Når en ny opvaskemaskine koster halvanden gang af en reparation, så skifter jeg den nok bare ud
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

"Går den bare i stykker igen i morgen?”

Selv om Emil Thomsen gør sig tanker om miljø­påvirkningen, foretrækker han ofte at købe nyt i stedet for at reparere. Pris og graden af besværlighed gør en forskel.

Stina Askholm Mellerup · Foto: Karin Majland · 17. oktober 2022
Emil Thomsen

”Jeg er til en vis grad villig til at gøre en ekstra indsats for miljøets skyld. Men hvis det bliver for besværligt eller dyrt, så synes jeg, at jeg går for meget på kompromis på andre parametre,” fortæller Emil Thomsen.

Han har siden 2021 boet i eget rækkehus i den østjyske by Hørning sammen med sin kæreste. Siden parret flyttede i eget hus, har dilemmaet om reparation eller nykøb også spillet en større rolle.

Ny opvaskemaskine eller reparation?

”Konkret står vi med en opvaskemaskine, som er syv år gammel. Der går nok ikke længe, inden den står af. Hvis vi skal have en ud og kigge på den, så koster det jo penge bare at få en vvs’er ind ad døren – og der er jo ingen garanti for, at den kan fikses. Når en ny opvaskemaskine koster halvanden gang af en reparation, så skifter jeg den nok bare ud,” fortæller Emil Thomsen.

Umiddelbart har Emil Thomsen heller ikke lyst til at prøve at reparere en opvaskemaskine selv, hvis den går i stykker.

”En opvaskemaskine er sådan en stor klods, og jeg aner intet om det. Jeg har da set de første gør det selv-videoer på YouTube, men hvis det ikke umiddelbart er tydeligt, hvad fejlen er, så orker jeg ærlig talt ikke den store fejlsøgningsproces.”

Forskel på produkter

Til gengæld har Emil Thomsen tidligere fået repareret en ødelagt telefon.

”Jeg havde købt en ny iPhone til 5.000 kroner, og efter en uge tabte jeg den, så skærmen gik i stykker. Det kostede 3.000 kroner at få den skiftet, fordi telefonen var så ny. Hvad er så forskellen på det og en opvaskemaskine?"

"Hvis jeg får skiftet skærmen på en telefon, så har jeg stort set en garanti for, at den kommer til at virke igen. Men en opvaskemaskine, som jeg intet aner om – hvilken garanti har jeg for, at den ikke bare går i stykker i morgen igen?” siger Emil Thomsen.

Udvidet reklamationsret kunne virke

For Emil Thomsen kunne en udvidet reklamationsret gøre, at han ikke bare skiftede et defekt produkt ud.

”I forhold til reklamationsret ville det komme meget an på produktet. En opvaskemaskine skal gerne holde syv år, og jeg ville da klart få repareret den, hvis der var en længere reklamationsret. En opvaskemaskine skal jo bare vaske op."

"Men for fjernsyn og telefon der nytter det ikke noget med fx ti års reklamationsret, for så ville der alligevel være kommet nyere og bedre alternativer i mellemtiden. Fik jeg fradrag for reparation, kunne jeg godt overveje det – men man skal jo stadig have nogle penge op af lommen.”