Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Online shopping: Hvis din pakke ikke kommer frem

Køber du varer online, skal du selvfølgelig have varen. Men hvad gør du, hvis varen aldrig dukker op? Få hjælp her.
Af Maria Stove Romdal
17. April 2020
online_shopping_hvis_din_vare_ikke_kommer_frem
Foto: Getty Images

Nethandel: Få dine pengene tilbage, hvis varen ikke kommer

Bestiller du varer på nettet, skal du have din vare. Men nogle gange kommer pakken ikke – og så har du ret til at få pengene tilbage.

Men hvordan får du pengene tilbage for et online-køb, der aldrig dukker op? Få hjælp her.

Online shopping: Undgå at blive snydt

Kontakt forhandleren først

Modtager du aldrig pakken med dit køb, skal du altid kontakte forhandleren som det første. I skal sammen prøve at finde en løsning på problemet.

Forhandleren har ansvaret for pakken, indtil den er leveret til det sted, hvor du kan få udleveret pakken. Er pakken blevet væk i posten, kan forhandleren enten sørge for at finde pakken og sende den til dig eller sende dig en ny pakke hurtigst muligt.

Bliver pakken væsentligt forsinket i forhold til det leveringstidspunkt, du er blevet lovet? Så har du ret til at hæve købet og få pengene tilbage.

Hvornår en levering anses for væsentlig forsinket afhænger af, hvad forhandleren har lovet dig, da du købte varen. Har du udtrykkeligt fortalt sælgeren, at det var vigtigt for dig at få varen før en konkret dato? Eller har sælgeren lovet dig levering før en særlig dato (for eksempel juleaften)? Så har du altid ret til at hæve købet, hvis pakken ikke kommer frem til tiden.

Pakkepost: Hvem må modtage din pakke?

Banken kan måske hjælpe dig med at få pengene tilbage

Kan du og forhandleren ikke løse problemet? Eller svarer forhandleren slet ikke på din henvendelse?

Så kan banken i nogle tilfælde tilbagebetale pengene til dig. Det afhænger dog af, hvordan du har betalt for varen.

Du betalte med betalingskort som Dankort, Visakort eller Mastercard eller du betalte med MobilePay eller Apple Pay: Betaler du med et betalingskort, kan banken kan hjælpe dig med at få dine penge retur. MobilePay og Apple Pay er i princippet betalinger med dit betalingskort, så her kan banken også hjælpe dig med en tilbagebetaling.

Sådan får du pengene tilbage, hvis du betalte med kort

Du betalte med Paypal: Banken kan ikke hjælpe dig med at få pengene tilbage. Kontakt Paypal for at få pengene retur.

Du betalte med bankoverførsel: Hvis du har betalt direkte via din netbank, kan banken ikke tilbageføre beløbet til dig. Her er du afhængig af, at sælger er villig til at tilbagebetale dig pengene.

Klag, hvis I ikke kan finde en løsning

Er varen ikke blevet leveret, skal du altid klage til virksomheden bag hjemmesiden først.

Du kan klage videre til Center for klageløsning og Forbrugerklagenævnet, hvis I ikke kan løse problemet tilfredsstillende.

Sådan klager du over online-handler

Er du blevet snydt af en fupbutik?

Falske web-butikker er desværre en del af det digitale shopping-univers, og du skal være på vagt over for svindlere.

Kan du ikke få fat i en webbutik, efter din vare ikke er kommet frem, kan du være blevet fuppet.

Anmeld straks svindlen til politiet, så andre ikke falder i samme fælde, og så bagmændene kan blive stoppet.

Sådan anmelder du en fupbutik til politiet

Ankommer pakken for sent?

Køber du varer online, har du altid 14 dages fortrydelsesret fra du modtager pakken. Så hvis pakken ankommer for sent, kan du fortryde den.

Sådan bruger du fortrydelsesretten

 

Få rådgivning om dine rettigheder

Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Forbrugerrådet Tænk giver rådgivning om dine rettigheder.

Som medlem af Forbrugerrådet Tænk kommer du forrest i telefonkøen, og du kan få rådgivning på mail.

Rådgivningen hjælper lige nu mange forbrugere med deres rettigheder i forhold til corona, så der kan være kø i telefonrådgivningen og ventetid på svar på mails.