Flyrejser og ferie: Her er dine rettigheder | Forbrugerrådet Tænk: Vi tænker, før du handler Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Flyrejser og ferie Her er dine rettigheder 

Er ferien blevet aflyst eller afbrudt på grund af en katastrofe, usædvanlige vejrforhold eller en pandemi? Få styr på dine rettigheder her.

Lindi Elisabeth Winkel · Foto: Getty Images · 31. januar 2022
Far og søn i lufthavnen

Verdenskortet farves ikke længere gul, grønt og rødt på baggrund af, hvordan det går med landenes coronasmitte. I stedet tager Udenrigsministeriets rejsevejledninger nu igen deres udgangspunkt i landenes sikkerhedssituation – altså, om der er terririsiko, krig eller lignende.

Skal du på ferie i udlandet og har du selv købt flybilletter – og ikke en pakkerejse? Så skal du være opmærksom på, at du ikke har en lovbestemt fortrydelsesret på flybilletter. Og det har konsekvenser for dine rettigheder. Bliv klogere på, hvad det betyder for dig her.

Aflyser du selv din flyrejse? 

Skal du på ferie, og har du selv købt flybilletter, og vil du aflyse din rejse fx på grund af restriktioner på din destination, har du ikke ret til at få dine penge tilbage. Du har nemlig ingen lovbestemt fortrydelsesret på flybilletter. 

Kontakt flyselskabet og hør, om du kan ombooke rejsen til en anden destination eller flytte rejsen til et andet tidspunkt.

Hvis du har købt flybilletter gennem en flyportal har du heller ikke krav på at få pengene for flybilletterne tilbage, hvis du selv aflyser.
Sælgeren, dvs. portalen, er som udgangspunkt ansvarlig for din rejse. Kontakt dem og hør, om de kan hjælpe dig med at ombooke billetten eller flytte rejsen, hvis portalen ikke har fraskrevet sig ansvaret. 

Kvinde i lufthavnen

Har du styr på indrejsereglerne?

Selvom rejser ikke længere frarådes på baggrund af corona, kan der stadig være indrejserestriktioner på din destination. Se de enkelte landes indrejserestriktioner på de danske ambassaders hjemmesider (åbner i nyt vindue)

Du skal være opmærksom på, at hvis du køber flybilletter, er det dit eget ansvar, at overholder din destinations indrejseregler.

Hvis din destination kræver, at du er vaccineret mod corona eller er immun, og du ikke er nogen af delene, risikerer du, at du ikke kan få pengene tilbage for din rejse, selvom du ikke er i stand til at gennemføre den på grund af indrejsereglerne i det land, hvor du skal på ferie.

Husk også at tjekke hvilke krav der er til test på forhånd.

Få skatter og afgifter tilbage for flybilletten

Når du køber en flybillet, betaler du skatter og afgifter af billetten. Nogle af disse skatter og afgifter bliver kun opkrævet, hvis du bruger flybilletten, og dem har du ret til at få tilbagebetalt – også hvis det er dig selv, der har aflyst rejsen.

Det fremgår ikke altid af din flybillet, hvilke skatter og afgifter, der er. Kontakt sælgeren og bed dem oplyse dig om beløbet på dem. Sælgeren har ret til at kræve et gebyr på 100 kr. per flybillet.

Aflyser flyselskabet din rejse?

Hvis det er flyselskabet, der aflyser rejsen, har du ret til at få pengene for billetten tilbage inden for syv dage eller til at få ombooket din rejse. Har du købt din rejse gennem en flyportal, så vær opmærksom på, at det i sidste ende er flyselskabet, der er ansvarlig for at refundere billetterne.

Skal jeg tage imod et tilgodebevis?

Flyselskabet kan tilbyde dig en voucher i stedet for at give dig dine penge tilbage, hvis de aflyser din rejse, men du har ret til at sige nej og få dine penge refunderet inden for syv dage. Tager du imod en voucher, skal du være opmærksom på, at du mister penge, hvis flyselskabet senere går konkurs. Hvis din voucher er elektronisk og du ikke har fået den brugt inden udløb, så kan du få pengene retur for den.

Læs altid betingelserne grundigt, før du tager imod voucheren.

EU-Kommissionen anbefaler, at din voucher som minimum skal leve op til disse krav.

