Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Garanti og reklamationsret: Hvad er forskellen?

Garanti og reklamationsret dækker over 2 helt forskellige ting. Men hvad er forskellen? Få svaret her.
Af Mie Velebilova Sloth Carlsen
27. December 2019
Garanti og reklamationsret: Hvad er forskellen?
Foto: Getty Images

Dækker garantien eller reklamationsretten?

"Garanti" og "reklamationsret" bliver ofte blandet sammen. Men begreberne dækker ikke over det samme.

Reklamationsretten er din lovfæstede ret til at klage over fejl på en vare. Garantien er derimod noget ekstra, som du kan få oveni.

Reklamationsret: Her er dine rettigheder

Reklamationsret er en rettighed

Reklamationsretten er fastsat i købeloven.

Reklamationsretten betyder, at hvis du køber en vare hos en forhandler, skal forhandleren løse fejl på dine produkter i de første 2 år efter du har købt en varen.

Den 2-årige reklamationsret gælder for alle varer og dele, både nye og brugte, og det omfatter også tilbehør som for eksempel batteriet i en smartphone.

25 påstande om købeloven, du ikke skal tro på

Garanti er et frivilligt supplement

En garanti er noget ekstra, som sælgeren, importøren eller producenten frivilligt kan give dig på et produkt, du køber.

Garantien skal stille dig væsentligt bedre end købeloven. Derfor er den kun noget værd, hvis den fungerer som et supplement til dine lovbestemte rettigheder.

En garanti kan for eksempel gøre det muligt for dig at klage over et produkt i længere tid end de 2 år, som reklamationsretten dækker. Den kan også dække situationer, som ellers ikke ville være omfattet af reklamationsretten.

Garantibeviset fortæller dig om garantiens betingelser

Garantien skal du have på skrift.

Garantibeviset skal fortælle dig, hvor længe garantien dækker, hvad den dækker og hvilke betingelser, der indgår.

Garantibeviset skal du beholde i hele garantiperioden, så du kan bruge det, hvis din vare går i stykker.

Brug reklamationsretten før garantien

Er varen gået i stykker inden for de første 2 år efter købet? Og er problemet dækket af reklamationsretten?  Så skal du altid først gå til forhandleren og bruge din reklamationsret.

Forhandleren har nemlig pligt til at løse problemet ifølge købeloven. Derudover skal forhandleren kende til problemet fra begyndelsen, hvis der senere opstår problemer, som forhandleren har ansvaret for at løse.

Giver garantien mere favorable vilkår, kan forhandleren i reklamationsperioden tage kontakt til garantistilleren og få dem til at løse problemet. Er problemet ikke dækket af garantien, har forhandleren fortsat ansvaret for at løse problemet.

Sådan klager du over et produkt

Få dokumentation på din klage

Klager du over en vare, så sørg for at få et skriftligt bevis fra forhandleren.

Dokumentet skal indeholde information om, hvad du har klaget over, og hvordan problemet blev løst – uanset om det blev løst inden for reklamationsretten eller garantien.

Dokumentationen er et vigtigt bevis, hvis der opstår komplikationer ved løsningen af problemet eller i forbindelse med eventuelle efterfølgende reklamationer.

Forhandleren skal hjælpe dig ved en garanti

Skilter forhandleren med at være autoriseret forhandler af produktet eller mærket? Eller har forhandleren brugt produktgarantien som et led i sin markedsføring af produktet?

Så er forhandleren forpligtet til at hjælpe dig, hvis din vare har en garanti.  

Klag derfor først direkte til forhandleren. Hvis forhandleren eller producenten ikke lever op til løfterne i garantien, kan du klage videre til Forbrugerklagenævnet:

Sådan klager du til Forbrugerklagenævnet

Få rådgivning om dine rettigheder

Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Forbrugerrådet Tænk giver rådgivning om dine rettigheder.

Som medlem af Forbrugerrådet Tænk kommer du forrest i telefonkøen, og du kan få rådgivning på mail.