Disse mobiltelefoner anbefaler ejerne
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Vi er storforbrugere af mobiltelefoner

En brugerundersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk viser, at vi primært skifter mobiltelefon for at få en ny og lækrere mobiltelefon – ikke fordi den gamle mobiltelefon er holdt op med at virke.

Lars Nøhr Andreasen · Foto: Getty Images · 16. februar 2023
mobiltelefon i hånd - undersøgelse af brugernes erfaring med deres mobil

Vi har spurgt lidt over 3.900 forbrugere om deres erfaringer med deres mobiltelefon. Når det kommer til de enkelte mærker af mobiltelefoner, er Apple og Samsung klart de mest populære telefoner blandt brugerne i undersøgelsen. 81,7 procent af deltagerne har enten en Apple- eller en Samsung-telefon. Og blandt de to mærker er Apple det mest populære mærke, som 52,9 procent af deltagerne har. 

Vi har blandt andet spurgt ind til, hvor mange der har oplevet fejl på deres telefon, som krævede reparation, og det har 5 procent af de adspurgte oplevet. 

“Det er egentlig ikke så voldsomt, når man tænker på, at mobiltelefoner er et højteknologisk produkt, som de fleste har fat i rigtig mange gange om dagen, og som ofte skal oplades og håndteres,” siger projektleder Thorben Bayer, der har stået for undersøgelsen. 

'mobil_maerker'

Mange skader fra fald og slag

Ser man på de fejl, som blandt de adspurgte har ført til, at telefonen skulle repareres, angiver mellem 40-50 procent af brugerne alt efter mærke, at fejlen enten skyldes, at de tabte telefonen, eller den fik et slag. 

'mobil_reperationsfejl'

“Det vil sige, at lidt mindre end halvdelen af de 187 brugere, der har oplevet alvorlige fejl på deres telefon, i en vis grad selv er skyld i, at telefonen gik i stykker, mens lidt mere end halvdelen angiver almindelig slitage, andre grunde, eller at de ikke ved, hvorfor telefonen gik i stykker,” siger Thorben Bayer. 

I vores test af mobiltelefoner kan vi dog se, at specielt skærmenes holdbarhed er blevet bedre over de sidste år, så de klarer at blive tabt.

Læs med herunder, når vi ser på:

  • Skærm og batteri er udsat
  • Her er de typiske fejl på Apple og Samsung mobiler
  • Vi skifter for at få en lækrere telefon
  • Stor tilfredshed med populære mærker

Skærm og batteri er udsat

De reparationskrævende fejl, som brugerne typisk oplever på deres mobiltelefon, handler primært om skærmen og sekundært om batteriet. 

Vil du læse hele artiklen om mobiltelefoner?

Login her eller få adgang til denne artikel og hele tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Få adgang i et helt år for kun 695 kr. (svarer til 58 kr. om måneden).

Allerede medlem?