Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Sol: Sådan beskytter du dig bedst

Hvornår skal du bruge solcreme? Hvor meget solcreme skal du bruge og hvor ofte skal du smøre dig ind? Få svar her, og undgå solskader.
Af Kasper Ellesøe
1. Juni 2017
Sol: Sådan beskytter du dig bedst
Foto: Thinkstock

Bedste beskyttelse mod solen: Skygge

Solens stråler er skadelige, fordi de kan gøre, at din hud med tiden udvikler hudkræft. Derfor er du bedst beskyttet ved at holde dig i skyggen mellem kl. 12 og 15 i sommerhalvåret. Det er i det tidsrum, at solens stråler er stærkest og dermed farligst for huden.

Test: Hvilken solcreme giver den bedste beskyttelse?

Solcreme beskytter aldrig 100 procent

Solcreme beskytter din hud mod solens skadelige UV-stråler. Du skal mindst bruge faktor 15 for at være beskyttet godt nok i Danmark.

Har du lys eller sart hud eller skal du være i solen i et land, der er tættere på Ækvator, hvor solens stråler er kraftigere, skal du bruge en solcreme med en højere faktor.

Filtrene i solcreme måles i SPF - Sun Protection Factor, også kaldet solfaktor.

  • SPF 20 bremser 95 % af strålerne.
  • SPF 30 beskytter 97 %.
  • SPF 50 giver 98 % beskyttelse.

Solen udsender flere typer UV-stråler:

  • UV-B-strålerne når ikke så dybt ned i huden, men er de stråler, der giver anledning til solskoldninger.
  • UVA-strålerne når dybere ned i huden, og er med til at brune og også ælde vores hud.

Både UVA- og UVB-stråling kan forårsage kræft i huden. Køb derfor altid solcreme, der beskytter mod både UV-A og UV-B- stråler.

Test: Hvilken solcreme giver den bedste beskyttelse?

Skyer lukker mange stråler igennem

Solskoldet kan du også blive, selvom solen kan gemme sig bag skyerne. Strålerne trænger igennem skylaget og når huden. Sørg derfor for at smøre med solcreme, selvom det er overskyet.

Skylaget reducerer UV-stråling med 30-70 procent afhængig af skylaget, hvilket svarer til faktor 1,5-3.

Tøj giver beskyttelse, men sjældent godt nok

Tøj beskytter mod solens stråler. Men ikke 100 procent. Solbeskyttelse i beklædning måles i UPF. En almindelig T-shirt i bomuld har UPF 10-20, alt efter farve, vævning og materiale. UPF 15 giver 93 procent beskyttelse.

Der findes specielt UV-tøj og UV-badetøj, der er speciallavet til at beskytte mod solen. Selvom det bliver vådt kan det ofte beskytte omkring UPF 50, som giver 98 procent beskyttelse.

Solhatte kan være så massivt vævet, at de skærmer med mindst faktor 80, hvilket kan stoppe næsten 99 procent af strålerne. Nogle hatte kan nå helt op på UPF 500, hvilket svarer til 99,8 procent beskyttelse.

Mængden af solcreme er vigtig

Graden af solbeskyttelse forudsætter, at du smører tilstrækkeligt meget solcreme på – ellers bliver faktoren betydeligt mindre.

Benyt mindst 40 ml solcreme til at smøre en hel voksenkrop ind og 20 ml til at smøre et barn ind. Det er meget solcreme, men det er den mængde, der skal til, før du er beskyttet nok.

Det er bedst at smøre sig ind over to omgange. Så får man en større mængde solcreme på og man får dækket de uundgåelige "helligdage".

Solcreme: Beskyt dig billigst mod solen

Smør dig ind igen efter en badetur

Selv vandfaste solcremer mister noget af virkningen efter en tur i vandet.

Kravet til solcreme, der betegnes som vandfaste, er kun, at mindst halvdelen af den oprindelige solfaktor bliver tilbage efter en tur i vandet. Og det er, inden du tørrer dig med dit håndklæde. Tag derfor et nyt lag solcreme på efter din svømmetur, eller hvis du har svedt meget.

Solcreme skal have tid til at trænge ind i huden. Vent derfor til du er tør. Lad derefter solcreme sidde i mindst otte minutter, før du eventuelt tager tøj på.

UV-indekset: Tjek solens styrke

3,0 i UV-indeks eller højere betyder, at du skal beskytte dig imod solen. Ved UV-indeks 3,0 kan man opholde sig 1 time i solen midt på dagen, hvis man har normal hud – og ned til 1/2 time, hvis man har meget følsom hud.

I Danmark kan UV-indekset om sommeren komme over 6,0, så man kun anbefales at opholde sig halvt så længe i solen.

Tjek UV-indekset på eksempelvis dmi.dk eller smartphone-app’en 'Uv-indeks' fra Kræftens Bekæmpelse.

I Sydeuropa og andre steder tættere på ækvator kan UV-indekset komme op på 10.

1 uges ferie på Gran Canaria i marts måned kan eksempelvis udsætte kroppen for 1/3 af den samlede dosis sol, som man typisk får på 1 helt år i Danmark – og dermed øges risikoen for hudkræft.

I Danmark skal huden beskyttes mod solen mellem klokken 12-15 i sommerhalvåret. Er du tættere på ækvator, hvor solens stråler er stærkere, skal du passe på i tidsrummet klokken 11-15.