Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem nu

Social

Titel

Online shopping: Undgå at blive snydt på nettet

Nethandel er en nem måde at handle på. Men digitale svindlere kan sidde klar bag skærmen. Vi hjælper dig sikkert igennem din e-handel.
Af Kasper Ellesøe
15. November 2017
Onlineshopping Undgå at blive snydt på nettet
Foto: iStock

Bevar forbrugernes stemme

Regeringen vil skære 5 millioner kroner fra forbrugernes vagthund. Det svarer til 1/3 af det tilskud, vi får fra staten. Pengene bruger vi til at oplyse dig om dine rettigheder og til at tale den almindelige forbrugers sag over for banker, virksomheder og producenter.

Vær med i kampen. Bevar forbrugernes stemme.

Nethandel er nemt, men risikabelt

Internethandel er en nem måde at købe varer på, men det kan være svært at gennemskue, om en netbutik er sikker og pålidelig.

Køber du varer over internettet er du faktisk bedre stillet i henhold til loven. Du er nemlig godt stillet i forhold til fortrydelsesret og muligheder for tilbagebetaling, når du handler online inden for EU, end når du handler i butikker.

Tjek webbutikken

Webshoppen skal du dog altid undersøge grundigt, inden du trykker køb:

  • Hvilke kontaktoplysninger har webshoppen? Der skal både stå virksomhedens navn, en e-mail-adresse, et telefonnummer og virksomhedens fysiske postadresse.
     
  • Er der CVR-nummer? Danske virksomheder har et 8-cifret CVR-nummer, når de er registreret i det Centrale Virksomhedsregister. Det er virksomhedens identifikationsnummer, som skal stå på hjemmesiden.
     
  • Er siden e-mærket? E-mærket er en dansk mærkningsordning, der skal sikre forbrugerne en sikker e-handel. Virksomheder med e-mærket har forpligtet sig til at overholde gældende lovgivning og følger e-mærkets retningslinjer for blandt andet betalingsformer. E-mærket kontrollerer løbende de e-mærkede butikker.
     
  • Ser teksten fornuftig ud? Hvis teksten ligner noget, der er oversat med Google Translate og er fyldt med stavefejl, kan det være tegn på, at siden ikke er sikker.
     
  • Er priserne realistiske? Hvis varerne har "skæve priser" som 492,43 kroner, kan det være tegn på, at siden er oversat af en maskine. Hvis varerne er betragteligt billigere end andre steder, kan det være et tegn på, at varerne er kopivarer.
     
  • Tjek virksomheden på forbrugeranmeldelsessider. Hvordan er anmeldelserne af siden? Og hvad har andre forbrugere gjort sig af erfaring med siden?

Læs betingelserne

Webshoppens betingelser skal du altid læse grundigt igennem, inden du trykker køb. Du er rigtig godt beskyttet, når du handler online. Du har for eksempel 14 dages fortrydelsesret ved køb af langt de fleste varer inden for EU.

  • Køber du en vare, der undtagelsesvis ikke er omfattet af fortrydelsesretten, skal netbutikken skrive det tydeligt på hjemmesiden.
     
  • Returret, fortrydelsesret og hvem, der skal betale for tilbagesendelse af varer, skal fremgå af butikkens betingelser.
     
  • Dele af dit køb kan du kun fortryde, hvis det står i betingelserne. I så fald, skal du have tilbagebetalt beløbet for den del af købet, du fortryder.
     
  • Gebyrer og leveringspriser skal være medregnet i prisen, men du kan komme til at betale ekstra i form af told og skat for varer, der bliver sendt fra lande uden for EU.
     
  • Billige eller gratis prøvepakker på en vare kan være en fælde. Læs betingelserne grundigt, så du undgår at starte et abonnement, som du løbende betaler for.

Sådan undgår du abonnementsfælder på nettet

Betal sikkert

Betalingskort, kontooverførsler eller Mobile Pay? Der findes mange forskellige måder at betale på, når du handler på nettet.

Shopper du online, så følg altid disse råd:

  • Brug altid betalingskort eller Mobile Pay. Hvis du aldrig får din vare, eller hvis webshoppen har trukket et højere beløb end aftalt, kan banken føre dine penge tilbage for dig.

Sådan får du pengene tilbage på din konto

  • Betal ikke via kontooverførsel eller per efterkrav – banken kan ikke hjælpe dig, hvis du bliver snydt!
     
  • Kontrollér om forbindelsen er sikker, når du betaler. Din internetforbindelse skal være krypteret, når du overfører fortrolige oplysninger som for eksempel dit kortnummer. Forbindelsen er sikker, når der er en lille hængelås foran adressen på hjemmesiden.
     
  • Oplys aldrig dit kortnummer, med mindre du er ved kassen og i gang med at betale for en vare - heller ikke per mail eller telefon til en, der skal hjælpe dig!
     
  • Gem dokumentationen. Tag et screenshot eller et billede af bekræftelsessiden og gem det, eller gem ordrebekræftelsen, som butikken sender til din mail.

Efter købet

Kontroller din konto og tjek, om dit kontoudtog passer med din faktura.

Beløbet, der bliver trukket fra din konto, skal svare til det aftalte. Du skal klage til den erhvervsdrivende, hvis der bliver trukket beløb fra din konto, som du ikke har godkendt. Klag på skrift til webshoppen, så du altid har dokumentation for din klage.

Banken skal du kontakte, hvis den erhvervsdrivende ikke accepterer din klage. De kan føre pengene tilbage til dig, hvis du har betalt med betalingskort eller Mobile Pay

Er det alligevel gået galt?

Accepterer netbutikken ikke din klage, skal du klage videre til den offentlige forbrugerportal forbrug.dk.

Sådan klager du over online-køb

Dukker din vare aldrig op, skal du kræve pengene tilbage.

Det skal du gøre, hvis varen ikke dukker op

Netsvindel skal du altid være opmærksom over for, men hvis uheldet er ude, skal du hurtigt anmelde netbutikken.

Sådan anmelder du svindel på nettet

Medlemsfordel: Få tjekliste til online shopping

Shopper du ofte online, kan du som medlem få hjælp med en tjekliste fra Forbrugerrådet Tænk.

Her er der mere indhold for dig, som er medlem

Log ind eller køb adgang for at se indholdet

Undgå fejlkøb med vores uafhængige testresultater og anbefalinger.

Sammenlign testede produkter for at finde de bedste til dit behov.

Få gode råd til før, under og efter køb og hjælp til dine rettigheder.