Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Flybilletter: Skal du købe hos flyselskab eller rejseportal?

Rejseportaler står for en stor del af salget af flybilletter. Men ofte kan det betale sig at springe mellemleddet over og købe direkte fra flyselskabet.
Af Christina Vejsgaard
4. November 2016
Rejseformidlere - hvem køber du flybilletterne af?
Foto: iStock

Flyselskabet er måske billigere

Billige flybilletter kan du let finde, hvis du søger på nettet. Men kig dig for, inden du køber. Der kan nemlig være stor forskel på, hvilken pris, service og hjælp du får, alt efter om du booker din billet via en rejseportal, et rejseselskab eller direkte hos flyselskabet.

Priserne ser måske lave ud, når rejseportalen – altså et website, der sælger flybilletter på vegne af flyselskaber – præsenterer dem i søgemaskinen. Men ofte kan du spare penge ved at købe direkte fra flyselskabets eget website.

Gebyrer og afgifter kan være lagt oveni prisen. Jo flere aktører, der er mellem dig og flyveturen, desto flere skal tjene på dit køb. Der kan dog være slagtilbud eller andre faktorer, der gør, at du kan få flybilletten billigere ved at købe via en rejseportal i stedet for direkte hos flyselskabet.

Support og service koster ekstra

Flybilletter købt via en rejseportal, kan det betyde, at information om ændringer eller aflysninger på din flyrute ikke når frem til dig. Du risikerer derfor at ende i en situation, hvor hverken rejseformidler eller flyselskab vil hjælpe dig.

Ændringer i bestillingen kan let komme til at koste dyrt. Rejseportaler tager ofte høje gebyrer for, når deres kunder henvender sig for at lave om i bestillingen.

Prisen for din flybillet kan let blive højere, allerede inden du har betalt for den. Det sker, fordi mange rejseportaler tager høje gebyrer for, når deres kunder ændrer i bestillingen.

Ombookinger og afbestillinger bliver også ofte dyrere og mere komplicerede, når du køber via en rejseportal frem for hos flyselskabet. Tjek derfor altid betingelserne.

Tjekliste før du booker

Køber du din flybillet igennem en rejseportal, så vær opmærksom på følgende, inden du bestiller:

  • Pris: Tjek prisen inklusiv alle afgifter og gebyrer. Sammenlign prisen med den, du kan få hos flyselskabet selv.
  • Skjulte gebyrer: Læs rejseportalens betingelser igennem for skjulte gebyrer, du kan komme til at betale senere. Hvad skal du for eksempel betale, hvis du vil ombooke billetten eller ændre navnene på billetterne? Sammenlign også størrelserne på gebyrerne med flyselskabets egne.
  • Kundeanmeldelser: Søg på nettet eller spørg blandt din omgangskreds. Er folk tilfredse, eller har der været problemer? Hvis anmeldelserne siger god for virksomheden, kan du som regel booke med ro i sindet.
  • Pakkerejser: Køber du fly og hotel samlet, er du dækket af Pakkerejseloven. Det betyder, at sælgeren af pakken er ansvarlig, hvis noget går galt. Du kan også få kompensation, og du har adgang til Pakkerejse-Ankenævnet, hvis du ender i en konflikt, du ikke kan løse med udbyderen selv.

Flyrejse købt med betalingskort

Flybilletter købt med internationalt betalingskort kan du få bankens hjælp til at få pengene retur for, hvis flyselskabet går konkurs. Dette gælder dog ikke, hvis du har betalt med Dankort. Du skal kontakte din bank og bede dem om at tilbageføre pengene til din konto.