Kan du klage over reparationer?
Varer, der går i stykker, kan ofte repareres. Men hvad gør du, hvis reparationen ikke virker, eller hvis fejlen opstår igen?
Er computeren, bilen, tøjet eller din smartphone gået i stykker? Og løste reparationen ikke problemet? Så kan du klage over reparationen.
Få hjælp til at klage over reparationen her.
Hvad kan du klage over?
Reparationer kan du klage over. Du kan klage hvis:
- Nøjagtig den samme fejl opstår igen.
- Reparationen ikke er tilstrækkelig eller fagmæssigt korrekt udført.
- Der er opstået en fejl på grund af reparationen.
Klager du over en reparation? Så skal du bevise, at fejlen ikke er udbedret, eller at den er opstået på grund af reparationen. Det vil ofte være påstand mod påstand. Men du kan for eksempel taget et billede af genstanden, før du indleverer den til reparation for at bevise varens stand før reparationen.
Holder reparationen ikke på grund af almindelig slitage eller fordi du bruger varen forkert eller lignende? Så kan du ikke kræve, at reparationen gratis bliver lavet om.
Klag med det samme
Er du utilfreds med reparationen, skal du klage til reparatøren med det samme, så reparatøren kan løse dit problem.
Venter du med at klage, kan du miste retten til en ny reparation. Det bliver også sværere for dig at bevise, at reparationen var for dårlig.
Reparatøren har som udgangspunkt et forsøg til at løse dit problem. Er der tale om en periodisk fejl – altså en fejl, der kun viser sig af og til – kan det dog tage længere tid og være nødvendigt med op til to-tre forsøg, før problemet er løst.
Bliver problemet ikke løst inden for rimelig tid, kan du få pengene tilbage for reparationen. Du kan også kræve erstatning, hvis du kan dokumentere, at du har lidt et tab. Har du for eksempel fået en syreskade på dit bord, fordi computeren blev repareret forkert, kan du kræve erstatning for bordet.
Du kan dog i visse tilfælde være nødt til at betale for dele af reparationen.
Reparationer kan du klage over i tre år
Reparationer kan du klage over i op til tre år. Det gælder både, når du får repareret en vare, der er mere end to år gammel, og når reparationen sker inden for de to års reklamationsret.
Gem kvitteringen for din reparation. Så har du et bevis, hvis du får behov for at klage.
Kvitteringen skal indeholde dato for arbejdet og en beskrivelse af, hvad der er repareret på varen.
Vil forhandleren ikke hjælpe? Så kan du klage videre til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet.
Produkter og tjenesteydelser skal koste mindst 1.110 og højest 100.000 kr., hvis du skal klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Vil du klage over tøj og sko, skal det have kostet minimum 720 kr.
Jeg fik leveret forkert fastfood. Kan jeg få pengene tilbage?
Sådan klager du til Forbrugerklagenævnet
Vil du klage over en vare eller en tjenesteydelse, skal du først tage kontakt til forhandleren og dernæst Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Få hjælp til at klage på den rigtige måde her.
Rådgivningen klæder dig på til at klage til butikken
Forbrugerrådet Tænks rådgivning svarer på tusindvis af henvendelser årligt. Her kan du få hjælp til, hvordan du selv kan løse et problem som forbruger, og hvordan du klager.