Her er de bedste og billigste lån til elbil
Banker tilbyder billån til elbiler, "grønne billån", til særligt favorable priser, og vores test viser, at der kan være op mod 100.000 kr. spare ved at vælge det billigste lån til elbilen.
Vi har testet lån til elbil, og testen viser, at der er rigtig mange penge at spare, hvis du ser dig for, inden du skriver under på lånedokumentet.
Testens hovedkonklusioner:
- Du kan stadig finde billige lån til elbil i nogle banker.
- Der er markante prisforskelle i markedet for lån til elbiler og det kan godt betale sig at få tilbud fra flere udbydere. For et af de ni billån vi har testet, er der en prisforskel på op mod 170.000 kr. på det samme billån fra to forskellige banker.
- Det er blevet sværere at ”shoppe rundt” efter lån til elbilen. Langt størstedelen af bankerne kræver, at du har din NemKonto i banken eller et forretningsomfang af en vis størrelse, for at du kan få et lån til elbil med laveste mulige ÅOP.
Lån til elbil: Det har vi testet
Vi har testet billån fra 16 pengeinstitutter, heriblandt Nykredit, Nordea, Arbejdernes Landsbank og Danske Bank og set på, hvad billånet koster dig – lånets samlede årlige omkostninger (ÅOP), som inkluderer både renter og etableringsomkostninger. Vi har også undersøgt omkostninger ved førtidig indfrielse af billånet og andre gebyrer. Og så har vi set på eventuelle krav om kundeforhold eller kundestatus.
I testen tager vi udgangspunkt i en række forskellige lånesituationer med forskellige løbetider og lånebeløb. Vi har både testet lån til nye elbiler og til brugte elbiler. Testen er lavet med udgangspunkt i en udbetaling på 20 procent af bilens værdi, da det er en udbetaling, der for mange forbrugere vil være et fornuftigt valg.
Hvis du sælger elbilen, inden lånet udløber
Lånets ÅOP er testens væsentligste testparameter. Vi har beregnet ÅOP ved en løbetid på fem og otte år. ÅOP er en samlet årlig gennemsnitlig omkostning og indeholder alle låneomkostningerne.
Renten på lånet optræder ikke som en selvstændig parameter, fordi renten på lånet er en del af de samlede omkostninger og indgår i ÅOP.
Vi tester også lånets etableringsomkostninger, selvom de også indgår i ÅOP. Det gør vi, fordi mange forbrugere udskifter bilen tidligere, fx efter tre-fire år. Og når lånet indfries før tid, har du reelt betalt en højere årlig omkostning end den oprindeligt oplyste ÅOP. Af samme grund har vi medtaget eventuelle omkostninger for at indfri lånet før tid.
Hvad med plug-in biler?
I testen har vi valgt at fokusere på billån til elbiler. De fleste af låneprodukterne kan dog også bruges til at finansiere plug-in hybridbiler.
Her er de bedste og billigste billån til elbiler
Tre banker skiller sig ud ved at have billån til elbiler med lave renter og i nogle situationer endda uden etableringsomkostninger.
Vil du se, hvilket lån til elbil er det bedste og billigste?
Få adgang til denne artikel og hele tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.
Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.
Populære SUV’er er skidt for den grønne omstilling
Over halvdelen af alle solgte nye biler i Danmark er de tungere SUV’er, som kører knap så langt på literen. Også el-SUV’erne er mindre gode for klimaet sammenlignet med de almindelige – og lettere – elbiler
Mette er stavnsbundet til sin ladeboks
Med en elbil kan du få refusion for en del af elafgiften for den strøm, du bruger til at lade bilen op – men kun hvis du har en serviceaftale med fx et elselskab, der skal søge om refusionen for dig. Det erfarede Mette Christophersen på den bitre måde, da hun købte en ladeboks fra Tesla, som ingen elselskaber kan servicere.
Skal du skynde dig at købe elbil?
En række tiltag har sænket afgiften på elbiler, men planen er, at disse tiltag udfases i de kommende år, og så vil prisen på elbiler stige.