Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Kvittering: Hvad gør du, hvis du mister din bon?

Din bon er dit bevis for, at du har købt en vare. Men har du altid ret til en kvittering? Og hvad gør du, hvis din bon er blevet væk?
Af Anne-Katrine Nørholm
12. Februar 2019
Gem dine boner og kvitteringer som bevis
Foto: Thinkstock

Din bon er dit købsbevis

Køber du en vare eller en tjenesteydelse - for eksempel en klipning hos frisøren - skal du have en bon.

Kvitteringen er dit bevis for, at du har købt en vare. Du har brug for kvitteringen i flere situationer - blandt andet hvis du skal klage over din vare.

Men har du altid ret til en kvittering? Og hvad gør du, hvis du har mistet din bon? Få hjælp her.

Reklamation: Her er dine rettigheder

Kvitteringen indeholder vigtig information om dit køb

Køber du en vare, skal du have en kvittering. Kvitteringen er dit bevis på, hvor, hvornår og til hvilken pris du har købt en vare.

Din bon skal indeholde følgende oplysninger:

  • Varens navn eller art
  • Prisen
  • Købsdatoen
  • Butikkens navn
  • Eventuelle aftaler, for eksempel din ret til at fortryde købet

Nægter virksomheden dig en kvittering? Så kan du klage til Forbrugerombudsmanden.

Klag til Forbrugerombudsmanden på forbrugerombudsmanden.dk

Bonen er nyttig, når du skal klage eller have erstatning

Din kvittering er vigtig, hvis du vil reklamere over fejl eller mangler ved din vare. Når du klager, skal du nemlig vise din bon.

Skal forsikringen udbetale dig erstatning - for eksempel hvis varen bliver vandskadet, stjålet eller dit hjem brænder - sikrer kvitteringen, at du får den rette erstatning. I de tilfælde dokumenterer kvitteringen nemlig over for dit forsikringsselskab, hvad du har mistet.

Sælger du varer brugt, vil mange købere ønske at få den originale kvittering som dokumentation på, at du er den retmæssige ejer af varen.

Køb brugt: Her er dine rettigheder

Tjek kvitteringen, før du forlader butikken

Tjek altid bonen, når du køber en vare.

Prisen på kvitteringen kan være anderledes end den pris, butikken har annonceret eller skiltet med. Du kan derfor spare penge ved at tjekke, om prisen på kvitteringen er korrekt.

Køber du en vare, har du som udgangspunkt ret til at få til den pris, som butikken oplyser ved butikshylden.

Tilbud: Hvornår er prisen i butikken lovlig?

Hvor længe skal jeg gemme kvitteringen?

Gem kvitteringen, indtil du skiller dig af med produktet. Du kan få brug for den, hvis du en dag skal sælge varen igen, eller hvis du skal have erstatning af forsikringsselskabet.

Din kvittering skal du også bruge, hvis din vare går i stykker, og du vil reklamere over den. Ifølge købeloven har du ret til at klage over varen i 2 år.  

Har varen en garanti, der løber længere end de 2 års reklamationsret, du har efter købeloven? Så behold bonen, indtil garantien løber ud.

Garanti og reklamationsret: Hvad er forskellen?

Er en digital kvittering eller et foto af bonen nok?

Kvitteringer bliver let væk. Sørg derfor at samle vigtige kvitteringer i et ringbind eller i en mappe, så du har styr på dem.

Et foto af kvitteringen er at regne for en digital kopi af din bon, og den er også et gyldigt bevis for dit køb. Du kan derfor tage et billede af hele bonen, så teksten er til at læse, og opbevare billedet i stedet.

Digitale kvitteringer er et andet godt alternativ til papirkvitteringer. Nogle butikker giver dig mulighed for at modtage din kvittering digitalt, og du kan så opbevare dem i e-Boks eller bruge en særlig app til formålet.

Kvitteringen er falmet: Hvad gør jeg?

Blækket kan falme på kvitteringer af papir. Det kan gøre det svært at læse, hvad du har købt, hvorhenne og hvornår.

Forretningen har ansvaret for, at bonen kan holde i de 2 år, hvor du kan reklamere over dit køb.

Kvitteringen er væk: Hvad gør jeg?

Kan du ikke finde kvitteringen?

Nogle butikker og virksomheder opbevarer dine kvitteringer digitalt. Kontakt butikken og bed om at få din kvittering udleveret.

Er kvitteringen ikke til at skaffe? Så kan du dokumentere købet med en dankortkvittering eller en kontoudskrift fra banken, hvis den viser det korrekte beløb. Har du har købt flere varer samtidig, kan du ikke dokumentere købet med en dankortkvittering eller en kontoudskrift.

Byttemærke eller garantibevis kan du også bruge til at dokumentere dit køb, hvis du har smidt bonen væk.

Få rådgivning om dine rettigheder

Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Forbrugerrådet Tænk giver rådgivning om dine rettigheder.

Som medlem af Forbrugerrådet Tænk kommer du forrest i telefonkøen, og du kan få rådgivning på mail.