Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Reparationer: Kan du klage over dem?

Varer, der går i stykker, kan ofte repareres. Men hvad gør du, hvis reparationen ikke virker, eller hvis fejlen opstår igen?
Af Jesper Frydland-Raun
27. December 2019
Reperationer: Kan du klage over dem?
Foto: Getty Images

Klag over dårlige reparationer

Er computeren, bilen, tøjet eller din smartphone gået i stykker? Og løste reparationen ikke problemet? Så kan du klage over reparationen.

Få hjælp til at klage over reparationen her.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

Hvad kan du klage over?

Reparationer kan du klage over. Du kan klage hvis:

  • Nøjagtig den samme fejl opstår igen.
  • Reparationen ikke er tilstrækkelig eller fagmæssigt korrekt udført.
  • Der er opstået en fejl på grund af reparationen.

Klager du over en reparation? Så skal du bevise, at fejlen ikke er udbedret, eller at den er opstået på grund af reparationen.  Det vil ofte være påstand mod påstand. Men du kan for eksempel taget et billede af genstanden, før du indleverer den til reparation for at bevise varens stand før reparationen.

Holder reparationen ikke på grund af almindelig slitage eller fordi du bruger varen forkert eller lignende? Så kan du ikke kræve, at reparationen gratis bliver lavet om.

Klag med det samme

Er du utilfreds med reparationen, skal du klage til reparatøren med det samme, så reparatøren kan løse dit problem.

Venter du med at klage, kan du miste retten til en ny reparation. Det bliver også sværere for dig at bevise, at reparationen var for dårlig.

Reparatøren har som udgangspunkt 1 forsøg til at løse dit problem. Er der tale om en periodisk fejl – altså en fejl, der kun viser sig af og til – kan det dog tage længere tid og være nødvendigt med op til 2-3 forsøg, før problemet er løst.

Bliver problemet ikke løst inden for rimelig tid, kan du få pengene tilbage for reparationen. Du kan også kræve erstatning, hvis du kan dokumentere, at du har lidt et tab. Har du for eksempel fået en syreskade på dit bord, fordi computeren blev repareret forkert, kan du kræve erstatning for bordet.

Du kan dog i visse tilfælde være nødt til at betale for dele af reparationen.

Reparationer kan du klage over i 3 år

Reparationer kan du klage over i op til 3 år. Det gælder både, når du får repareret en vare, der er mere end 2 år gammel, og når reparationen sker inden for de 2 års reklamationsret.

Gem kvitteringen for din reparation. Så har du et bevis, hvis du får behov for at klage.

Kvitteringen skal indeholde dato for arbejdet og en beskrivelse af, hvad der er repareret på varen.

Vil forhandleren ikke hjælpe? Så kan du klage videre til Center for klageløsning og Forbrugerklagenævnet, hvis varen har kostet over 1.050 kroner – 680 kroner for tøj og sko.

Sådan klager du til Forbrugerklagenævnet

Få rådgivning om dine rettigheder

Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Forbrugerrådet Tænk giver rådgivning om dine rettigheder.

Som medlem af Forbrugerrådet Tænk kommer du forrest i telefonkøen, og du kan få rådgivning på mail.