Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Flybilletter: Hvem skal du købe billetten af?

Billige flybilletter kan du købe flere steder online. Men kan du få hjælp, hvis der opstår problemer med din billet?
Af Lasse Olsen
23. Juni 2020
Flybilletter Hvem skal du købe billetten af
Foto: Getty Images

Overvejer du at købe flybilletter, der er billige på grund af coronavirus?

Vær opmærksom på, at situationen hurtigt kan udvikle sig, så det ikke længere er muligt for dig at komme afsted.

Køber du kun flybilletter kan du miste de penge, du har betalt for flybilletterne. Du kan også få problemer med at få pengene tilbage for hoteller, billeje, udflugter og så videre.

Køber du en pakkerejse er du bedre stillet.

Booker du alligevel selv flybilletter? Så gå efter fleksible billetter, som du kan ombooke, hvis du ikke vil afsted. Husk også at købe en afbestillingsforsikring, der dækker dine behov for aflysning, eller at tjekke at din årsrejseforsikring indeholder afbestillingsforsikring.

Find billige flybilletter på nettet

Billige flybilletter kan du let finde, hvis du søger på nettet. Men det er ikke lige meget, hvem du køber din billet af.

Skal du købe dine flybilletter direkte af et flyselskab eller gennem en portal? Hvad skal du tjekke, før du trykker køb? Og hvem skal du klage til, hvis du får problemer på rejsen. Få hjælp her.

Flyselskab eller portal: Hvad er forskellen?

Flybilletter kan du finde online hos enten flyselskaber eller portaler.

  • Flyselskaber
    Flyselskaberne sælger selv flybilletter på deres hjemmesider. Flyselskaber er for eksempel SAS, Norwegian og Easyjet. Køber du flybilletter hos et flyselskab, er det en handel mellem 2 parter – dig og flyselskabet. Det gør det nemt at afkode, hvem der har ansvaret, hvis der opstår problemer.

  • Portaler
    Flyportaler findes i forskellige former. Nogle portaler sælger ikke flybilletter men sammenligner kun priser. Det gælder for eksempel momondo.dk, travelmarket.dk og skyscanner.dk.
    Andre portaler udbyder og sælger flybilletter til dig på vegne af flyselskaber. Portaler som expedia.dk, flybillet.dk og travellink.dk sælger flybilletter og er dermed forhandleren.
    Portalerne er mellemled mellem dig og flyselskabet, og derfor er det sværere at placere ansvaret, hvis noget går galt.

Tjek altid grundigt, hvilken side du køber flybilletten på. Du kan for eksempel se i adressefeltet, om du handler på flyselskabets egen hjemmeside.

Tjek flere portaler og flyselskabets egen hjemmeside

Finder du din flybillet gennem en portal, viser portalen dig ikke altid de billigste billetter.

Billetterne kan være billigere direkte hos flyselskabet. Se derfor altid efter, hvad billettens pris er på flyselskabets egen hjemmeside.

Forbrugerrådet Tænk anbefaler, at du køber dine flybilletter direkte af selskabet.

Det skal du vide, når du bruge prisportaler

Bestil flybilletter som en samlet reservation

Sammensætter du selv din rejse af flere flybilletter, du køber separat? Så kan du komme i klemme, hvis der opstår forsinkelser.

Skal du mellemlande, og har du købt flybilletterne samlet, skal sælgeren hjælpe dig videre, hvis du ikke når forbindelsen. Hjælpen har du ikke ret til, hvis billetterne har forskellige reservationsnumre.  

Portaler sælger nogle gange billigere flybilletter end flyselskaberne, fordi portalerne sammensætter separate flybilletter enten fra samme flyselskab eller fra forskellige flyselskaber.

Kontakt portalen, hvis du er i tvivl, om du risikerer at købe flybilletter, som ikke er en samlet reservation.

Køb flybilletten med dit kreditkort

Har du et internationalt kreditkort, som for eksempel Visa, MasterCard eller American Express, kan det være en fordel at købe dine flybilletter med kortet. Internationale kreditkort har nemlig typisk en rejseforsikring indbygget, når du køber en rejse med kortet. Men det afhænger af, hvilken type kort, du har.

