Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Tilbud: Hvornår er prisen i butikken og på nettet lovlig?

Tilbud er kun tilbud, når du sparer penge i forhold til, hvad varen normalt koster. Få styr på reglerne for tilbud og markedsføring her.
Af Mette Andrea Boesgaard
15. December 2020
Hvornår er tilbudsprisen lovlig?
Foto: Getty Images

Få svar på dit spørgsmål med det samme

Er du i tvivl om dine rettigheder i en konkret sag?

Få rådgivning om købelov og markedsføring online nu - du kan også få hjælp til at skrive et klagebrev.

Tilbud skal være en god handel for dig

Kampagnepriser, tilbud, prismatch, prisgaranti og store besparelser frister. Derfor må butikker ikke lokke med nedsatte priser, medmindre du rent faktisk sparer penge.

Hvornår er et tilbud lovligt? Læs med og få styr på reglerne.

Prisudvikling: Følg prisen og se, hvad varen har kostet

Normalprisen: Hvad kostede varen før tilbuddet?

Der er tale om et tilbud, når en vare er sat ned i forhold til den pris, varen normalt koster.

Varen skal have normalprisen i en længere periode, før prisen kan betegnes som varens normalpris.

Smartphones, fladskærme, tøj og langt de fleste andre varer skal have samme pris i mindst 6 uger, før de kan komme på tilbud.

Dagligvarer som for eksempel mad, køkkenruller og sæsonvarer som julepynt og fastelavnskostumer skal have samme pris i mindst 4 uger, før butikkerne må annoncere, at varerne er på tilbud.

Tilbud: Så længe må det gælde

Tilbud må kun gælde i en kort periode. Ellers må butikkerne ikke markedsføre det som et tilbud mere.

Tilbud må normalt kun vare i 2 uger. Inden for dagligvarer må et tilbud normalt gælde i 1 uge.

Prisfejl i butik: Hvilken pris gælder?

Tilbudsvarer i en butik skal du som udgangspunkt have til den pris, butikken har annonceret eller skiltet med. Det gælder også, selv om butiksmedarbejderen scanner varen ind til en anden pris, eller hvis du får at vide, at tilbuddet ikke gælder mere.

Butikken er ansvarlig for at holde priserne på tilbudsvarer opdaterede.

Forhandleren kan nægte at sælge dig varen, hvis prisen åbenlyst er urealistisk lav. Butikken skal i så fald bevise, at du vidste eller burde have vidst, at der er en fejl i prisen.

Tilbud på nettet: Her er dine rettigheder

Tilbudsvarer i en online-butik skal du have til den pris, som hjemmesiden oplyser.

Webshoppen er bundet til at levere varen til prisen, som står på hjemmesiden, medmindre der åbenlyst er tale om en fejl. I så fald kan netbutikken nægte at sælge dig varen til prisen.

Nægter webshoppen at sælge dig varen til den fejlagtige pris, skal webshoppen bevise, at du handlede i ond tro og vidste eller burde have vidst, at der er en fejl i prisen.

Prisgaranti og prismatch: Det betyder tilbuddet

Prisgaranti betyder typisk, at du kan få prisforskellen udbetalt, hvis du selv finder varen et andet sted til en lavere pris, end du har betalt.

Prisgaranti vil normalt være omfattet af betingelser og begrænsninger:

  • Varen skal være identisk
  • Du skal finde varen inden for en bestemt periode efter købet
  • Der kan være en geografisk begrænsning og et forbehold over for særlige slagtilbud

Betingelser og begrænsninger i prisgarantien skal være tydeligt oplyst på skilte og i annoncer, hvor butikken reklamerer med prisgarantien.

Prismatch betyder, at butikken på eget initiativ løbende justerer sine priser, så priserne er de laveste på markedet.

Nogle butikker lover ikke prismatch på alle varer men kun på bestemte varer eller varegrupper og kun i forhold til de største konkurrenter. Alle begrænsninger og betingelser skal fremgå tydeligt i annoncer og på skilte, hvor de oplyser om prismatchet.

Er butikken den eneste forhandler af et bestemt produkt, for eksempel et fladskærms-tv? Så må butikken ikke love at lave prismatch eller prisgaranti med andre butikker, hvis der ikke er nogle produkter at prismatche med.

Vil butikken ikke lave prismatch eller prisgaranti med et produkt, som er helt identisk, bortset fra at modelnummeret er anderledes? Så skal butikken fremlægge dokumentation for, hvorfor den mener, at de to produkter ikke er identiske, og hvorfor butikken ikke vil give dig prismatch.   

Prismatch og prisgaranti: Samme varer men forskellige modelnumre

Klag, hvis du er blevet snydt

Falske tilbud kan du anmelde til Forbrugerombudsmanden, som kan udtale kritik af en virksomhed eller anmelde den til politiet, hvis reglerne er overtrådt.

Klag til Forbrugerombudsmanden over vildledende priser

Få rådgivning om dine rettigheder

Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Forbrugerrådet Tænk giver rådgivning om dine rettigheder med hensyn til købelov og markedsføring.

Som medlem af Forbrugerrådet Tænk kommer du forrest i telefonkøen, og du kan få rådgivning på mail.