Medlemmerne spørger: Skal jeg betale 1.200 kroner for unødigt servicebesøg?
SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Jeg købte en ny ovn i november 2022. Jeg synes, at den varmer meget langsomt. Jeg sendte en mail til producenten og fortalte om problemet. De oplyste, at 10 minutter var o.k., men jeg fortalte, at ved de lidt højere temperaturer, så tager det cirka 15-20 minutter.
Jeg skriver til dem igen og oplyser tiderne, herunder at jeg tidligere har haft en ovn fra denne producent, hvor der slet ikke var de problemer. Jeg får en besked fra dem om, at jeg kan registrere min sag, og så sender de et link. Jeg bruger linket og får besked om, at de sender en servicetekniker. Han kommer og tænder for ovnen og venter på, at den skal blive varm.
Teknikeren oplyser, at der ikke er noget galt. Det er helt normalt, at det tager så lang tid. Jeg spørger selvfølgelig, hvorfor i alverden jeg ikke fik den besked, inden de sender en tekniker ud, som jeg nu skal betale 1.200 kroner.
Jeg føler mig snydt.
– Kate Wenger Lousen, Greve
SVAR | Det fremgår af købelovens § 75 c, stk. 1, nr. 4, at en salgsgenstand skal have de egenskaber og øvrige funktioner, herunder holdbarhed , funktionalitet, kompatibilitet, tilgængelighed, kontinuitet og sikkerhed, der er sædvanlige for genstande af samme type vare, og som køberen med rimelighed kan forvente under hensyn til salgsgenstandens art.
Vil du læse svaret fra vores rådgiver?
Få adgang til vores juridiske rådgivning og hele tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.
Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.
Reklamation: Hvem skal bevise hvad?
Klager du over en vare? Når du reklamerer, er der klare regler for, hvem der skal bevise, at varen er i stykker. Få styr på reglerne her.
Garanti og reklamationsret: Hvad er forskellen?
Garanti og reklamationsret dækker over to helt forskellige ting. Men hvad er forskellen? Få svaret her.
Ny lov gør det nemmere for dig, hvis din vare går i stykker
Fra nytår får du lettere ved at reklamere over en vare, hvis den går i stykker inden for det første år efter købet.