavefejl, kan det være tegn på, at siden ikke er sikker.
     
  • Er priserne realistiske? Hvis varerne har "skæve priser" som 492,43 kroner, kan det være tegn på, at siden er oversat af en maskine. Hvis varerne er betragteligt billigere end andre steder, kan det være et tegn på, at varerne er kopivarer.
     
  • Tjek virksomheden på forbrugeranmeldelsessider. Hvordan er anmeldelserne af siden? Og hvad har andre forbrugere gjort sig af erfaring med siden? Forbrugeranmeldelsessider, som for eksempel Trustpilot,skal tages med et gran salt, men de kan give dig en fin idé om, hvilke erfaringer andre forbrugere har gjort sig.
     
  • Hvor bliver varen sendt fra? Told, skat og andre afgifter kan du risikere at skulle betale, hvis din vare ikke sendes fra et EU-land. Selv om teksten på hjemmesiden er dansk, er det ikke sikkert, at din pakke bliver afsendt fra Danmark. Derfor er det vigtigt at tjekke, hvor varerne sendes fra.

Få styr på importafgifter, told og moms her

Læs betingelserne for køb

Webshoppens betingelser skal du altid læse grundigt igennem, inden du trykker køb. Du er forholdsvis godt beskyttet, når du handler online indenfor EU. Du har for eksempel 14 dages fortrydelsesret ved køb af langt de fleste varer inden for EU.

  • Køber du en vare, der undtagelsesvis ikke er omfattet af fortrydelsesretten, skal netbutikken skrive det tydeligt på hjemmesiden.
     
  • Returret, fortrydelsesret og hvem, der betaler for tilbagesendelse af varer, skal fremgå af butikkens betingelser.
     
  • Dele af dit køb kan du kun fortryde, hvis det står i betingelserne. I så fald skal du have tilbagebetalt beløbet for den del af købet, du fortryder.
     
  • Billige eller gratis prøvepakker på en vare kan være en fælde. Læs betingelserne grundigt, så du undgår at starte et abonnement, som du løbende betaler for.

Sådan undgår du abonnementsfælder på nettet

Betal sikkert

Betalingskort, kontooverførsler eller Mobile Pay? Der findes mange forskellige måder at betale på, når du handler på nettet.

Shopper du online, så følg altid disse råd:

  • Brug altid betalingskort eller Mobile Pay. Hvis du aldrig får din vare, eller hvis webshoppen har trukket et højere beløb end aftalt, kan banken føre dine penge tilbage for dig.
     
  • Betal ikke via kontooverførsel eller per efterkrav – banken kan ikke hjælpe dig, hvis du bliver snydt!
     
  • Kontrollér om forbindelsen er sikker, når du betaler. Din internetforbindelse skal være krypteret, når du overfører fortrolige oplysninger som for eksempel dit kortnummer. Forbindelsen er sikker, når der er en lille hængelås foran adressen på hjemmesiden.
     
  • Oplys aldrig dit kortnummer, med mindre du er ved kassen og er i gang med at betale for en vare - heller ikke per mail eller telefon til en, der skal hjælpe dig!
     
  • Gem dokumentationen. Tag et screenshot eller et billede af bekræftelsessiden og gem det, eller gem ordrebekræftelsen, som butikken sender til din mail.

Sådan får du pengene tilbage på din konto

Efter købet

Beløbet, der bliver trukket fra din konto, skal svare til det aftalte. Klag til den erhvervsdrivende, hvis der bliver trukket beløb fra din konto, som du ikke har godkendt. Klag på skrift til webshoppen, så du altid har dokumentation for din klage.

Banken skal du kontakte, hvis den erhvervsdrivende ikke accepterer din klage. Banken kan føre pengene tilbage til dig, hvis du har betalt med betalingskort eller Mobile Pay.

Er det alligevel gået galt?

Accepterer netbutikken ikke din klage, kan du for danske virksomheder klage videre til den offentlige forbrugerportal forbrug.dk. For varer købt i en EU-shop og uden for EU, er der andre klageløsninger for. 

Sådan klager du over online-køb i Danmark, EU og uden for EU 

Dukker din vare aldrig op, skal du kræve pengene tilbage.

Det skal du gøre, hvis varen ikke dukker op

Oplever du svindel på nettet, skal du hurtigt melde netbutikken til poli.

Sådan anmelder du svindel på nettet

Medlemsfordel: Få tjekliste til online shopping

Shopper du ofte online, kan du som medlem få hjælp med en tjekliste fra Forbrugerrådet Tænk.

Bliv medlem og se resten

Log ind eller køb adgang nu

- Få adgang til alle test og anbefalinger
- Gør de bedste køb og find de bedste produkter
- Undgå fejlkøb og at blive snydt
- Få hjælp til før, under og efter køb
- Støt vores arbejde for bedre rettigheder for alle forbrugere.