Producenten sender tekniker for at se på ovn: Skal jeg betale?
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Medlemmerne spørger: Skal jeg betale 1.200 kroner for unødigt servicebesøg?

SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Jeg købte en ny ovn i november 2022. Jeg synes, at den varmer meget langsomt. Jeg sendte en mail til producenten og fortalte om problemet. De oplyste, at 10 minutter var o.k., men jeg fortalte, at ved de lidt højere temperaturer, så tager det cirka 15-20 minutter. 

Jeg skriver til dem igen og oplyser tiderne, herunder at jeg tidligere har haft en ovn fra denne producent, hvor der slet ikke var de problemer. Jeg får en besked fra dem om, at jeg kan registrere min sag, og så sender de et link. Jeg bruger linket og får besked om, at de sender en servicetekniker. Han kommer og tænder for ovnen og venter på, at den skal blive varm.

Teknikeren oplyser, at der ikke er noget galt. Det er helt normalt, at det tager så lang tid. Jeg spørger selvfølgelig, hvorfor i alverden jeg ikke fik den besked, inden de sender en tekniker ud, som jeg nu skal betale 1.200 kroner. 

Jeg føler mig snydt.

– Kate Wenger Lousen, Greve

SVAR | Det fremgår af købelovens § 75 c, stk. 1, nr. 4, at en salgsgenstand skal have de egenskaber og øvrige funktioner, herunder  holdbarhed , funktionalitet, kompatibilitet, tilgængelighed, kontinuitet og sikkerhed, der er sædvanlige for genstande af samme type vare, og som køberen med rimelighed kan forvente under hensyn til salgsgenstandens art. 

Vil du læse svaret fra vores rådgiver?

Få adgang til vores juridiske rådgivning og hele tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?