Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Reparationer: Kan du klage over dem?

Varer, der går i stykker, kan ofte repareres. Men hvad gør du, hvis reparationen ikke virker, eller hvis fejlen opstår igen?
Af Jesper Frydland-Raun
9. August 2018
Reparationer: Kan du klage over dem?
Foto: iStock

Du kan klage over reparationer

Var reparationen af din vare ikke god nok, kan du klage over den.

Reparationer kan du klage over i op til 3 år. Det gælder både i de tilfælde, hvor reparationen sker indenfor de 2 års reklamationsret, du har ifølge Købeloven, og hvis du får repareret en vare, der er mere end 2 år gammel.

Forældelsesfristen er 3 år

Opstår nøjagtig den samme fejl igen, eller har reparationen ikke været tilstrækkelig eller fagmæssigt korrekt udført, skal du ikke betale for reparationen en gang til, hvis fejlen opstår inden for 3 år efter den oprindelige reparation.

Holder reparationen ikke på grund af almindelig slitage, forkert brug eller lignende, kan du ikke kræve udbedring uden beregning.

Gem altid kvitteringen

Kvitteringen for reparationer skal du altid gemme, så du har et bevis, hvis du får behov for at klage. Kvitteringen skal indeholde dato for arbejdet og hvad der er repareret på varen.

Loven om forældelse finder du på retsinformation.dk