  • Dit tilgodebevis skal minimum være gyldig i 12 måneder – gerne helt op til tre år.
  • Rejsebureauet skal automatisk refundere voucheren, når den ikke længere er gyldig.
  • Er voucheren gyldig længere end 12 måneder, skal rejsebureauet spørge dig efter 12 måneder, om du i stedet vil have pengene udbetalt.
  • Du skal kunne give din voucher videre til andre personer uden ekstra omkostninger.
  • Din voucher kan indeholde bonus – for eksempel kan den dække 110 % af dine oprindelige udgifter til rejsen.

Dækker afbestillingsforsikringen?

Aflyser du flyrejsen, dækker din afbestillingsforsikring måske dit tab.

Mange afbestillingsforsikringer dækker, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til det område, du skulle rejse til. Vær dog opmærksom på, at det ikke gælder alle forsikringsselskaber, og at de nærmere betingelser kan variere. Læs altid vilkårene grundigt, og tjek forsikringsselskabets hjemmeside eller kontakt forsikringsselskabet og hør nærmere om dine rettigheder i den aktuelle situation.

Forsikringsselskabet dækker normalt kun, hvis rejsen er købt, før Udenrigsministeriet frarådede rejser til området, og så er det normalt også en betingelse, at du ikke kan få udgifterne refunderet af din rejsearrangør eller dit flyselskab.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke får pengene tilbage?

Klag altid først til forhandleren for at få dine penge tilbage. Klag på skrift, så du har dokumentation for, at du har klaget. Sæt en deadline for, hvornår du senest skal have pengene tilbage i din klage til flyselskabet. 

Forbrugerrådet Tænk har lavet en skabelon, du kan bruge til din henvendelse.

Betaler flyselskabet ikke pengene tilbage, kan du klage til Trafik, Bygge- og Boligstyrelsen.

Betaler flyselskabet ikke dine penge tilbage? Har du kontaktet virksomheden for at finde en aftale? Og er flybilletten betalt med et kreditkort som for eksempel et Visakort eller Mastercard? Så kan banken i nogle tilfælde hjælpe dig og tilbageføre betalingen, fordi du aldrig har fået den vare, du har betalt for.

Under ferien: Her er dine rettigheder

Hvis du gerne vil hjem fra din ferie, fordi du føler dig utryg

Dit flyselskab er ikke forpligtet til at få dig hjem. Kontakt dog alligevel flyselskabet og hør om dine muligheder for at ombooke billetten, eller bestille en ny flybillet hjem.

Din rejseforsikring dækker typisk ikke denne slags situationer.

Hvis lufthavnen er lukket, så du ikke kan flyve hjem

Er lufthavnen lukket, bliver dit fly ombooket. Flyselskabet skal betale for indkvartering, mad og drikke, indtil du kan komme hjem – uanset hvor lang tid det tager.

Hvis du kommer i karantæne

Møder du ikke op til din hjemrejse på grund af karantæne, kan din hjemrejse gå tabt – og det er ikke flyselskabets ansvar. Kontakt eventuelt flyselskabet og hør, om du kan ombooke din hjemrejse.

Når du kommer hjem

Når du kommer hjem fra din rejse, skal du være opmærksom på, hvad du medbringer i din bagage. For nogle varer gælder der begrænsninger, mens andre varer kræver særlige tilladelser.

Forbrugerrådet Tænk mener: Dine rejserettigheder skal bestå – også i krisetider

I øjeblikket er der mere at holde øje med, når du skal rejse, end der var før coronaen kom.
Hvis du skal ud at rejse, så anbefaler vi, at du sætter dig grundigt ind i destinationens indrejserestriktioner, men også generelle restriktioner i landet. Det kan du gøre via de lokale ambassader. Husk at have styr på regler om pcr-test og vaccine.

Det er også vigtigt, at du får læst aftalevilkårene grundigt, før du køber en rejse. Husk også at få dokumentation på alle aftaler.

Hvis du skal ud at rejse, så vær opmærksom på, at det ikke er sikkert, at du kommer afsted eller har lyst til at tage af sted på afrejsetidspunktet, og derfor skal du kigge efter rejseformer, som du kan komme ud af igen uden, at det bliver alt for dyrt.

Rejser bliver stort set ikke længere aflyst pga. COVID-19 smittesituationer.

Rejseforsikringer er vigtige, og dem skal du også have styr på før afrejse, så du ved, hvad der sker, hvis du fx kommer i karantæne på destinationen. Du skal kunne stole på, at dine rettigheder gælder – også i krisetider! Og det arbejder vi aktivt for.

Vibeke Myrtue Jensen, Politisk rådgiver, miljø og transport