Vandt tvist om returnering af iPad: Fik det fulde beløb tilbage
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Morten vandt tvist om returnering af iPad

Hos Humac mister en iPad købt på nettet værdi, så snart du tager den ud af emballagen.

Morten Steiniche · Foto: Jeppe Carlsen · 15. november 2021
Morten sidder i stol med en iPad

Du har taget den i brug, og derfor får du ikke det fulde beløb tilbage. Det var den besked, Morten Wieth fik af Humac, efter at han havde gjort brug af den 14-dages fortrydelseret og returneret den iPad, han havde købt via Humacs hjemmeside.

Det mener Morten Wieth ikke, at han havde gjort, og derfor tog han sagen videre – først til Forbrugerrådet Tænks rådgivning, siden til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og endelig til Forbrugerklagenævnet, hvor sagen endte med et forlig.

1.000 kroner mindre tilbage

Men lad os først gå tilbage til begyndelsen. Det var en stor, endnu ikke udkommet iPad til lige omkring 10.000 kroner, som Morten Wieth havde købt på nettet.

“Men jeg kom hurtigt frem til, at skærmen ikke gav mig tilstrækkeligt, i forhold til hvad jeg havde betalt for den, når jeg læste aviser på den. Desuden var den ret tung, så derfor valgte jeg at gøre brug af min returret,” fortæller Morten Wieth, som pakkede iPad’en i æsken og sendte den retur til Humac.

“Efter et stykke tid tikkede der et beløb ind på min konto, der var 1.000 kroner mindre end det, jeg havde givet for den. Så jeg tog fat i dem for at høre hvorfor.”

Taget i brug, når fjernet fra æsken

Humacs begrundelse for at fratrække ti procent af værdien er, at der er sket en værdiforringelse af iPad’en.

Men hvad havde Morten Wieth gjort?

Han havde taget iPad’en ud af indpakningen, tændt den og blandt andet indtastet sit Apple-id, for uden at indtaste det personlige Apple-id kunne Morten Wieth ikke få adgang til at prøve iPad’en.

“Jeg har prøvet iPad’en, og jeg har ikke gjort andet, end jeg ville have gjort i en butik. Jeg har prøvet at browse frem og tilbage for at finde ud af, hvordan skærmen passede til mit behov. Det er det,” fortæller Morten Wieth.

Her opstod uenigheden med Humac.

“Jeg holder fast i, at jeg ikke har taget den i brug, men kun afprøvet den.”

Morten Wieth får at vide af Humac, at alle Apples produkter er licensprodukter, der registereres ved opstart.

“Men jeg skriver til dem, at det er sagen uvedkommende, at Apples fabriksgaranti er blevet aktiveret.”

Tidslinje

  1. Morten Wieth køber en iPad på Humacs hjemmeside.
  2. Han pakker den ud, tænder den og indtaster blandt andet sit Apple-id.
  3. Han sender iPad’en retur inden for den 14-dages fortrydelsesret.
  4. Morten Wieth får pengene retur fratrukket ti procent.
  5. Han klager til Humac.
  6. Beskeden fra Humac lyder, at iPad'en har været taget i brug.
  7. Morten Wieth tager sagen til Forbrugerklagenævnet.
  8. Humac betaler det fulde beløb tilbage til ham, inden Forbrugerklagenævnet når at træffe en afgørelse.

Får ret i Forbrugerklagenævnet

Herefter tager Morten Wieth kontakt til Forbrugerrådet Tænks rådgivning for at få hjælp og derefter til Mæglingsteamet for Forbrugerklager, som tilbyder juridisk mægling i sagen.

Sagen afsluttes dog først, da Morten Wieth tager sagen videre til Forbrugerklagenævnet. Inden Forbrugerklagenævnet når at træffe en afgørelse, går Humac dog med til at tilbagebetale Morten Wieth det fulde beløb.

“Det virker, som om Humac er klar over, at de ikke kan vinde sagen, og derfor bare skynder sig at indgå et forlig,” mener han.

Går for vidt

I Forbrugerrådet Tænk mener jurist Kim Fogtmann, at Humac er gået alt for vidt i vurderingen af, hvornår et produkt er taget i brug.

“Jeg synes, det er meget at sige, at bare fordi plomberingen bliver brudt, så er produktet taget i brug. Det er en meget stram tolkning, som bestemt ikke gør, at det er nogen fordel for forbrugeren at købe online hos Humac. Man bør kunne afprøve produktet på lige fod med at købe det i en butik,” siger han og fortsætter:

“Så i det her tilfælde er jeg ikke i tvivl om, at det selvfølgelig må være Humac selv, der bærer værdiforringelsen, ellers fungerer onlinehandlen bare ikke godt nok,” mener Kim Fogtmann.

Humac har ikke ønsket at deltage i artiklen.