Banken bestemmer, hvilke fordele der følger med de forskellige betalingskort. Tjek derfor med din bank, om du har en rejseforsikring tilknyttet dit kreditkort, og hvad forsikringen dækker. Det kan spare dig for at tilkøbe en dyr rejseforsikring.

Rejseforsikring: Har du brug for en?

Konkurssikring er ofte unødvendig

Konkurssikring er ofte overflødig, hvis du køber flybilletter med udrejse fra en dansk lufthavn og hjemrejse til en dansk lufthavn.

Rejsegarantifonden dækker som udgangspunkt konkurser inden for flyrejser. Fonden prioriterer at få folk hjem fra destinationen i første omgang. Hvis der er penge nok i fonden, så dækker den også rejser, som du ikke er kommet afsted på. Der er dog en selvrisiko på 1.000 kroner per person.

Konkurssikringen gennem Rejsegarantifonden havde Forbrugerrådet Tænk kæmpet for i flere år, da den blev vedtaget i 2015.

Disse resultater opnåede vi for dig i 2015

Sådan er du dækket, hvis flyselskabet går konkurs

Tjek flybilletten grundigt, før du betaler

Køber du en flybillet, har du ikke fortrydelsesret på billetten, og du kan heller ikke ombooke den. Det kan derfor være dyrt og svært eller ligefrem umuligt at ændre flybilletten, hvis du har valgt forkerte datoer eller skrevet et navn forkert.

Nogle flyselskaber tilbyder dog, at du kan fortryde dine flybilletter op til 24 timer efter, du har købt dem.

Tjek altid, før du godkender købet, at:

  • Destinationen er rigtig.

  • Navne er stavet rigtigt.

  • Pasnumre er korrekte.

  • Datoerne er dem, du ønsker.

  • Eventuelle særlige ønsker er skrevet ned.

  • Slutprisen passer med det, du er blevet lovet.

Er der en fejl på din flybillet? Så skal du hurtigst muligt kontakte dem, du har købt billetten af. Når købet først er gået igennem, har du accepteret det, der står på flybilletten.

Aflyst eller forsinket fly: Klag til forhandleren

Er flyet aflyst eller forsinket? Har du brug for at ombooke flybilletterne eller ændre på dem? Kontakt altid sælgeren af flybilletterne, hvis der opstår problemer på rejsen, eller du vil klage over rejsen.

Har du købt flybilletter gennem en portal, kan der opstå tvivl, om flyselskabet eller portalen er den reelle sælger af flybilletterne.

Det er som udgangspunkt den, som du har købt billetterne af, der er den ansvarlige. Men portalen kan fraskrive sig ansvaret for billetterne.

Portalen fraskriver sig ansvaret ved tydeligt at informere dig om, at portalen ikke tager ansvar, hvis noget går galt, mindst 2 gange i løbet af købet af flybilletterne.

Klag til både flyselskabet og portalen, hvis du er i tvivl om, hvem der har ansvaret for at hjælpe dig, efter du har købt flybilletter via en portal. Kun flyselskabet eller portalen kan dog ende med at være ansvarlig – de kan ikke begge have ansvaret. Du kan senest klage 3 år efter købet.

Klag over et forsinket eller aflyst fly

Følg med - skriv dig op til vores nyhedsbrev

Har coronavirussen påvirket din ferie? Eller påvirker den dine rettigheder, når du handler?

Undgå at købe flybilletter på portaler

"Hvis du køber flybilletter gennem en portal, så skal du være opmærksom på, at der kan opstå problemer med hvem der har ansvaret, hvis for eksempel flyet bliver aflyst.

Forbrugerrådet Tænk anbefaler, at du overvejende bruger portaler til at få inspiration, når du leder efter rejser, men køber billetten hos selve flyselskabet. Så slipper du for en masse besvær om ansvaret, hvis der opstår problemer på rejsen."

- Vibeke Myrtue Jensen, politisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk