Vand og vin politianmeldt for greenwashing
Gå til hovedindhold

Vand og vin politianmeldt for greenwashing

I 2024 anmeldte Forbrugerrådet Tænk en "CO2-neutral" danskvand, "CO2-venlig" rødvin og ni andre hverdagsprodukter til Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring. Flere af sagerne har ledt til politianmeldelser eller indskærpelser.

Christina Vejsgaard · 30. juli 2025
Nærbillede af mærkat om CO2-venlighed på vin

Fotokredit: Forbrugerrådet Tænk

På en rundtur i et storcenter fandt Forbrugerrådet Tænk sidste år 11 eksempler på potentiel greenwashing, som blev anmeldt til Forbrugerombudsmanden. Halvandet år senere er to af eksemplerne endt i politianmeldelse.

Det er "CO2 klimaneutral" danskvand fra Egekilde, som er en del af Royal Unibrew, og "CO2 friendly wine" fra Taster Wine, der er sendt videre til politiet.

"Vi er glade for at se, at vi havde ret i, at der var noget at komme efter i de klima- og miljøpåstande der pyntede på pakkerne af helt almindelige varer i supermarkedet," siger Marie Frank-Nielsen, der er seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, og tilføjer:

"At Forbrugerombudsmanden politianmelder to virksomheder sender et klart signal til hele branchen om, at greenwashing er en seriøs overtrædelse af reglerne. Forbrugerne er nødt til at kunne stole på, at der er hold i de grønne påstande, hvis de skal kunne omsætte gode intentioner til klimahandling i supermarkedet."

Sagen med Royal Unibrew er allerede lukket, da virksomheden har accepteret at betale en bøde på 4 millioner kroner for brugen af de vildledende klimaudsagn. De skriver i en pressemeddelelse, at de allerede var begyndt at udfase mærket, inden de fik henvendelsen fra Forbrugerombudsmanden.

Nærbillede af Egekilde-dåse fra 2024 og 2025
Før og efter: Påstanden om CO2-neutralitet er ikke længere til at finde på dåsen med danskvand.

Taster Wine fortæller til Forbrugerrådet Tænk, at de ikke er enige i Forbrugerombudsmandens afgørelse og vurdering. Derudover har de ingen kommentarer.

Glas og briller var heller ikke klar kommunikation

Også hos Lyngby Glas, Profil Optik og Valsemøllen måtte de rette i kommunikationen, fordi Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen af produkterne ikke overholdt det, der i loven hedder vildledningsforbuddet. 

Vildledningsforbuddet betyder, at markedsføring ikke må indeholde urigtige oplysninger. Virksomhederne må heller ikke fremstille oplysninger, der er rigtige, på en måde så du kommer til at tro, at oplysninger betyder noget andet, end de egentlig gør. 

Og det er netop det, der er på spil i eksemplet med glassene fra Lyngby Glas. Glassene er nemlig fremstillet i en provins i Italien, der angiveligt er CO2-neutral. Men Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var lavet på en sådan måde, at forbrugeren nemt kunne komme til at tro, at det var selve glassene, der var CO2-neutrale.

Samme regel kom i spil i eksemplet med en pose mel fra Valsemøllen, som var prydet af et grønt mærke med teksten "CO2e neutralt formalet". Men det var altså kun selve bearbejdningen i formalingen, der var tale om – og det udgjorde maksimalt 5,17 procent af det samlede klimaaftryk.

Profil Optiks markedsføring af en brilleserie var på kant med en anden regel i markedsføringsloven, nemlig at man skal kunne dokumentere sine påstande. Brilleserien bestod angiveligt af "100% genanvendt havplast, som opsamles af fiskere i Middelhavet". Men Forbrugerombudsmanden vurderede ikke, at der var dokumentation nok for, at plasten rent faktisk kom fra havet.

I en mail til Forbrugerrådet tænk fortæller Profil Optik, at de troede, at de havde dokumentation nok for påstandene om brillerne – men at de nu vil undersøge det nærmere i samarbejde med deres leverandør.

"Dokumentationskravene i Danmark er høje, hvilket er positivt og bidrager til gennemsigtighed og troværdighed i markedet. Derfor tager Profil Optik også sagen alvorligt og vil sikre, at Profil Optiks kommunikation lever op til gældende standarder," skriver Profil Optik.

Tre sager er sendt videre – og to lukket

Forbrugerombudsmanden oplyser til Forbrugerrådet Tænk, at de ud over de fem ovennævnte sager har færdigbehandlet yderligere fem. Tre af sagerne er sendt videre til forbrugermyndigheder i Italien, Storbritannien og Schweiz. 

Derudover er en sag lukket ved at virksomheden bag fik en orientering, og i et eksempel havde virksomheden fået forhåndsgodkendt markedsføringen. Den sidste af de 11 eksempler overvejer Forbrugerombudsmanden fortsat. 

"Sagerne viser efter vores opfattelse mere generelt, at greenwashing kan se ud på flere måder. I sagerne er der blandt andet tale om vildledende bæredygtighedsudsagn og vildledende udsagn om CO2-neutralitet og om CO2-venlighed. En ting, der går igen i flere af sagerne, er, at virksomhederne i deres markedsføring har overdrevet de miljømæssige forbedringer, de har foretaget," siger Torben Jensen, der er forbrugerombudsmand. 

Det er Forbrugerombudsmanden, der håndhæver markedsføringsloven, herunder forbuddet mod vildledning af forbrugerne - herunder greenwashing, som de siden 2022 har fået ekstra penge for at bekæmpe.

"Vi ved på nuværende tidspunkt ikke, om bevillingen vil blive videreført i de kommende år, men det håber vi naturligvis, så vi kan fortsætte indsatsen med at sikre forbrugerbeskyttelsen på dette vigtige område," siger Torben Jensen.

Mærkefri melpose og ny plakat i vinduet

Valsemøllen fortæller til Forbrugerrådet Tænk, at de udfasede mærket på deres melposer allerede i 2024, og også hos Profil Optik er der ændret i markedsføringen.

to billeder af butiksvindue hos Profil Optik
Venstre: Det var denne plakat i sammenhæng med markedsføringen på Profil Optiks hjemmeside, der var centrum for klagen.
Højre: Vinduet hos Profil Optik gav i 2025 mere klar information om billernes grønne egenskaber.

Som en del af opfølgningen har Forbrugerrådet Tænk også igen været et helt storcenter rundt for at se, om vi stødte på nye eksempler på greenwashing. Det gjorde vi ikke.

"Vi er glade for at se, at der er blevet ryddet op på området og vil gerne rose de virksomheder, der hurtigt har taget sagerne til efterretning og justeret, så markedsføringen overholder reglerne," siger Marie Frank-Nielsen.

Forbrugerrådet Tænk arbejder dog videre med området, og har i 2025 anmeldt potentiel greenwashing hos SAS og Københavns modeuge samt syv tøjmærker til Forbrugerombudsmanden.