Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Tillægsforsikringer er en dyr og dårlig fornøjelse

Kun for de allermest uheldige kan det betale sig at investere i tillægsforsikringer, når de køber for eksempel mobiltelefon eller bærbar computer. Det skriver magasinet Forbrugerrådet Tænk Penge.
Af Forbrugerrådet Tænk
28. Oktober 2014
Tillægsforsikringer er en dyr og dårlig fornøjelse
Foto: Thinkstock

Mange køber tillægsforsikringer

Du er ude at købe en mobiltelefon eller en bærbar computer. Sælgeren foreslår, at du køber en tillægsforsikring, så du kan få en helt ny, hvis du skulle være uheldig at tabe telefonen eller computeren på gulvet, så produktet går i stykker. 

Det kan virke fornuftigt at være på den sikre side og sige ’ja tak’. Og en undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viste i 2010, at 1 ud af 6 danskere da også havde investeret i en tillægsforsikring inden for de seneste to år.

Dobbelt så uheldig

Men en caseberegning i magasinet Forbrugerrådet Tænk Penge viser, at der for de allerfleste forbrugere er rigtig mange penge at spare ved at droppe tillægsforsikringen og i stedet selv betale, hvis uheldet er ude. Faktisk skal man være dobbelt så uheldig som den almindelige forbruger for, at det kan betale sig at købe dyre tillægsforsikringer.

”Over en tiårig periode kommer du i vores eksempel til at bruge godt 12.000 kroner på tillægsforsikringer i forbindelse med køb af elektronik og hvidevarer. Hvis du i stedet sætter de penge ind på en opsparing, er der efter 10 år et overskud på godt 4000 kroner - efter, at vi har fratrukket to reparationer og en nyanskaffelse. Kort sagt er tillægsforsikringer en fed fidus for forsikringsselskaberne – men en rigtig dårlig og dyr fornøjelse for langt de fleste forbrugere”, siger Mads Mølgaard Bräuner, der er seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk.

Bærbare computere er dyrest

Af de testede produkter – tv, mobiltelefon, bærbar computer og vaskemaskine – er bærbar computer den dyreste at forsikre hos forhandleren i forhold til prisen på produktet. Hos Wupti.com koster det 599 kroner at forsikre en computer til 2.999 kroner. Hos Elgiganten skal man af med 1.179 kroner for at forsikre en bærbar computer til samme pris. Og det er ofte penge ud af vinduet, mener Mads Mølgaard Braüner.

”Det er vigtigt som forbruger at være forsikret i forhold til uforudsete begivenheder, der kan give en privatøkonomiske problemer, fx hvis man får indbrud, får stjålet sin bil, mister arbejdsevnen eller gør skade på andre. Men vinderne ved at der bliver tegnet så mange tillægsforsikringer er efter min mening entydigt butikker og forsikringsselskaber,” siger Mads Mølgaard Braüner.

Provision på op til 39 procent

Butikkerne har navnlig en god grund til at sælge dyre tillægsforsikringer. Forhandlerne får nemlig en provision fra forsikringsselskaberne, når det lykkes dem at sælge en forsikring i tillæg til produktet. Topscoreren her er, ifølge magasinet Forbrugerrådet Tænk Penge, El-giganten, der fx tjener 460 kroner, hver gang de sælger forbrugeren en tillægsforsikring til 1.179 kroner. En provision på 39 procent af beløbet.

Er man i tvivl om sælgerens hensigter, kan man som forbruger spørge ind til provisionens størrelse, når man står i butikken. Det har sælgeren pligt til at oplyse.

Trykfejl i testen af tillægsforsikringer

Vi har lavet en beklagelig trykfejl i testskemaet i magasinet Forbrugerrådet Tænk Penge nr. 29 og en fejl i et tal i den tilhørende artikel

I testskemaet på side 11, testen af tillægsforsikringer, er tallene for antal år, forsikringen løber - i kolonnen ”Forsikring udløbstid, år” - er korrekte for Wupti.com, men for Bilka, FONA, Expert, Computer City og Elgiganten er der sket en trykfejl. således, at disse tal er forkerte.

Download en version af det korrekte skema her (pdf åbner i nyt vindue)

Trykfejlen har ikke haft indflydelse, på hverken det konkrete testparameter eller den samlede bedømmelse. Resultater og konklusioner i testen er således korrekte.

Ovennævnte trykfejl vil vi naturligvis informere om i Forbrugerrådet Tænk Penge nr. 30, som udkommer i december 2014.

Du kan læse mere her