Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Kvittering: Gem din bon som bevis på dit køb

Kvitteringen er dit bevis for, hvor, hvornår og til hvilken pris du har købt en vare. Men hvornår har du brug for bonen, og hvor lang tid skal du gemme den?
Af Anne-Katrine Nørholm
12. Februar 2019
Gem dine boner og kvitteringer som bevis
Foto: Thinkstock

Kvitteringen er dit købsbevis

Kvitteringen skal du gemme, så du altid kan dokumentere, hvornår du har købt en vare, og hvor meget den har kostet. Du kan få brug for at bevise dit køb i flere tilfælde.

Find ud af, hvornår du skal bruge bonen, og hvordan du opbevarer den bedst.

Bon: Hvornår skal jeg bruge den?

Kvittering skal du fremvise, når du vil klage til en forhandler over et produkt med en fejl eller mangel.

Bonen skal du vise i butikker, hvor du kan bytte eller returnere en vare. Du kan som udgangspunkt ikke fortryde dit køb i en fysisk butik, men det er en ekstra service i nogle butikker.

Brugte varer, som du sælger videre, ønsker mange købere at få den originale kvittering på, men der er ikke noget krav om det.

Brand, vandskade og tyveri i hjemmet kræver, at du dokumenterer over for dit forsikringsselskab, hvad du har mistet. Kvitteringerne er med til at sikre, at du får den korrekte erstatning.

Få styr på de rettigheder om reklamation, som købeloven giver

Tjek kvitteringen, før du forlader butikken

Bonen skal du tjekke for forkerte priser, inden du forlader en fysisk butik. Du kan komme ud for at betale en anden pris end den, som butikken har annonceret eller skiltet med.

Varen har du som udgangspunkt ret til at få til den pris, som butikken oplyser ved butikshylden. Du kan derfor spare penge ved at tjekke, om prisen på kvitteringen er korrekt, inden du forlader butikken.

Tilbud: Hvornår er prisen i butikken lovlig?

Hvor længe skal jeg gemme kvitteringen?

Kvitteringen skal du gemme, indtil du skiller dig af med produktet.

Købeloven giver dig ret til at klage over et produkt i 2 år. Det kaldes reklamationsret. Du skal derfor gemme kvitteringen i 2 år, efter du har købt en vare. På den måde kan du altid dokumentere dit køb af en vare.

Bonen skal du beholde længere, hvis du eksempelvis har fået en garanti, der løber ud over de 2 år.

Garanti og reklamationsret: Hvad er forskellen?

Kvitteringer: Hvordan skal jeg opbevare dem?

Kvitteringer bliver ofte væk. Vigtige kvitteringer kan du derfor samle i et ringbind eller i en mappe, så du har styr på dem.

Blækket kan falme på kvitteringer af papir, og det kan give dig problemer. Det er dog forretningens ansvar, at bonen kan holde i 2 år.

Digitale kvitteringer er et alternativ til papirkvitteringer. Det er kvitteringer, som nogle butikker automatisk gemmer i en app på din telefon.

De digitale kvitteringer ligner bonerne af papir og er lige så gyldige som normale kvitteringer. Forhandleren kan derfor ikke afvise din reklamation eller klage, hvis du kun har en digital kopi af kvitteringen.

Bonerne i digital udgave har flere fordele. De falmer ikke, og du kan ikke på samme måde smide dem væk. De forsvinder heller ikke i tilfælde af brand eller vandskade i hjemmet.

e-Boks, som er en digital postkasse, kan gemme dine kvitteringer for dig. Det er ikke alle butikker, der sender dine kvitteringer til dig.

Kvitteringen er væk: Hvad gør jeg så?

Boner forsvinder nemt, når de ligger løst, og de har det med at falme med tiden. Hvis du ikke kan finde kvitteringen, skal du dokumentere købet på andre måder.

Dankortkvittering eller en kontoudskrift fra banken kan du bruge til at klage over en vare, hvis du har mistet kvitteringen.

Kvitteringen eller udskriften skal vise det korrekte beløb. Hvis du har købt flere varer samtidig, kan du ikke dokumentere købet med en dankortkvittering eller en kontoudskrift.

Byttemærke eller garantibevis kan du bruge til at dokumentere dit køb, hvis du har smidt bonen væk.