Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Flybilletter: Hvem skal du købe billetten af?

Billige flybilletter kan du købe flere steder online. Men kan du få hjælp, hvis der opstår problemer med din billet?
Af Lasse Olsen
10. Juli 2019
Flybilletter Hvem skal du købe billetten af
Foto: Getty Images

Find billige flybilletter på nettet

Billige flybilletter kan du let finde, hvis du søger på nettet. Men det er ikke lige meget, hvem du køber din billet af.

Skal du købe dine flybilletter direkte af et flyselskab eller gennem en portal? Få hjælp her.

Test: Undgå at blive snydt af flyprisportaler

Flyselskab eller portal: Hvad er forskellen?

Flybilletter kan du finde online hos enten flyselskaber eller portaler.

Flyselskaber

Flyselskaberne, som flyver rejsende fra a til b, sælger selv flybilletter på deres hjemmesider. Køber du flybilletter hos et flyselskab, er det en handel mellem 2 parter – dig og flyselskabet. Flyselskaber er for eksempel SAS, Norwegian og Easyjet.

Portaler

Portaler findes i forskellige former. Nogle portaler sælger ikke flybilletter, men sammenligner kun priser. Det gælder for eksempel momondo.dk, travelmarket.dk og skyscanner.dk.

Andre portaler udbyder og sælger flybilletter til dig på vegne af flyselskaber. Portaler som expedia.dk, flybillet.dk og travellink.dk sælger flybilletter og er dermed forhandleren.

Sådan undgår du faldgruberne på prisportalerne

Portaler gør det svært at placere ansvaret

Har du købt flybilletter via et flyselskab, og er dit fly forsinket eller aflyst? Eller vil du ændre i din rejse? Så skal du altid kontakte flyselskabet.

Køber du via en portal, kan det blive besværligt at ombooke flybilletter, da du som udgangspunkt ikke har nogen fortrydelsesret, uanset hvor du køber flybilletter.

Tilkøb af ekstra benplads og kompensation kan også blive besværligt, når du køber via en portal. Du risikerer nemlig, at hverken portalen eller flyselskabet vil hjælpe dig, fordi de peger på hinanden som den ansvarlige.

Ændringer eller aflysninger på din flyrute kan du risikere aldrig når frem til dig, når du køber gennem en portal. Jo flere mellemled der er mellem dig og din flyvetur, desto sværere er det at placere ansvaret, hvis noget går galt.

Aflyst eller forsinket fly? Her er dine rettigheder

Portalen skal hjælpe dig

Har du købt flybilletter hos en portal, og oplever du problemer på din rejse? Så er portalen som udgangspunkt forhandleren og skal derfor hjælpe dig.

Portalen kan dog fraskrive sig ansvaret ved at informere dig tydeligt om, at portalen ikke tager ansvar, hvis noget går galt, mindst 2 gange i løbet af købet af flybilletterne.

Find ud af, hvad du har ret til med vores beregner

Bestil flybilletter som en samlet reservation

Flybilletter har altid et reservationsnummer.

Reservationen er dit bevis på, at flere forskellige flyvninger er købt samlet, og at de hører sammen - for eksempel flybilletter med mellemlanding og/eller returrejse.

Portaler sælger nogle gange billigere flybilletter end flyselskaberne, fordi portalerne sammensætter separate flybilletter enten fra samme flyselskab eller fra forskellige flyselskaber.

Har du købt dine flybilletter med for eksempel mellemlanding som flere reservationer på en portal? Så må du selv købe nye billetter til resten af turen, hvis det første fly er forsinket, så du ikke når dit forbindelsesfly videre.

Kontakt portalen, hvis du er i tvivl, om du risikerer at købe flybilletter, som ikke er en samlet reservation.

Tjek dette, inden du køber flybilletter

Aflyst eller forsinket fly: Klag til forhandleren

Klag altid til sælgeren af flybilletterne, hvis der opstår problemer med din rejse.

Har du købt flybilletter gennem en portal, kan der opstå tvivl, om flyselskabet eller portalen er den reelle sælger af flybilletterne.

Det er som udgangspunkt den, som du har købt billetterne af, der er den ansvarlige. Hvem den ansvarlige er, hænger af, om portalen har fraskrevet sig ansvaret – og om det i så fald er gjort tydeligt nok.

Klag til både flyselskabet og portalen, hvis du er i tvivl om, hvem der har ansvaret for at hjælpe dig, efter du har købt flybilletter via en portal. Kun 1 af de 2 kan dog ende med at være ansvarlig. Du kan senest klage 3 år efter købet.

Klag over et forsinket eller aflyst fly

Undgå at købe flybilletter på portaler

”Køber du flybilletter gennem en portal? Så risikerer du, at hverken flyselskabet eller portalen vil tage ansvar, hvis der opstår problemer under rejsen.

Forbrugerrådet Tænk anbefaler, at du kun bruger portaler til at få inspiration, når du leder efter rejser. Så slipper du for en masse besvær om ansvaret, hvis der opstår problemer på rejsen."

Vibeke Myrtue Jensen, politisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk