Elgiganten talte usandt om Forbrugerrådet Tænks test
Forbrugerrådet Tænks test er uafhængige – det var dog ikke, hvad en forbruger fik at vide i Elgiganten, som nu undskylder.
Niels Andersen skeler ofte til Forbrugerrådet Tænks test, når han køber ind. Men da det mangeårige medlem af forbrugerorganisationen gik i Elgiganten i Køge for at købe først hårde hvidevarer og senere også en støvsuger i forbindelse med en flytning sent sidste år, fik han af ekspedienten en besked, der i den grad overraskede ham.
"Jeg fik at vide, at testresultaterne ikke er til at stole på, fordi Forbrugerrådet Tænk modtager penge fra fabrikanterne for at teste deres produkter. Det var en påstand, som jeg blev noget chokeret over at høre, så jeg skyndte mig at forlade butikken, men kom dog igen på et andet tidspunkt," fortæller han.
Det skete ikke bare en gang, men to gange inden for kort tid, at den samme ekspedient i Elgiganten ifølge Niels Andersen såede tvivl om troværdigheden i Forbrugerrådet Tænks test, der jo ofte omhandler produkter, der forhandles i netop Elgiganten, for eksempel hårde hvidevarer, tv-apparater, støvsugere, mobiltelefoner og mange andre elektriske produkter.
Det er ikke første gang, at Forbrugerrådet Tænk bliver kontaktet af forbrugere og medlemmer, der har oplevet at få at vide, at de ikke kan stole på Forbrugerrådet Tænks test, når de besøger de fysiske butikker, og det er ikke kun i Elgiganten, at det er sket.
Helt forkert
At fabrikanterne kan købe sig til omtale i Forbrugerrådet Tænks test, er en påstand, der er helt ude i hampen, siger testchef i Forbrugerrådet Tænk Hanne Damsted Vilsbøll.
"Forbrugerne kan stole på, at vores test er både uafhængige og troværdige. Producenterne kan på ingen måde købe sig til at være med," siger hun.
Ifølge Hanne Damsted Vilsbøll bygger Forbrugerrådet Tænks test på fire grundpiller:
"Vi har ingen reklamer, vi har ingen sponsorering, vi udvælger selv produkterne, og vi udarbejder grundige test."
Hun oplyser desuden, at for en del test kan Forbrugerrådet Tænk ikke vise alle resultater i bladet, men de kan til gengæld ses på hjemmesiden.
"Det er kun en brøkdel af de testede produkter, som vi rent faktisk viser. Vi har for eksempel foretaget over 200 test af støvsugere," siger hun.
Når Forbrugerrådet Tænk kan teste så meget, så skyldes det blandt andet, at testene foretages i samarbejde med en række andre uafhængige forbrugerorganisationer i andre lande.
"Det gør vi for at styrke vores kræfter og ikke mindst rækkevidde, idet vi – ved at forene vores ressourcer – kan teste mange flere produkter, hvilket i høj grad kommer vores medlemmer til gode og er med til at sikre, at testene er både troværdige og uafhængige," siger Hanne Damsted Vilsbøll.
Hun fortæller, at Forbrugerrådet Tænk jævnligt bliver kontaktet af producenter, der gerne vil medvirke i testene.
"Mange vil jo gerne være med i vores test, fordi testene netop har en høj troværdighed og er helt uvildige, og når vi så forklarer vores retningslinjer for dem – nemlig at vi selv udvælger det, vi tester – har producenterne som regel stor forståelse for dette," siger hun.
Det er også altid Forbrugerrådet Tænk – eller en af de andre uafhængige forbrugerorganisationer – der selv indkøber de produkter, der skal testes.
"Så vi køber produkterne ind på præcis samme måde, som forbrugerne gør," siger Hanne Damsted Vilsbøll.
Elgiganten beklager
Hos Elgiganten beklager kommunikationsansvarlig Ditte Opstrup Andersen den besked, som Niels Andersen fik af en ekspedient.
"Der er ingen tvivl om, at man skal se sig for, når man støder på test af diverse produkter på nettet, for der findes en del test af både meget svingende karakter og kvalitet. Men Forbrugerrådet Tænk betragter vi hos Elgiganten som helt uafhængig og helt igennem pålidelig. Og da Elgiganten med mellemrum medvirker i Forbrugerrådet Tænks test med produkter og mærker af forskellig art, kan vi således ikke bakke op omkring udtalelsen, ‘at resultater i Forbrugerrådet Tænk er utroværdige’," siger Ditte Opstrup Andersen og fortsætter:
"Det er meget uheldigt, hvis en af vores medarbejdere skulle have udtalt dette, og er det tilfældet, så beklager vi naturligvis."
Men på spørgsmålet om, hvorvidt der ligger et skjult motiv bag beskeden fra den pågældende ekspedient – for eksempel at medarbejderne i Elgiganten får provision for at sælge bestemte mærker eller produkter – tilføjer Ditte Opstrup Andersen, at det kan hun ikke udtale sig om.
"Jeg ved simpelthen ikke, hvilke motiver der kan ligge bag en sådan udtalelse, hvor end den kommer fra. Og at gætte herpå ville ikke give mening. Det håber jeg, du forstår."
Det er langtfra første gang, at Forbrugerrådet Tænk hører om butiksansatte – også i andre kæder end Elgiganten – der taler dårligt om test-troværdigheden i Forbrugerrådet Tænk.
"Vi får vel et par henvendelser om året fra medlemmer, der i butikker får at vide, at troværdigheden i vores test ikke holder, så reelt sker det jo nok oftere end det," siger Hanne Damsted Vilsbøll.
Niels Andersen stoler stadig på testenes uafhængighed.
"Jeg bruger Forbrugerrådet Tænks test, når jeg skal ud at købe større ting. Så undersøger jeg, hvad der kan betale sig. Det har jeg haft glæde af i en del år," fortæller han.
Online rådgivning: Få svar med det samme
Er du i tvivl om dine rettigheder i en konkret sag? Få svar på dit spørgsmål med det samme.
Hvad har du ret til, hvis virksomheden går konkurs?
Når en virksomhed går konkurs, er du som kunde dårligt stillet, og det er kun i få tilfælde, at du kan få dine penge tilbage.
Hvad gør du, hvis du mister din kvittering?
Din kvittering er dit bevis for, at du har købt en vare. Men hvad gør du, hvis din bon er blevet væk?