Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Greenwashing: Undgå at blive snydt af grøn salgsgas

Greenwashing er slags grøn, vildledende markedsføring. Få hjælp til at gennemskue, om produkter er så gode for klima og miljø, som de påstår.
Af Christina Vejsgaard
28. Januar 2021
greenwashing undgaa at blive snydt
Foto: Forbrugerrådet Tænk og Getty Images

Hvad er greenwashing?

CO2-neutral, bæredygtig, klimavenlig og miljøvenlig er eksempler på ord, virksomheder kan bruge for at fremhæve deres produkter som gode for klima og miljø.

Greenwashing er, når markedsføringen bruger flotte ord til at få varen til at fremstå mere grøn eller bæredygtig, end den egentlig er.

Markedsføringen skal få dig til at købe produktet, fordi du gerne vil skåne klima eller miljø. Men hvis der ikke er handling bag ordene, er dit køb ikke særlig bæredygtigt.

Undgå at blive snydt af greenwashing

Greenwashing kan være svært at gennemskue, men der er en række ting, du kan holde øje med:

  • Idylliske billeder eller farver kan give dig et indtryk af, at produktet er naturligt. Men det er ikke sikkert, at farverne er andet end et salgstrick.

  • Vage og generelle beskrivelser, for eksempel miljøvenlig, klimavenlig og bæredygtig, kan være tomme ord.

  • Påstande om bæredygtighed, som du ikke kan finde nogen dokumentation for, skal du ikke tro på. Tjek hvad virksomhederne bygger påstanden på og spørg ind, hvis du ikke selv kan finde et svar, der giver mening.

  • Enkelte hensyn til klima eller miljø gør ikke hele produktet bæredygtigt. Det kan godt være, at indpakningen på din mad eller fibrene i dit tøj tager hensyn til klimaet. Men det betyder det ikke, at produktet som helhed er bæredygtigt.

  • Mærker, der ikke er uafhængige, skal du også holde øje med. Det kan for eksempel være en chokoladeproducent, der har udviklet sit eget bæredygtighedsmærke. 

    Disse mærker skal du gå efter, når du køber ind

Greenwashing er ikke lovligt

Ifølge markedsføringsloven må varer og tjenesteydelser ikke markedsføres med vildledende udsagn.

Ord og vendinger på produkterne skal være relevante og afbalancerede, og de må ikke fremhæve lovpligtige forhold som noget særligt. For eksempel at et produkt, der aldrig indeholder gluten, er glutenfrit.

Producenten skal kunne dokumentere sine påstande. Hævder producenten, at produktet er "mere skånsomt for miljøet" eller "miljøvenligt", skal producenten bevise det.

Produktets emballage eller udseende må heller ikke give indtryk af, at produktet har særlige etiske eller miljømæssige fordele, hvis det ikke har det.

Markedsføring på mad: Her er reglerne

Klag over greenwashing

Er du blevet snydt af greenwashing eller anden vildledende markedsføring? Så kan du klage til forbrugerombudsmanden.

Læs reglerne for vildledende markedsføring hos forbrugerombudsmanden.dk

Klag over vildledende markedsføring til forbrugerombudsmanden.dk

Sådan tager du hensyn til klima og miljø, når du handler

Grøn markedsføring er ikke nødvendigvis vejen til et grønnere forbrug. Men hvad kan du så gøre, du vil bruge dine penge på en måde, der skåner kloden? Her er 3 ting, du kan gøre:

  • Køb kun det, du har brug for.
     
  • Se efter troværdige, uafhængige mærkningsordninger.
    Disse mærker skal du gå efter
     
  • Brug apps fra Forbrugerrådet Tænk til at finde grønne produkter. Kemiluppen og Tjek Kemien kan blandt andet hjælpe dig med at afsløre, om der er miljøbelastende stoffer i varer.
    Hent Kemiluppen og Tjek Kemien

 

Greenwashing magasinet Forbrugerrådet Tænk
Bliver du snydt af grøn markedsføring?

I magasinet Forbrugerrådet Tænk sætter vi fokus på greenwashing, og vi har blandet andet fundet 6 produkter og ydelser, der markedsfører sig som grønne uden at være det.

Forbrugerrådet Tænk mener: Der er brug for klare regler for grønne anprisninger

"Forbrugerrådet Tænk mener, at det ikke skal være muligt at anprise sig med generelle udsagn såsom grøn, klimavenlig, bæredygtig eller CO2-neutral.

Anprisningerne skal være mere konkrete og gå på de reelle forbedringer, som virksomhederne gør for at nedbringe deres CO2 udslip, eller konkrete eksempler på hvordan deres produkter performer bedre end deres konkurrenter.  

Derfor er der brug for klare regler for, hvornår en vare må reklamere med at være bedre end andre produkter på markedet i forhold til co2-udslippet eller lignende.

Anprisninger på mad er allerede reguleret, og det betyder, at forbrugere ikke så nemt kan vildledes af indpakningen på mad.

Lignende regler for grønne anprisninger kan gøre, at færre forbrugere bliver snydt af greenwashing".

Claus Jørgensen, projektchef i Forbrugerrådet Tænk