Brit fik ekstraregning på 550 kr. for en rejse, hun havde købt og betalt
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Brit fik ekstraregning på 550 kr. for en rejse, hun havde købt og betalt

Stigende brændstofpriser får rejsebureauer til at sende ekstraregninger til kunder.

Magnus Kisbye Rasmussen · Foto: Getty Images · 28. juni 2022
Azorerne

Du har allerede klikket dig igennem møllen af ekstraudgifter og tilkøb, da du bestilte din flyrejse. Kan du forestille dig, at du herefter modtager en ekstraregning på samme bestilling, efter du har betalt?  

Flere kunder hos danske rejsebureauer har på det seneste oplevet netop at blive påkrævet en ekstra betaling efter, de har bestilt og betalt for ferien. Det er de stigende priser på brændstof, der giver rejsebureauerne en ekstra udgift, som de ender med at sende videre til kunderne. 

”Kan det virkelig være rigtigt”

Det har Brit Hars-Rasmussen og hendes kæreste måttet sande. I april – et par uger efter, at parret havde bestilt en rejse til Azorerne med Bravo Tours – tikkede en mail ind med en opkrævning på 275 kroner pr person.  

”Jeg tænkte: Kan det virkeligt være rigtigt? Når man køber en varer, så regner man også med, at det er den pris, der er annonceret med, som man skal betale,” siger Brit Hars-Rasmussen, som i forundring ringede til Forbrugerrådet Tænks rådgivning om hjælp. 

Parret fra Slangerup som allerede havde betalt knap 13.000 kroner for rejsen måtte altså betale yderligere 550 kroner for at kunne få lov til at stige ombord på flyet mod de portugisiske øer.  

”For mig er det mere princippet i, at de (rejsebureauerne, red.) kan opkræve en efterregning, efter man har købt deres pakkerejse, der er forkert. Men hvis man havde været en større familie, der skulle afsted, så kunne det lige også pludselig godt være en stor ekstra udgift,” siger Brit Hars-Rasmussen. 

Ekstraregninger og lovgivningen

Selvom det er en trist besked at få, så må rejsebureauerne faktisk gerne kræve efterfølgende betalinger for sine produkter, som den nuværende lovgivningen er udformet. Ifølge pakkerejseloven må rejsebureauer forhøje den i forvejen aftalte pris med op til otte procent, så længe prisændringen varsles senest 20 dage inden afrejse.

Desuden kræves det, at muligheden for en ekstra opkrævning er nævnt i købskontrakten, som fremkommer, når du skal godkende, at du har ”læst og forstået handelsbetingelserne”.   

I Brit Hars-Rasmussens tilfælde havde hun aldrig hørt om efterregninger på pakkerejser, så hun havde selvsagt ikke skænket det en tanke i købsøjeblikket. 

”Jeg synes ikke, det stod nogle steder. Det har formentligt stået skrevet i et eller andet betalingsvilkår, men jeg har ikke tænkt, at det kunne være tilfældet. Jeg anede ikke, at det kunne være en mulighed, at prisen på en rejse kunne stige med tilbagevirkende kraft,” siger Brit Hars-Rasmussen. 

Ikke tilstrækkelig information til forbrugerne

I Forbrugerrådet Tænk opfordrer vi rejsearrangørerne til at oplyse kunderne klart og tydeligt, hvis der kan forekomme ekstraregninger på deres produkter, efter rejsen er købt.

Vi mener ikke, at det er tilstrækkeligt, at en sådan information er skrevet med småt i et i øvrigt langt dokument. Vi mener, at det bør oplyses tidligere i købsprocessen, og gerne på forsiden af rejsebureauernes websites. 

Indtil da anbefaler vi, at hvis du som forbruger er i tvivl om, hvorvidt du kan blive opkrævet en ekstra udgift på din rejse, så forhør dig hos det pågældende rejsebureau, inden du køber rejsen.