Pakkepost: Sådan løser du problemer med forsendelsen
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Pakkepost: Sådan løser du problemer med forsendelsen

Danskerne handler mere og mere på nettet, og det betyder mere pakkepost. Hvad gør du, hvis din pakke ikke bliver leveret til den rigtige adresse, er ødelagt, eller ikke kommer indenfor den aftalte leveringstid?

Lea Sofie Preisler · Foto: Getty Images · 13. december 2024
Pakkepost rettigheder

Mange er vant til at handle på nettet, men de fleste af os er i tvivl om, hvad vi skal gøre, hvis leveringen af vores pakke ikke går som planlagt.

Ifølge dansk lovgivning er det sælgerens ansvar, at varen når frem til dig. Hvis pakken bliver leveret til en forkert adresse, er forsinket, eller går i stykker under transporten, er det derfor webshoppen, der skal sørge for en erstatning eller sende en ny vare til dig.

Følg disse tre simple guides til at håndtere problemer med din pakke.

  • Hvad gør jeg, hvis min pakke er beskadiget når jeg modtager den?
  • Hvad gør jeg, hvis min pakke bliver leveret til en forkert adresse?
  • Hvad gør jeg, hvis min pakke er forsinket?

Hvad gør jeg, hvis min pakke er beskadiget, når jeg modtager den?

Er din vare gået i stykker, når du modtager den? Så er det vigtigt, at du er opmærksom på, om skaderne også har ødelagt din vare.

  1. Dokumentér skaderne
    Tag billeder af pakken udefra, før du åbner den, hvis der er synlige skader. Tag også billeder af den ødelagte vare. Behold den originale emballage, da den kan bruges som dokumentation.
  2. Anmeld skaden til webshoppen
    Send en klage til webshoppen så hurtigt som muligt, da du ellers kan miste dine rettigheder. Vedhæft de billeder, du har taget, samt en beskrivelse af skaden og ordrenummeret.

Hvad gør jeg, hvis min pakke bliver leveret til en forkert adresse?

Når du handler online, kan du ofte vælge forskellige leveringsmuligheder til forskellige priser. Det vil typisk være hjemmelevering, levering til en pakkeshop eller afhentning i butik. Fragtfirmaet skal levere din pakke til det sted, I har aftalt.

Hvis fragtfirmaet ikke leverer til det aftalte sted, kan du følge disse trin:

  1. Tjek dine leverings- og trackingoplysninger
    Find din ordrebekræftelse, og sikre dig, at du har oplyst den rigtige adresse eller ønskede pakkeshop.
    Hvis oplysningerne er korrekte, men varen ikke er blevet leveret dertil, skal du finde dine trackingoplysninger.
    De fleste fragtfirmaer har funktioner på deres app eller hjemmeside, hvor du kan bruge trackingnummeret til at se, hvor din pakke er endt.
  2. Undersøg, om pakken er blevet leveret til en alternativ pakkeshop
    Har du valgt levering til en pakkeshop, tager de fleste pakkefirmaer forbehold for, at de må levere til en anden pakkeshop, hvis den valgte pakkeshop er fyldt op. Dette skal kommunikeres skriftligt, når du vælger pakkeshoppen.
    Hvis fragtfirmaet leverer til en alternativ pakkeshop, kan der i princippet være stor afstand til den nye pakkeshop. Hvis du ikke kan hente pakken, kan du kontakte fragtfirmaet og bede dem om at levere til et sted tættere på dig.
  3. Kontakt webshoppen
    Hvis pakken ikke er blevet leveret til en anden pakkeshop, skal du kontakte webshoppen. Informér om problemet, og oplys trackingnummeret. Herefter er det sælgerens ansvar at sørge for, at du får din vare og anmelde problemet til transportøren.

Hvad gør jeg, hvis min pakke er forsinket?

Bliver pakken væsentligt forsinket i forhold til det leveringstidspunkt, der er aftalt, har du ret til at annullere købet og få pengene tilbage.

  1. Undersøg dine købsvilkår
    Hvornår en levering anses for væsentlig forsinket, afhænger af, hvad forhandleren har lovet dig ved købet. Webbutikker har typisk faste vilkår for deres leveringstid, som kan være alt fra 3-14 dage.
    Er leveringstiden ikke angivet, eller er du i tvivl, kan du kontakte forhandleren for at få en skriftlig aftale, inden du handler. Har du lavet en særaftale med sælgeren om, at varen skulle leveres før en særlig dato - for eksempel juleaften - er det de vilkår, der gælder.
  2. Kontakt webshoppen
    Ankommer pakken ikke inden for den aftalte tid, har du ret til at hæve købet. Det gør du ved at kontakte webshoppen gennem deres kundeservice. Webshoppen bør herefter refundere beløbet.
    Vær opmærksom på, at hvis pakken ankommer efter, at beløbet er refunderet, har du pligt til at returnere varen.

Pas på fupmails om pakker

Når din pakke ankommer til postbutikken, får du en sms eller mail om, at den er klar til afhentning. Men som mængden af internethandel stiger, stiger også mængden af digital kriminalitet. Følg disse råd for at undgå at blive snydt:

  • Klik ikke på links i beskeder – Brug i stedet fragtfirmaets hjemmeside eller app til at tracke din pakke. Hvis et fragtfirma beder dig opdatere oplysninger eller træffe et valg om levering, skal du logge ind på firmaets hjemmeside eller app for at verificere dette.
  • Vær kritisk og giv dig tid – Ser hjemmesiden, sms'en eller mailen fra fragtfirmaet mærkelig ud? Lad være med at klikke på links eller give dine oplysninger. Hvis noget virker forkert, så tag ikke chancen.
Phishing: Sådan får du dine penge tilbage