Streamingmarkedet er uoverskueligt
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Dyrere streaming og reklamepakker er på vej

Streamingtjenesterne vil gerne tjene flere penge, og det gør de bl.a. ved at introducere pakker med reklamer.

Foto: Getty Images · 3. november 2023
streamingtjenester - par ser streaming

I flere år har streamingmarkedet været lidt af en fest for forbrugerne med moderate priser og tv-indhold af høj kvalitet. For streamingtjenesterne har det handlet om at få så mange kunder i biksen, som muligt. Men et presset marked – streamingtjenesterne tjener for få penge – sætter gang i prisstigninger, og flere tjenester er desuden begyndt at introducere streamingpakker med reklamer.

Disney har fx netop hævet prisen på premiumpakken fra 79 kr. til 109 kr. om måneden og har samtidig introduceret en pakke med reklamer til 49 kr., en model, der fx kendes fra TV 2.

“Som forbrugere må vi nok vænne os til, at det bliver noget dyrere at streame i fremtiden, hvis vi vil undgå reklamerne, men til gengæld vil der så være de billigere pakker, som er fyldt med reklamer,” siger projektleder i Thomas Sterner Pedersen, som har gennemgået de 21 største streamingtjenester i Danmark.

Færre kan se med på et abonnement

At streamingtjenester er pressede, kan desuden ses ved, at mange tv-serier og programmer på streamingtjenesterne ganske enkelt aflyses efter få sæsoner eller produktioner, hvis ikke seertallene er tilstrækkeligt tilfredsstillende.

Samtidig har Netflix sat en stopper for deling af kodeord mellem husstande. Også TV 2 har strammet skruen ved at reducere antallet af livestreams i streamingpakkerne til kun et livefeed per abonnement, hvis ikke enhederne er på samme ip-adresse. Det vil fx sige, at du ikke kan se Tour de France derhjemme samtidig med, at fx dit barn ser det et andet sted på mobilen.

More tv, som er en ny tjeneste, har valgt en anden form for betalingsmodel, end andre streamingtjenester.  Her betaler du for en app-licens med en engangsbetaling på 195 kroner. Hvis du vil streame på fx dit tv, din telefon og din computer, skal du således betale for tre app-licenser. Efterfølgende skal du så betale 98 kroner i måneds-abonnement. Et måneds-abonnement gælder for op til tre app-licenser.

Svært at overskue omskifteligt streamingmarked

Udbuddet af streamingtjenester skifter konstant, og mange tjenester skifter navn eller lægges sammen med andre tjenester.

Siden Netflix kom til Danmark i 2012, har streamingtjenester forandret den måde, vi ser tv på, og der er kommet et væld af nye tjenester. Men i takt med at der kommer nye streamingtjenester til, forsvinder andre eller lægges sammen og får nye navne. Udbuddet af streamingtjenester er langt fra konstant.

“Det er for eksempel ikke længe siden, at Paramount+ blev lanceret i Danmark, men i dag findes Paramount+ ikke længere. Den blev allerede sidste år ændret til SkyShowtime og har fået ændret sit indhold. HBO MAX har også allerede nu meddelt at tjenesten skifter navn til MAX i 2024, men hvad det kommer til at betyde, ved vi ikke.” siger projektleder Thomas Sterner Pedersen, der har set nærmere på markedet for streaming i Danmark. 

YouTV blev lanceret for blot tre år siden som en ambitiøs tv- og streamingkanal, hvor prisen var afhængig af hvor mange tv-kanaler og streamingkanaler man tilvalgte. Det var YouSees ejer, lukkede YouTV i 2022 og relancerede den som YouSee Play. Kanalen er opbygget på samme måde, hvor man altså ikke kun får en streamingkanal, men hvor man får mulighed for at vælge mellem forskellige live tv-kanaler. 

Du skal være meget opmærksom på dine streamingaftaler, fordi markedet hele tiden forandrer sig Thomas Sterner Pedersen Projektleder, Test og Analyse

“De mange omlægninger, udvidelser og konsolideringer af streamingkanaler viser, at der stadig er tale om et meget ungt marked, hvor udbyderne ofte bliver nødt til at sadle om af forskellige grunde. Det er der som sådan ikke noget problem i, men det betyder, at du som forbruger skal være meget opmærksom, fordi markedet hele tiden forandrer sig, og de tjenester, du abonnerer på, skifter navn og indhold,” siger Thomas Sterner Pedersen. 

Et-måneds abonnementer giver stor frihed

En væsentlig fordel ved de simple streamingtjenester som Netflix, HBO Max og lignende er, at du kun binder dig for én måned ad gangen, og derfor er det oplagt løbende at skifte mellem abonnementer på de forskellige tjenester. 

Vil du læse hele artiklen nu?

Få adgang til denne artikel og hele tænk.dk – inklusive mere end 150 test – for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?